شناسهٔ خبر: 46048188 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

یک چهارم تخت‌های بیمارستانی فارس به کرونا اختصاص دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از ۱۰ هزار تخت موجود در بیمارستان‌های فارس، دوهزار و ۵۰۰ تخت به بخش کووید۱۹ اختصاص یافته است.

صاحب‌خبر -
تاریخ انتشار ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ ۲۳:۳۶
کد خبر ۷۶۸۷۲۳۴
دانلود PDF

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از ۱۰ هزار تخت موجود در بیمارستان‌های فارس، دوهزار و ۵۰۰ تخت به بخش کووید۱۹ اختصاص یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهرزاد لطفی در وبینار کشوری مواجهه با چالش‌های ناشی از پاندمی کووید ۱۹، ضمن ارائه گزارشی از خدمات مجموعه سلامت فارس برای مدیریت این بیماری، به معرفی چالش‌های ناشی از این پاندمی در استان پرداخت.

او، ناشناخته بودن پاندمی کووید۱۹ برای مردم و کادر بهداشت و درمان را نخستین چالش ناشی از این پاندمی معرفی کرد و درباره اقدامات انجام شده در این راستا، گفت: با تلاش مجموعه سلامت در ابتدای این بحران، صد‌ها هزار پمفلت آموزشی پیرامون خودمراقبتی، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده، رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی از طریق مراکز پرتردد و سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان در دسترس عموم مردم قرار گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر نقش تاثیرگذار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، خبرنگاران، فضای مجازی و رسانه‌ها در اطلاع رسانی این پاندمی، عنوان کرد: تهیه و پخش برنامه‌ها و مصاحبه‌های حضوری و تلفنی با اساتید، مسئولان و کارشناسان دانشگاه در رادیو و تلویزیون به صورت شبانه روزی، پوشش خبری اقدامات حوزه سلامت در مدیریت کووید۱۹ و پخش مطالب آموزشی به صورت زیرنویس در شبکه فارس از دیگر اقدامات انجام شده با مشارکت صدا و سیمای مرکز فارس در مدیریت این بحران بود که سبب آشنایی و شناخت بیشتر مردم و مسوولان برای مقابله با این بیماری شد.

لطفی همچنین عدم آمادگی مردم و مسئولان استان برای مواجهه با این پاندمی را دومین چالش ناشی همه گیری کووید۱۹ برشمرد و از استاندار و معاونان استانداری فارس، امام جمعه شیراز و مدیران ارشد تمام دستگاه‌های اجرایی، انتظامی و گروه‌های مردم نهاد برای حمایت از مجموعه سلامت فارس، تقدیر کرد.

او با قدردانی از تلاش مجموعه سلامت به ویژه کارکنان بهداشت و درمان در ایجاد و توسعه فرهنگ عمومی و فرهنگ سازی برای مقابله با این بحران، تهیه و تبیین سناریو‌های مختلف در ستاد بحران استان و تشکیل ستاد دانشگاهی و استانی مقابله با کووید۱۹ را از مهمترین اقدامات انجام شده در این راستا عنوان کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به حجم عظیم بیماران و مراجعان به بیمارستان‌ها و عدم آمادگی مراکز درمانی با موج جدید بحران کرونا در استان به عنوان دیگر چالش این پاندمی، درباره تجهیز مراکز درمانی و بیمارستان‌ها برای ارائه خدمات به مراجعان گفت: از ۱۰ هزار تخت موجود در بیمارستان‌های فارس، دو هزار و ۵۰۰ تخت به بخش کووید۱۹ اختصاص یافته و با افزایش بیش از ۵۰۰ تخت مراقبت‌های ویژه به بخش‌های ICU برای ارائه خدمات درمانی به بیماران بدحال، جداسازی بخش کووید از دیگر بخش‌های مراکز درمانی و تامین تجهیزات بیمارستانی نظیر دستگاه تنفس مصنوعی و اکسیژن ساز از دیگر اقدامات در این پاندمی بود.

لطفی از مشارکت بیمارستان‌های پشتیبان، نقاهتگاه‌ها، مراکز درمانی بخش دولتی، دانشگاهی و غیردانشگاهی به ویژه بخش خصوصی در خدمت رسانی به مردم به ویژه مبتلایان برای کنترل این بیماری قددرانی کرد و گفت: نقش فرماندهان و مجموعه نیرو‌های مسلح، ارتش، سپاه فجر، بسیج، نیرو‌های انتظامی و راهنمایی رانندگی و فعالیت شهرداری، شورای شهر فرمانداران و بخشداران نیز در کنترل و مدیریت این بحران بسیار تاثیرگذار بود.

او راه‌اندازی و حمایت از کارگاه‌های تولیدی ماسک، لوازم حفاظت شخصی و مواد ضدعفونی کننده در استان را از دیگر اقدامات اولیه ستاد مقابله با کووید۱۹ با هدف تامین سلامت مردم و جامعه عنوان کرد و گفت: این موضوع مهم بدون حمایت، مشارکت و همکاری دستگاه‌های اجرایی استان و سازمان «صمت»، امکان پذیر نبود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز آمار بالای نمونه گیری در ۱۴ آزمایشگاه تشخیصی مولکولی استان فارس، بی نظیر بودن آمار جانباختگان کرونا با کمترین میزان مرگ و میر نسبت به دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور، توسعه زیرساخت‌های حوزه ارتباطات و فن آوری و استفاده از فضای مجازی در تمام بخش‌ها به ویژه در حوزه آموزش دانشگاه، راه‌اندازی مراکز منتخب سرپایی کرونا (۱۶ ساعته) در فارس، برگزاری نزدیک به ۲۸۰ نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه را از جمله اقدامات مهمی معرفی کرد که موجب افتخار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز است.

لطفی با اشاره به اهمیت فعالیت مراکز منتخب درمان سرپایی کرونا برای مدیریت بیماری کووید ۱۹ در استان که با هدف جلوگیری از ازدحام و شلوغی در بیمارستان‌ها بر پا شد، گفت: با مدیریت این بحران، کمترین آمار مرگ و میر ناشی از کرونا نسبت به دیگر استان‌های کشور، مربوط به فارس است.

امکان ابتلا به کرونا در محیط بسته ۱۹ برابر بیشتر از فضای باز است

معاون آموزشی و رئیس کمیته علمی کروناویروس در دانشگاه نیز در این وبینار کشوری اعلام کرد: طبق آخرین مطالعات محققان، امکان انتقال بیماری و ابتلای افراد در تجمعات و محیط‌های بسته مانند رستوران، نزدیک به ۱۹ برابر نسبت به محیط‌های باز بیشتر است.

محسن مقدمی از ابتلای نزدیک به ۱۱۵ میلیون نفر از مردم جهان به بیماری کووید۱۹ خبر داد و گفت: آمریکایی‌ها بیشترین افراد درگیر با این پاندمی در جهان هستند و کشو‌های هند و برزیل در مقام‌های بعدی قرار دارند.

او انتقال فرد به فرد، ارتباط مستقیم و ذرات آلوده را از راه‌های انتقال این بیماری معرفی کرد و با تاکید بر استفاده افراد از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی دست کم بین یک و هشت دهم تا دو متر برای پیشگیری از ابتلای افراد به این پاندمی گفت: آخرین مطالعات نشان می‌دهد که هرچه فاصله فیزیکی افراد بیشتر باشد، درصد ابتلا کمتر است.

مقدمی با تاکید بر استفاده از ماسک عنوان کرد: مهمترین استراتژی تا پیش از پوشش همگانی واکسناسیون علیه کووید۱۹، استفاده از ماسک است.

دبیر وبینار کشوری مواجهه با چالش‌های ناشی پاندمی کووید۱۹، نیز دیگر عضو این نشست بود که در مورد هدف از برگزاری این وبینار گفت: با توجه به اینکه یک سال و دو هفته از آغاز شیوع این بیماری می‌گذرد و دست کم تا سال آینده مردم با این بحران مواجه هستند، درس‌ها و تجاربی که از این پاندمی گرفته شده را در این وبینار کشوری مرور کرده و با بررسی چالش‌هایی که با آن مواجهیم، راهکار‌هایی برای کنترل بهتر این بیماری، ارائه می‌شود.

علی‌اکبر اسدی پویا افزود: در این وبینار پیرامون موضوعاتی نظیر درمان بیماران و مبتلایان کووید۱۹، مشکلات روانی آنان، واکسناسیون و مسائل اجتماعی ناشی از این همه گیری، مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز و جهاد دانشگاهی استان، چالش‌ها و موضوعاتی را مطرح کرده و با هم اندیشی در این راستا، به بیان راهکار می‌پردازند.

انتهای پیام/

نظر شما