شناسهٔ خبر: 46052454 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر جهاد کشاورزی :

توسعه پارک‌های آبخیزداری راهبرد کلیدی در مقابله با حوادث قهری است

اراک - ایرنا - وزیر جهاد کشاورزی گفت: توسعه پارک‌های آبخیزداری به‌عنوان راهبردی کلیدی در منابع طبیعی کشور دنبال می‌شود و اقدامات کارشناسی برای پیشگیری و مهار خسارات ناشی از حوادث قهری در وزارت جهاد کشاورزی در دست انجام است.

صاحب‌خبر -

«کاظم خاوازی» روز شنبه در بدو سفر یک‌روزه به استان مرکزی در جمع اصحاب رسانه اراک، افزود: مطالعات پایه ۲۴ حوزه آبخیز کشور امسال انجام شد و اقدامات تخصصی آبخیزداری از جمله ایجاد پارک‌های آبخیزداری برای ۱۱ شهر در معرض سیل  پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد:  تجربه سیل شیراز و خساراتی که در منطقه دروازه قرآن این شهر برجای ماند یک هشدار جدی بود و این حوادث قهری باید با امور کارشناسی آبخیزداری کنترل شده و دیگر در سال‌های آتی نباید شاهد تکرار چنین مسایلی باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: اگرچه کنترل سیلاب یکی از اهداف مهم در ایجاد پارک آبخیز است اما، این نوع سازه‌ها کاربری‌های متنوعی دارد که باید در توسعه شهرها به‌صورت بهینه از آن‌ها بهره‌گرفته شود و مردم باید با فواید این سازه‌ها آشنا شده و در عرصه مدیریت منابع آبی، صنعت گردشگری و کنترل حوادث قهری به درستی از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

خاوازی ادامه داد: پارک آبخیزداری ایجاد شده در دره گردشگری گردوی اراک نمونه خوبی از سازه‌های آبخیزداری است که امروز افتتاح می‌شود.

وی، بازدید از عرصه ۲ هزار هکتاری جنگل کاری  شده در استان مرکزی و نهالستان  هایتک در ساوه برای توسعه باغات پسته کل کشور را از دیگر برنامه‌های سفر یک‌روزه خود به استان مرکزی عنوان کرد و افزود: نهالستان هایتک ساوه می‌تواند پایه انواع باغ‌های مادری پسته در کشور باشد.  

ادای احترام به مقام شامخ شهدای اراک، افتتاح پارک آبخیز منطقه گردشگری گردو اراک، دیدار با نماینده ولی فقیه استان مرکزی، بازدید از طرح ۲ هزار هکتاری جنگل‌کاری چپقلی و توسعه باغات در اراضی شیب دار،بازدید از شهرک گلخانه آوه در شهرستان ساوه و بازدید از مجموعه تولید نهال شرکت ماهان از جمله برنامه‌های سفر یک روزه وزیر جهاد کشاورزی به استان مرکزی است.

 ۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد و یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

نظر شما