شناسهٔ خبر: 46052671 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حکایت عصرهای کریسکان در سنندج

سنندج ‌‑ ایرنا ‌‑ دست و پا شکسته انگلیسی بلدم؛ ترکی استانبولی هم صحبت می‌کنم؛ شانس من خبرنگار ترکیه‌ای با اتیکت عایشه به طرفم می‌آید و می‌گوید: «خودت رو معرفی کن».

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در بخشی از کتاب عصرهای کریسکان آمده است: می گویم: سعید سردشتی؛ محمد، پسر یکی از سران گروهک‌های معاند هم که با یک زن فرانسوی ازدواج کرده، به عنوان مترجم حضور دارد.

او می خواهد مطالبم را ترجمه کند ولی با زبان ترکی استانبولی جواب عایشه را می‌دهم. او خوشحال می‌شود و به ترکی می‌گوید: "اتهامت چیه؟" نمی دانم. چطور نمی دونی؟ مگه وکیلت برات نگفته؟ وکیل! کدوم وکیل؟ مگه وکیل نداری؟  الان ۱۸ ماهه اینجام، هنوز نمی دونم واسه چی اسیرم.

از صداقت و صراحتم خوشش می آید و می گوید: "قاضی چی، قاضی دارین؟" در اینجا فرد رو محاکمه نمی‌کنن. بلکه پرونده رو محاکمه می‌کنن. بر اساس گزارشات راست و دروغی که به دستشون می رسه، واسه ما زندان می‌بُرن. یعنی شما با قاضی صحبت نمی کنین؟ اینجا بدترین آدم کُشا قاضی می‌شن؛ به خیال خودشون می خوان جمهوری اسلامی رو نابود کنن ولی زندانیای بیچاره رو اعدام می‌کنن. مگه تا حالا کسی رو هم اعدام کردن؟ دستم را به طرف گورستان کریسکان دراز می کنم و می گویم: "اگه می خواین واقعیت رو بفهمین، برین داخل دره کریسکان و قبرا رو بکنین و از اعدامیا فیلم بگیرین."

محمد حسن زاده هرچه تلاش می کند صحبت هایم را بفهمد و جور دیگر برای عایشه ترجمه کند او مانعش می شود و می گوید: "خودم می فهمم."

 فیلم این خبرنگار ترکیه ای به دست دبیرکل یکی از احزاب معاند می‌رسد و می گوید: "به این فرد بگین ۱۸ ماهه اینجایی هنوز نمی دانی جرمت چیه. آن قدر نگهت می دارن تا بفهمی جرمت چیه." از آن تاریخ به بعد دیگر هیچ خبرنگار و فیلمبرداری به زندان راه ندادند. 

سنندج میزبان عصرهای کریسکان

این روزها نام عصرهای کریسکان زیاد به گوش کردستانی‌ها می خورد، این عنوان کتابی است به قلم کیانوش گلزار راغب که امیر سعیدزاده و همسرش سعدا حمزه‌ای آن را روایت کرده‌اند و در سال ۱۳۹۴ منتشر شده است.

این بخشی از همان روایت است که امیر سعیدزاده، راوی آن و  یکی از منحصر به فردترین نیروی‌های دفاع مقدس است، چراکه او عضو هیچ سازمانی نیست، یک نیروی آزاد است و در عین حال در ماموریت‌های اطلاعاتی و عملیاتی شرکت می‌کند، ماموریت‌هایی نیز برای شناسایی در خارج از کشور دارد.

سعیدزاده پیش از انقلاب، از طرف ساواک، مورد پیگیری و بازخواست قرار گرفته و فراری می‌شود، بعد از آن اسیر کومله می‌شود و از سازمان کومله نیز فرار می‌کند.

 چهار سال بعد از جنگ، سعید زاده به اسارت یکی از گروهک‌های معاند در می‌آید و این دوران از ابتدای انقلاب تا سال ۷۴، یعنی یک دوره ۱۵ ساله، به طول می‌انجامد.

نویسنده در این کتاب با یک سبک ابتکاری، خاطره چند روایی را طرح کرده است. خواننده وقتی سعیدزاده را می‌شناسد،  وارد یک تنش و درگیری می‌شود و سپس در فصل بعدی اینکه خانواده اش چه عکس العملی نشان می‌دهد، بررسی می‌شود و از زبان همسر او همان خاطرات تکمیل می‌شود.

کتاب را انتشارات سوره مهر اولین بار در سال ۱۳۹۴ منتشر کرد.

قرار است چند روز دیگر  دهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در سنندج برگزار شود، مراسمی که در آن تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «عصرهای کریسکان» منتشر می‌شود.

نماینده ولی فقیه در کردستان درباره این همایش اظهار داشت: یکی از اتفاقات که در منطقه کردستان رخ داده مقاومت و جهاد مردم مجاهد منطقه است و به همین دلیل دهمین همایش پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در قالب کتاب عصرهای کریسکان، به میزبانی سنندج برگزار می شود.

حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی افزود: تقریظ رهبر معظم انقلاب بر این کتاب ، ۱۸ اسفند در پردیس سینمایی بهمن منتشر و برگ جدیدی از مجاهدت‌های مردم کرد در این کتاب گشوده و عرضه می‌شود.

وی افزود: وجود پنج هزار و ۴۰۰ شهید انصار و ۱۸ هزار شهید مهاجر در این استان دین خود را به کشورشان ادا کرده‌اند.

کریسکان منطقه‌ای در کوه سنجق در کردستان عراق است که مقر اصلی یکی از گروه‌های معاند ایران بوده است. سعیدزاده دوران اسارت چهار ساله خود را، در منطقه کریسکان بوده است. به دلیل اینکه بیشتر اتفاقات در آن منطقه رخ داده، این نام را برای کتاب انتخاب کرده است. نوشتن این کتاب، سه سال به طول انجامیده است.

نظر شما