شناسهٔ خبر: 46047579 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

یادداشت؛

سفر پاپ به عراق؛ گفت و گویی همیشگی بین اسلام و مسیحیت

دیدار بین رهبران مسیحیت با علمای شیعه قبل از این هم وجود داشته و تازگی ندارد و این سفر هم در چارچوب همین گفت و گو ها ارزیابی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در زمانی که محدودیت‌های کرونایی وجود داشت برای یک سفر ۴ روز جمعه در میان تدابیر شدید امنیتی و مقررات منع ورود به بغداد، وارد عراق شد.

درباره جزئیات این سفر صحبت هایی صورت گرفته، که قرار است در این سفر، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان با آیت الله سیستانی نیز دیدار ‌کند.

درباره سفر پاپ به عراق باید گفت دیدار بین رهبران مسیحیت با علمای شیعه دارای پیشینه ای تاریخی بوده و این دیدار تازگی ندارد. باید اشاره کرد که گفت و گو های بین الادیانی از زمان حضرت رسول اکرم(ص) بین مسلمانان و مسیحیان همیشه وجود داشته مثل جریان مباهله که قبل از انجام آن هیئتی از مسیحیان نجران به اتفاق چند نفر از رؤسا و بزرگان خود به نمایندگی برای گفت و گو به نزد رسول الله آمدند تا درباره دعوت پیامبر(ص) آگاهی یافته و سؤالات خود که اساسی‌ترین‌شان درباره جایگاه حضرت عیسی بود را با ایشان در میان گذاشته و پاسخی لازم و قانع‌کننده را دریافت کنند، اما وقتی پیامبر(ص) با منطق و استدلال و بیان آیات الهی چگونگی دعوت و رسالت خویش را بر آن‌ها عرضه و دیدگاه صحیح و به حق را درباره ابعاد وجودی حضرت عیسی بر ایشان بیان کرد، مسیحیان نپذیرفته و بدون هیچ دلیل قانع کننده‌ای بر حرف خویش پافشاری کرده و راه لجبازی را در پیش گرفتند.

ائمه علیهم السلام نیز گفت و گو و مناظراتی با مسیحیان انجام می دادند که شرح آن در روایات بسیاری نقل شده است. علمای شیعه نیز از گذشته تا کنون به همین سیره پیامبر(ص) و ائمه عمل کرده و جلسات گفت و گوی بین ادیانی را انجام می دادند.

از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) این سیره حفظ شد. امام خمینی(ره) با دعوت مسیحیان به مبارزه با ظلم اعلام می‌ کردند که این انقلاب و مبارزه صرفاً برای مسلمانان نیست و با اینکه آرمانی اسلامی دارد، اما در زمینه‌های بسیاری با پیروان مسیح هم مسیر است.

ایشان دیدارهای متعددی با روحانیون مسیحی و همچنین نمایندگان اقلیت مذهبی در مجلس داشته که در آن‌ها مباحث اعتقادی و سیاسی مهمی را در میان گذاشته‌اند. این دیدارها برای امام فرصتی بوده تا با نگاهی وحدت‌گرایانه، روحیه انقلابی را در عالمان مذاهب دیگر نیز زنده کنند.

برای مثال ایشان در دیداری با کشیش‌های مسیحی غربی درباره وظیفه انقلابی آنها می‌گویند: «مردم دنیا امروز مبتلا هستند به قدرت‌های بزرگ و به قدرت‌هایی که شیطانی هستند و در مقابل انبیای بزرگ ایستادند و نمی‌گذارند تعلیمات انبیا تحقق پیدا بکند. روحانیت مسیح یک خصوصیت زیادی دارد و آن اینکه قدرت‌های بزرگ مسیحی هستند، مدعی مسیحیت هستند و آن قدرت‌های بزرگ‌اند که در دنیا بر خلاف تعلیمات خدای تبارک و تعالی که به همه انبیا تعلیم فرموده است و بر خلاف تعلیمات عیسی مسیح عمل می‌کنند. روحانیت مسیح موظف است به حسب تعلیمات مسیح و به حسب تعلیم خدای بزرگ که با این قدرت‌هایی که بر خلاف مسیر انبیا و بر خلاف مسیر مسیح رفتار می‌کنند، مبارزه معنوی بکنند.»

رهبر معظم انقلاب نیز در دیدارهای مختلف به گفت و گو با مسیحیان پرداخته اند و حتی در ایام سال نو میلادی به سر کشی از خانواده های مسیحیانی که در انقلاب اسلامی به شهادت رسیده اند می روند.

اما دیدار پاپ از عراق سبب تاخت و تاز عده ای به حوزه علمیه قم شده و یا عده ای دیگر این دیدار را توجه به حوزه شیعی غیر سیاسی قلمداد کردند.

اما آنچکه می توان گفت این است که این دیدار را می توان یک دیدار بین ادیانی دانست دیداری که باعث نزدیک شدن ادیان ابراهیمی به همدیگر است. از این دست دیدارها فراوان در حوزه قم صورت گرفته و رهبران زیادی از واتیکان به ایران و قم آمده و با رهبران شیعه دیدار کرده اند. همچنین علمای زیادی نیز به واتیکان سفر کرده و باب گفت و گوی بین ادیانی را سال هاست که باز کرده اند.

از نکات این سفر می توان به این اشاره کرد که رهبر کاتولیک های جهان که خود را یکی از آزادی خواهان جهان معرفی می کند، زمانی به عراق می آید که داعش با کمک ایران از صحنه عراق حذف شده و اوضاع در این کشور آرام شده است. او که خود را آزادی خواه جهان معرفی می کند، موضع گیری درستی در برابر جنایت های داعش انجام نداده است. زمانی که مسیحیان عراق به دست داعش به فجیع ترین شکل کشته می شدند و ایران از مسحیان این کشور در مقابل با داعش حمایت می کرد سکوتی مرگ بار رهبر کاتولیک های جهان را فرا گرفته بود.

همچنین از مواردی که این به اصطلاح رهبر آزادی خواهان جهان نسبت به آن واکنشی نشان نداد جریان حمله آمریکا به عراق و کشتارهای رژیم تروریست آمریکا از مردم عراق است و اتفاقاتی که در زندان هایی چون ابوغریب افتاد و این سکوت باز هم ادامه داشت، جنایاتی که تا هم اکنون هنوز هم ادامه دارد و هیچ صدایی از واتیکان درباره آن به گوش نمی رسد.

از دیگر نکات این سفر دیدار رهبر کاتولیک های جهان با آیت الله سیستانی از مراجع عظام نجف است. برخی این دیدار را نماد دیدار با یک مرجع غیر سیاسی قلمداد می کنند، این در حالی است که آیت الله سیستانی یکی از مراجع سیاسی بوده که به دفعات در امور مهم دخالت کرده و فتاوای مهم سیاسی داده است.

یکی از مهم ترین نمونه های دخالت سیاسی ایشان، فتوای جهاد در مقابل با داعش بود. این فتوا که سر منشأ حرکت مردمی عراق شد و بسیج مردمی عراق با نام حشدالشعبی را شکل داد یکی از مهم ترین فتواهای سیاسی این مرجع شمرده می شود.

به نظر می آید جریانی در حال شکل گیری است که سفری را که یک سفر و گفت و گوی بین الادیانی است را به دستاویزی برای چنگ انداختن به انقلاب اسلامی تبدیل کند و ساز جدایی دین از سیاست را در حوزه های علمیه دوباره کوک کند.

نظر شما