شناسهٔ خبر: 46052947 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

دنیامالی:

تنظیمات بودجه مبتنی بر آمایش سرزمینی نیست

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه تنظیمات بودجه مبتنی بر آمایش سرزمینی نیست، گفت: در مهار تورم و ایجاد رونق باید از ظرفیت‌های بسیار ارزشمند به ویژه پتانسیل شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی استفاده کنیم که متأسفانه این امر در این بودجه نیز اتفاق نیفتاد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، احمد دنیامالی در نشست علنی صبح امروز (شنبه 16اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بخش هزینه‌ای بند (و) تبصره (6) بودجه سال 1400، گفت: ما بودجه را بر اساس برنامه و ترکیبی از برنامه و عملکرد تنظیم می‌کنیم اما در حال حاضر کارکرد بودجه شکل و شمایل انفعالی دارد و مبنای تنظیمات آن آمایش سرزمینی نیست.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس با اشاره به تحریم و کارکرد دولت‌های مختلف اعم از آزادسازی قیمت‌ها، خصوصی‌سازی نه چندان موفق، کنترل نشدن تورم، افزود: در این شرایط که از آن به عنوان گذر از شرایط سخت از آن یاد می‌شود، از مجلس انتظار رفتار مبتنی بر واقعیت‌های انکارناپذیر جامعه و توجه به حوزه اجتماعی کشور می‌رود.

وی اضافه کرد: اگر امروز مصوباتی داریم که به نوعی ورود به مسائل پرسنلی، پرداخت‌ها، جذب بدون امتحان و ... است، این موضوع به این معنا نیست که ما از نظام استخدامی و اداری، پرداخت‌ها به کارگران، کارمندان و ... اطلاعی نداریم و یا اینکه ندانیم دخالت در اجزای این ساز و کار تشتت را به همراه دارد اما امروز چاره‌ای نداریم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در مهار تورم و ایجاد رونق باید از ظرفیت‌های بسیار ارزشمند به ویژه پتانسیل شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی استفاده کنیم که متأسفانه این امر در این بودجه نیز اتفاق نیفتاد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اطلاعاتی که از بودجه عمرانی ارائه می‌دهیم نسبت بودجه جاری به بودجه عمرانی در بحث منابع عمومی است، در حالی که آنچه در کشور در بحث بودجه عمرانی و تملک دارایی اتفاق می‌افتد بودجه‌ای است که من و شما در 60 درصد آن دخالت نداشته و فقط کلیات را تصویب می‌کنیم.

دنیامالی اضافه کرد: به یک میلیون و 500 هزار میلیارد یعنی حدود 60 درصد بودجه کل کشور توجه زیادی نداریم، امیدوارم ما بر اساس تمهیداتی که قرار است مجلس درباره بودجه انجام دهد این بخش بودجه را مورد توجه قرار دهیم زیرا بر اساس شنیده‌ها در این بخش اعمال نفوذ می‌شود.

همچنین جواد نیک بین در جریان بررسی پیشنهادات نمایندگان درباره بخش هزینه‌ای بند (و) تبصره (6) لایحه بودجه با استناد به اصل (75) قانون اساسی گفت: برای حدود 90 هزار میلیارد تومان از اعتبارات پیش‌ شده بند (و) منابعی تعریف شده است بنابراین برای اجرای پیشنهاداتی که مطرح می‌شود، اعتباری وجود ندارد.

نماینده مردم کاشمر و بردسکن و خلیل آباد، کوهسرخ در مجلس افزود: پیشنهادات مطرح شده تنها وقت مجلس را می‌گیرد.

دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: اخطار شما وارد نیست اما درباره این نکته که پیشنهادات مطرح شده وقت مجلس را می‌گیرد، درست می‌فرمایید چرا که بیشتر پیشنهادات مخالف ماده (29) اصل (44) قانون اساسی بوده و تصویب آن به دو سوم رأی نمایندگان نیاز دارد در حالی که برخی از پیشنهادات حتی با موافقت نیمی از نمایندگان نیز همراه نمی‌شود./

پایان پیام

نظر شما