شناسهٔ خبر: 46047717 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

پاپ فرانسیس به بغداد سفر کرد

صاحب‌خبر -
گروه جهان/ «پاپ فرانسیس»، رهبر کاتولیک‌های جهان عصر دیروز در میان تدابیر امنیتی شدید و استقبال گروه‌های مختلف عراقی وارد بغداد شد. او  اولین مقام رسمی واتیکان است که وارد این کشور مسلمان می‌شود، خود را زائر صلح نامیده است و بنا دارد در این سفر در دیدار با آیت‌الله «علی سیستانی»، رهبر شیعیان عراق دیدار کند.
به‌گزارش ایرنا، سفر پاپ به عراق همزمان شده با تدابیر منع تردد سه روزه که در طول مدت اقامت پاپ در عراق برقرار است. در این راستا دولت عراق برای نخستین باراز مسیر فرودگاه بغداد تا مقر اقامت پاپ را نیروی امنیتی مستقر و در طول مسیر حرکت کاروان پاپ، پرچم‌های واتیکان و پلاکاردهای بزرگ به نشانه خوش آمد برای او نصب کرده است. استاندار نجف اشرف نیز اعلام کرده است که مسئولیت پوشش امنیتی سفر امروز شنبه پاپ به نجف و ملاقاتش با آیت‌الله سیستانی، با ترکیب مشترک نیروهای الحشدالشعبی و نیروهای امنیتی عراق خواهد بود و این نیروها از هم اکنون وارد مرحله عملیاتی شده‌اند. آنچه این سفر را نه تنها مورد توجه مسیحیان عراق بلکه عموم مردم قرار داده نیزهمین برنامه دیدار با آیت‌الله سیستانی مرجعیت اعلای عراق است. مسئولان واتیکان برگزاری این دیدار را در نهایت سادگی توصیف کرده‌اند. پاپ که روز پنجشنبه در آستانه پرواز به سمت عراق در توئیتی نوشته بود:«‌فردا برای سفر سه روزه عازم عراق می‌شوم. من مدت هاست که می‌خواهم با این مردمی که این همه رنج دیده‌اند، ملاقات کنم. من از شما می‌خواهم که این سفر را با دعا همراهی کنید، تا این دیدار به بهترین شکل ممکن انجام شود و ثمرات مورد نظر را به بار آورد.» دیروز در بدو ورود به عراق در پای پلکان هواپیما در فرودگاه بغداد مورد استقبال مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر قرار گرفت، در حالی که گروهی از مقام‌های رسمی، مذهبی و فرهنگی نیز حضور داشتند. او پس از ورود به بغداد باتأکیدبر پایان گرفتن خشونت و فرقه گرایی و ابراز خرسندی بابت سفری که انجام شده است، عراق را مهد تمدن بشری توصیف و تأکید کرد: «اینجا سرزمینی است که با حضرت ابراهیم و دیگر پیامبران ارتباط نزدیکی دارد.»
سفرپاپ در مجامع فرهنگی و سیاسی عراق بازتاب‌های فراوانی داشته است.شیخ همام حمودی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق که با انتشار پیامی، سفر پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق را نشانه جایگاه تمدنی و تاریخی عراق دانست و دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق را تأکیدی بر جایگاه عظیم اسلامی و نقش بزرگ عراق در نهادینه کردن ارزش‌های مبتنی بر برادری، عدالت و صلح و پیامی تاریخی توصیف کرد که براساس آن ملت‌ها با امنیت و تسامح در کنارهم همزیستی داشته باشند و فردایی روشن را بسازند تا رهبر کلیسای آشوری کلدانی عراق پاتریک لوئیس رافائل ساکو که گفته همه عراقی‌ها مشتاق دیدار پاپ از عراق هستند و نه فقط مسیحیان!
غلامرضا اباذری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد هم با انتشار توئیتی درباره سفر پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق، این سفر را نشانه تمدن ریشه دار عراق، تاریخ، مرجعیت، حوزه علمیه و نقش مهم این کشور در منطقه و جهان توصیف کرد. گروه‌های عراقی نیز استقبال گسترده‌ای از سفر پاپ به این کشور داشتند. به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، ائتلاف الفتح عراق از سفر پاپ به این کشوراستقبال و اعلام کرد، پاپ اتحاد را در عراق خواهد دید. این ائتلاف در بیانیه‌ای اعلام کرد، این سفر تاریخی فرصتی ملی برای ریشه دار کردن اتحاد نوع بشراست که انبیا، اندیشمندان و مصلحان و فدایی‌ها در ادیان اسلامی و مسیحی برای آن تلاش کردند. در ادامه این بیانیه آمده است که پاپ وحدت عراق را در میان مسلمانان و مسیحیان خواهد دید. درهمین حال گروه سرایا اولیاءالدم، گروه مخالف حضور نظامی امریکا که مسئولیت تعدادی از حملات به مقرها و پایگاه‌های امریکا را برعهده گرفته است، در بیانیه‌ای اعلام کرده که به احترام آیت‌الله سیستانی در مدت حضور پاپ درعراق حملات خود را متوقف خواهد کرد. در بیانیه کوتاهی که گروه عراقی سرایا اولیاء الدم منتشر کرده و در رسانه‌های عراقی و منطقه بازتاب گسترده‌ای داشته، گفته شده که اگر این سفر در روزهای یورش داعش به عراق، اشغال یک سوم خاک این کشور توسط تروریست‌ها و به اسارت گرفته شدن زنان ایزدی و مسیحی صورت می‌گرفت، در وجدان مصیبت دیدگان اثر بیشتری داشت.

برچسب‌ها:

نظر شما