شناسهٔ خبر: 46051028 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

امام جمعه همدان: نباید اجازه دهیم، باغ‌های از بین برود و به جای آن ساختمان‌ ساخته شود

امام جمعه همدان گفت: کوه الوند و باغها سرمایه‌های ما هستند، چرا باید اجازه دهیم باغ‌های ما از بین برود و به جای آن ساختمان‌ساخته شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان همدان ؛ آیت الله حبیب الله شعبانی موثق در خطبه‌های نماز جمعه شهر همدان گفت: ما امروز با گرانی، کمبود و مشکلات آن در جامعه مواجه هستیم، لازم است در این ارتباط به مسئولیت‌های اجتماعی مان توجه کنیم.

وی افزود: شاید نظارت‌ها در بازار کافی نباشد البته زحماتی می کشند و جا دارد  تشکر کنم اما این اندازه نظارت کافی نیست.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه من از همین جا به دوستان عزیز و دستگاه‌های نظارتی و ستاد تنظیم بازار اعلام می‌کنم که ستاد امر به معروف حاضر است همکاری لازم را با شما در مورد کنترل بازار داشته باشد، اضافه کرد: از ظرفیت‌های مردمی و بسیج و گروه‌های جهادی استفاده بکنید، البته متولی اصلی نظارت دستگاه‌های دولتی هستند که مجموعه‌های نظارتی هستند اما ستاد امر به معروف حاضر است با شما همکاری کند و به عنوان نیروی جهادی شما حضور میدانی در بازار داشته باشد.

امام جمعه همدان با بیان اینکه مطلع هستم مردم نگرانند که اگر زیاد نخرند ممکن است فردا جنس گران‌تر شود، گفت: این یک آسیب است اما اخلاق اسلامی حکم می‌کند در این شرایط سخت ما بیش از اندازه خرید نکنیم، اینکه دو ماه بعد چه اتفاقی می‌افتد و دیده‌ام به همین بهانه یک خانواده و یا فردی به اندازه چندین ماه خرید می‌کنند.

شعبانی انصاف در بازاریان و فروشندگان را مسئله مهم دیگر دانست و اظهار داشت: ما گاهی اوقات می‌بینیم که بازار جولان گاهی برای سودجویان شده است، ما در این شرایط نیازمند همکاری بازاریان، مردم و مسئولین هستیم، همه باید در کنار هم باشیم تا بتوانیم آن را کنترل کنیم، البته وظیفه اصلی بر عهده متولیان امر است، اگر نواسانات قیمت کنترل شود،  خریدها هم کنترل می‌شود.

وی یادآور شد: بازاریان ممکن است در بعضی موارد دنبال احتکار نباشند اما با همه این شرایط لازم است همگی به مسئولیت مان عمل کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به پانزدهم اسفندماه روز درخت کاری، گفت: نگاه اسلام به مسئله حفظ محیط زیست بسیار اساسی است، روایتی از امام صادق (ع) است که خلاصه اش این است که فضای زندگی باید دلپذیر باشد، ما قرار نیست فقط زنده بمانیم باید فضای زندگی دلپذیر باشد و سه چیز موجب دلپذیری زندگی می‌شود که هوای سالم، آب سالم و زمین حاصلخیز موارد از آن جمله هستند.

وی با بیان اینکه اسلام به محیط زیست جایگاه رفیعی قرار داده است، ادامه داد: در بحث درختکاری پیغمبر بزرگ اسلام (ص) می‌فرمایند اگر یک نهالی در دست شماست و در آستانه قیامت قرار گرفته‌اید شما آن نهال را بکارید.

شعبانی ادامه داد: پیامبر اسلام در بسیاری از روایت‌ها لعن کردند  کسی را که درختی را بدون دلیل قطع کند، حتی وقتی در جنگ بودند حضرت می‌فرمود حق قطع کردن درختان را ندارید، خود پیامبر وقتی مجبور می‌شد درختی را قطع کند سریع درخت دیگری را جای آن می‌کاشتند.

امام جمعه همدان با تاکید بر اهمیت مسئله درخت، تصریح کرد: ما امروز نیازمند آن هستیم که به مسئله محیط زیست و فرسایش خاک اهمیت داده شود زیرا فرسایش در کشور ما ۸ برابر میانگین جهانی است، تشکیل یک سانتی متر خاک ۸۰۰ سال طول می‌کشد.

وی با اشاره به برخی دست اندازی ها به کوه الوند و طبیعت بکر  آن، تاکید کرد: این کوه الوند ما و این باغ‌های ما، اینها سرمایه‌های ما هستند، چرا باید اجازه دهیم باغ‌های ما از بین برود و ساختمان‌هایی ساخته شود.

شعبانی با انتقاد از عملکرد متولیان در این خصوص، گفت: چرا متولیان امر محافظت نمی‌کنند، البته من خدمت شأن عرض کردم باید مراقبت بکنند، اینها موهبتهای الهی است و اگر قرار است  ساختمان ساخته شود در شمال شرق همدان جا برای اینکه ساختمان سازی بشود داریم اتفاقاً باید زمین‌های رایگان و مناسب در اختیار مردم باشد اما معنایش از بین رفتن منابع طبیعی ما نیست.

وی بر برخورد با پدیده زمین خواری، افزود: امیدوارم همگی ما نسبت به مسئله زمین خواری توجه کنیم.

آیت الله شعبانی نسبت به رها شدگی فضای مجازی، انتقاد کرد

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید بر مراقبت و حفظ کودکان در فضای مجازی، اضافه کرد: خانواده‌های معظم و عزیزانی که در منزل کودک و نوجوان دارید نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشید.

وی با بیان اینکه امروز فضای مجازی بسترهایی جهت شبیخون فرهنگی فراهم کرده است، افزود: امروز سواد رسانه‌ای خانواده‌ها باید بالا برود، باید میزان دسترسی کودکان و نوجوانان ما به فضاهای اینترنتی و مدیریت بشود و البته گله مندی که  بارها و بارها عنوان شده است مسئولین امر چه کار دارند می‌کنند؟

46

برچسب‌ها:

نظر شما