شناسهٔ خبر: 46050166 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

صدیقی: «تک نوازی روی یخ های شناور» دغدغه خانواده دارد/ ایده ای برگرفته از واقعیت

کارگردان فیلم تک نوازی روی یخ های شناور گفت: این فیلم در اصل دغدغه خانواده ها را دارد و به نظرم خانواده مهم‌ترین نقش را در زندگی آدم ها ایفا می کند و در واقع این خانواده‌ها هستند که جامعه را می‌سازند.

صاحب‌خبر -

«روح الله صدیقی» نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «تک نوازی روی یخ های شناور» در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، درباره ایده اصلی طرح فیلم نامه گفت: ایده‌ این فیلم به صورت متعارف و معمول شکل نگرفته است. در چند سال اخیر مدت زیادی از وقتم را در کتابخانه ملی می‌گذراندم. آنجا فضای مناسبی برای تحقیق و فیلمنامه‌نویسی در اختیار من قرار می‌داد و به خاطر کارم همواره در محیط‌های مختلف با آدم ها گفت و گو و مصاحبه‌ می‌کنم. در جریان این گفت و گوها و مصاحبه‌ها متوجه شدم اغلب آدم ها در زندگی مسائلی را از روی احترام یا دوست داشتن هیچ وقت با خانواده‌هایشان در میان نمی‌گذارند.

 

وی ادامه داد: این مساله ذهن من را درگیر کرد و آن را با محمد منعم دوست نویسنده‌ ام مطرح کردم و از او خواستم با هم روی این موضوع کار کنیم. با کمک خانم شانه‌ساز حدود پنجاه بازیگر به ما اضافه شدند. من یک سوال مشترک از همه داشتم: چه چیزهایی را از روی احترام و دوست داشتن از خانواده‌تان مخفی کردین؟ همه حداقل یک مخفی‌کاری از این جنس داشتن و داستان های زیادی در این باره برای من و آقای منعم تعریف کردند. ساعت ها به بحث و گفت و گو گذشت و از بین داستان هایی که گفته شد، چند داستان برای کار کردن انتخاب شدند و پیرامون قصه‌ها با بازیگرانی که داشتیم اتود‌های زیادی زدیم تا بالاخره خط اصلی قصه را انتخاب کردیم. 

نویسنده سریال «از سرنوشت» درباره اینکه آیا شخصیت های این فیلم مابه ازای بیرونی داشتند؟ گفت: دقیقا شخصیت‌ها نزدیک بودند به آنچه  بازیگرهای ما از سر گذرانده بودند. از بین دوستان بازیگری که با ما همکاری می‌کردند از کسانی که بیشترین نزدیکی را به نقش‌ها داشتند و یا بخشی از قصه از زندگی خودشان انتخاب شده بود در فیلم استفاده کردیم.  

صدیقی درباره اینکه چرا برای اولین فیلم به سمت موضوعی خانوادگی رفتید؟ بیان داشت: به نظرم خانواده می تواند مهم‌ترین نقش را در زندگی آدم ها ایفا کند و در واقع این خانواده‌ها هستند که جامعه را می‌سازند. وقتی اعضای یک خانواده رازهای زیادی داشته باشند و مسائل‌شان را از هم مخفی کنند، فقط هیبت و شمایلی از خانواده را می‌بینیم و در اصل با جزیره‌هایی مجزا طرفیم که در یک اقیانوس کنار هم قرار گرفتند، اما یک دریا فاصله بین‌شان هست. هر قدر اعضای یک خانواده با هم صمیمی‌تر باشند و کمتر شاهد شکاف بین اعضای خانواده باشیم بی‌شک به لحاظ روانی آدم هایی سالم‌تر و جامعه‌ای سالم‌تر خواهیم داشت. 

وی درباره اینکه ارتباط دغدغه کارگردان با موفقیت اثر نیز گفت: معتقدم نمی شود چهارچوبی برای دغدغه در سینما تعریف کرد. اگر شما دغدغه‌تان در هر زمینه‌ای را خوب و درست تصویر کنید قطعا موفق خواهید بود و اگر هر دغدغه‌ای را بد تعریف کنید موفقیت در پی نخواهد داشت. اما در سینما اصولا فیلم های خانوادگی موفق زیادی داریم. از سینمای کلاسیک گربه روی شیروانی داغ، مردم معمولی و ... گرفته تا مراسم، آگوست اوسیج کانتی و...  

این کارگردان همچنین افزود: من به همراه گروهم بیش از یک سال کنار هم زحمت کشیدیم و با مشقت زیاد این فیلم ساخته شد. تک‌نوازی روی یخ‌های شناور یک فیلم مستقل هست که به صورت کاملا حرفه‌ای با عوامل کاربلد سینما ساخته شده اما چون بازیگر چهره در کار نداریم برای دیده شدن فیلم نیاز به حمایت داریم. امیدواریم فیلم دیده شده و اتفاقات خوبی برایش رقم بخورد تا خانواده ها شاهد فیلمی باشند که واقعا دغدغه‌ خانوادگی دارد.

 

به گزارش فارس، سایر عوامل این فیلم عبارتند از: کارگردان: روح‌الله صدیقی، نویسندگان فیلمنامه: روح‌الله صدیقی، محمد منعم، تهیه‌کننده: امیرشهاب رضویان، سرمایه‌گذاران: محبوبه طالبی، غزل صدیقی.
بازیگران : شاهرخ دولکو، مهرو نونهالی، ایمان عنایتی، محمود کنشلو ، نونا تاجداران، مجتبی فلاحی، نیلوفر زوارق، پویان مکری، صدف برادران، سالار دریامج، پریا مرندیز، مهناز افتاده‌نیا، مریم سالمی، آوا مغیثی، بهروز جعفری، آروین نوروزی، آوا زیتونی. مدیر فیلمبرداری: مجید گرجیان تدوین: عماد خدابخش، آهنگساز: مسعود سخاوت‌دوست، طراحی و ترکیب صدا: آرش قاسمی، مدیر صدابرداری: شهرام متولی‌باشی، طراح گریم: مهدی صیاد،  طراح صحنه: رضا حاج‌درویش، طراح لباس: آرزو صدیقی،  اصلاح رنگ و نور: هوتن حق‌شناس،  دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: نازنین شانه‌ساز،  مدیر تولید: حسن صدیقی، مدیرتدارکات: امیر زره‌نازی،  منشی صحنه: زهرا خضوعی،  عکاس: سمیه جعفری، دستیار دوم کارگردان: حمیده گل‌محمدی، پریسا ناصری‌راد، دستیار تدوین: محمد‌علی حق‌پرست، دستیار اول فیلمبردار: داریوش رجایی، دستیاران فیلمبردار: محمد حسینی-مهدی طهماسبی-سبحان زهره‌نژاد مجریان گریم: صالح عبداللهی، شیرین موسوی، دستیاران صحنه: سبحان دهقانی‌نژاد، ارشیا عباسی،  صدابرداران: علیرضا باباخان، مجید قربانی  صداگذاران: محمدمهدی جواهری‌زاده، محمد قاسمی دستیار آهنگساز: مهران زمانی‌یکتا.

انتهای پیام/

نظر شما