شناسهٔ خبر: 46049927 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

احتمال آغاز فاز دوم تست انسانی واکسن «برکت» از ۲۰ اسفند و با ۴۰۰ نفر

محقق اصلی پروژه تولید واکسن ایرانی کووبرکت با بیان اینکه احتمالا از ۲۰ اسفند ماه فاز دوم کارآزمایی بالینی را آغاز خواهیم کرد، گفت: نتیجه مهمی که در فاز دوم باید بگیریم، این است که تاثیرگذاری واکسن را ارزیابی کنیم که این فاز مجموعا بر روی ۴۰۰ نفر انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: محقق اصلی پروژه تولید واکسن ایرانی کووبرکت با بیان اینکه احتمالا از ۲۰ اسفند ماه فاز دوم کارآزمایی بالینی را آغاز خواهیم کرد، گفت: نتیجه مهمی که در فاز دوم باید بگیریم، این است که تاثیرگذاری واکسن را ارزیابی کنیم که این فاز مجموعا بر روی ۴۰۰ نفر انجام می‌شود.

دکتر مینو محرز درباره آخرین وضعیت کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونای "کووبرکت"، گفت: در حال حاضر فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن تمام شده و احتمالا از ۲۰ اسفند ماه فاز دوم کارآزمایی بالینی را آغاز خواهیم کرد.

وی درباره ادغام فاز دوم و سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای کووبرکت، گفت: ابتدا باید فاز دوم را آغاز کنیم و بعد از آن در اواسط کار اگر نتایج مناسب بود، درباره ادغام فاز دو و سه تصمیم‌گیری شود. زیرا نتیجه مهمی که در فاز دوم باید بگیریم، این است که تاثیرگذاری واکسن را ارزیابی کنیم. بعد از امتحان این موضوع اگر نتایج موفق باشد، می‌توان درباره ادغام فاز دو و سه کارآزمایی بالینی تصمیم‌گیری کرد که این موضوع احتمالا برای فروردین و اردیبهشت مشخص می‌شود و آن زمان می‌توانیم درخواست دهیم که فاز دو و سه ادغام شود اما اکنون نمی‌توان در این زمینه اظهار نظر کرد.

محرز با بیان اینکه طبق نتایج فاز اول ایمنی واکسن خوب بوده و اصلا عارضه مهمی نداشته است، اظهار کرد: فاز دوم کارآزمایی بالینی بر روی ۱۰۰ نفر سن بالا بین ۵۰ تا ۷۵ سال و ۳۰۰ نفر سن ۱۸ تا ۵۰ سال انجام می‌شود که مجموعا ۴۰۰ نفر است و سعی می‌کنیم کار را سریع‌تر پیش بریم. منتها در هر صورت باید در فاصله دو هفته بعد از تزریق دُز اول واکسن، دُز دوم را تزریق کنیم و بعد هم در هفته سوم و چهارم وضعیت آنتی بادی را چک کنیم که این پروسه برای هر فرد حدود چهار هفته طول می‌کشد.

وی گفت: ان‌شاء الله تا آخر بهار این واکسن را در دسترس خواهیم داشت.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما