شناسهٔ خبر: 46046257 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

افزايش پنج درصدي قيمت نفت در بازار نيويورک

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- تصمیم گروه نفتی اوپک پلاس، اوپک+، در افزایش ندادن تولید نفت خود باعث شد قیمت نفت در بازار نیویورک حدود پنج درصد افزایش یابد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری فرانسه، تصمیم گروه نفتی اوپک پلاس، اوپک+، در افزایش ندادن تولید نفت خود باعث شد قیمت نفت در بازار نیویورک حدود پنج درصد افزایش یابد.
در پایان معاملات روز کاری پیشین، بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال، که ‏از آن به عنوان ‏یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‏ نفت داد و ستد شده در ‏‏بازار اروپا ‏استفاده می‌شود برای تحویل در ماه مه با 4.17 درصد افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به 66.74 دلار رسید.
قیمت این شاخص نفتی در ساعاتی از معاملات روز گذشته حتی به بشکه‌ای 67.75 دلار نیز رسید که بیش از 5 درصد افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، نشان می‌داد.
بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین (وست تگزاس اینترمیدییت‏) هم که برای ‏‏قیمت گذاری نفت مصرفی ‏‏آمریکا، به کار ‏برده می ‏شود در پایان معاملات ‏بازار نفتی ‏نیویورک، ‏برای تحویل ‏در ماه ماه آوریل به هر بشکه 63.83 دلار رسید. این شاخص نفتی نیز در ساعاتی از معاملات روز گذشته به هر بشکه 64.86 دلار نیز رسید که نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، افزایشی 4.16 ٪ را نشان می‌دهد.
از ماه ژانویه سال گذشته تاکنون سابقه نداشته است که قیمت نفت در بازار جهانی تا این اندازه افزایش یافته باشد.
آن لوئیز هیتل از شرکت کارگزاری و ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری در بازار انرژی وود مکنزی Wood Mackenzie در تحلیل و ارزیابی خود ‏از ‏اوضاع و شرایط حاکم بر بازار انرژی می‌گوید: اوپک + در نشست روز گذشته خود تصمیم گرفت که همین میزان کاهش تولید نفت را ادامه دهد. شرکت کنندگان در این نشست وحدت نظر داشتند که تا زمانی که اوضاع و شرایط اقتصادی و مالی در جهان بهبود نیابد تولید نفت نباید افزایش یابد. این تصمیم گروه نفتی اوپک پلاس، اوپک+، کارگزاران و سرمایه گذاران در بازار انرژی و نفت را غافلگیر کرد.
این کارشناس با اشاره به روند افزایشی قیمت نفت در بازار جهانی از اول امسال تاکنون می‌گوید: بازار نفت و انرژی در این مقطع زمانی، انتظار داشت که تولید کنندگان نفت در نشست روز گذشته خود تصمیم به افزایش چشمگیر تولید خود بگیرند. زیرا کاهش توازن میان عرضه و تقاضا در حال حاضر در بازار نفت کاملا مشهود است.
در حالی که تحلیلگران اختلاف بین دو وزنه سنگین گروه نفتی اوپک پلاس، یعنی روسیه و عربستان سعودی، به ترتیب دومین و سومین تولید کننده بزرگ نفت در جهان، را پیش بینی می‌کردند، در کمال تعجب دیدند که این نشست در کمتر از سه ساعت به نتیجه رسید و منجر به تصمیم گیری درباره حفظ وضع موجود از تولید شد.
بر اساس تصمیمی که 23 کشور عضو گروه نفتی اوپک پلاس، در نشست روز چهارم ماه مارس گرفتند مقرر شد که میزان تولیدشان برای ماه آوریل در همان حد ماه مارس باقی بماند. به موجب این تصمیم، تنها روسیه و قزاقستان اجازه یافتند 150 هزار بشکه در روز به تولید خود بیفزایند که در نشست ماه ژانویه نیز همین تصمیم گرفته شده بود. ریاض نیز به نوبه خود موافقت کرد داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز از تولید خود در ماه آوریل بکاهد.
بدین ترتیب این کشور‌ها در ماه آوریل نیز مانند ماه مارس، میزان کاهش تولید روزانه خود را در همان هفت میلیون و 50 هزار بشکه ادامه می‌دهند. در بازار آسیایی نیز قیمت نفت در بازار جهانی متاثر از این نشست بود.
وزیر انرژی روسیه در این نشست مجازی (ویدئوکنفرانس) بر این نکته تاکید کرد که شیوع بیماری همه گیر کووید-19 همچنان برای بازار نفت یک مشکل جدی است. وزیر انرژی عربستان سعودی نیز خاطر نشان کرد که عوامل نامشخص و غیر ‏‏قابل پیش بینی‏، همچنان سر راه رشد اقتصادی و از سرگیری رونق کسب و کار‌ها وجود دارد و از همین رو فعلا شرایط برای افزایش تولید نفت مساعد نیست.
سپس شرایط توافقنامه اوپک + باعث جهش قیمت نفت خام به بالای 5 درصد شد.
سرمایه گذاران همچنین اطلاعات منتشر شده توسط آژانس اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در روز چهارشنبه را نیز در تعیین قیمت نفت در بازار جهانی دخالت دادند. بر اساس این گزارش موجودی بنزین ذخیره سازی شده در آمریکا در هفته گذشته 13.6 میلیون بشکه کاهش یافته است، این نشانه‌ای برای بهبود تقاضا برای طلای سیاه دست کم در آمریکاست. این حجم به اندازه کافی تأثیرگذار بود تا بتواند افزایش 21.6 میلیون بشکه‌ای موجودی نفت خام ذخیره سازی را تحت شعاع قرار دهد که بزرگترین افزایش هفتگی از سال 1982 تاکنون بوده است.

نظر شما