شناسهٔ خبر: 46044497 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه، در گفت‌وگو با «انتخاب»:

عقب نشینی تروئیکا یعنی توافق احتمالی ایران با آمریکا یا اتحادیه اروپا برای مذاکرات احیا برجام

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه اعتقاد بر این دارد که عقب نشینی تروییکا از صدور قطعنامه علیه ایران شاید بر اساس توافقی پشت پرده با ایران یا آمریکا صورت گرفته باشد که هرکدام اگر رخ داده باشد، می‌توان مسیر خاص خودش را برود ولی در مجموع می‌توان امیدوار بود که در نهایت این اتفاق به مسیر بهتری در جریان پرونده هسته‌ای ایران ختم شود.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه اعتقاد بر این دارد که عقب نشینی تروییکا از صدور قطعنامه علیه ایران شاید بر اساس توافقی پشت پرده با ایران یا آمریکا صورت گرفته باشد که هرکدام اگر رخ داده باشد، می‌توان مسیر خاص خودش را برود ولی در مجموع می‌توان امیدوار بود که در نهایت این اتفاق به مسیر بهتری در جریان پرونده هسته‌ای ایران ختم شود.

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با «انتخاب» در پاسخ به این پرسش که عقب‌نشینی تروئیکا از صدور قطعنامه علیه ایران را چگونه می‌توان تحلیل کرد، گفت: این مساله را چون هنوز طرفین روشنگری درستی از این اتفاق نداشته و مواضع یا نظرات خودشان را اعلام نکردند نمی‌توان ارزیابی دقیقی از این مساله داشت. شاید این اتفاق بر اساس توافقی پشت پرده با ایران یا آمریکا صورت گرفته باشد که هرکدام اگر رخ داده باشد، می‌توان مسیر خاص خودش را برود ولی در مجموع من امیدوار هستم که در نهایت این اتفاق به مسیر بهتری در جریان پرونده هسته‌ای ایران ختم شود.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که تروییکا با این عقب نشینی به دنبال چه هدف و مساله‌ای در قبال ایران یا برجام در مقایسه با مواضع اتحادیه اروپا است، گفت: اول از همه باید به این مساله اشاره کرد که تروییکا آن جایگاه سابق را در اروپا ندارد. چون اولا انگلستان از اروپا خارج شده است و ثانیا 2 کشور دیگر یعنی فرانسه و آلمان الان جز رئوسای اروپایی نیستند. بنابراین نمی‌توان این اتفاق را در قبال مواضع اتحادیه اروپا در نظر گرفت.

وی خاطرنشان کرد: اگر این تصمیم تروییکا را برپایه رایزنی با آمریکا تصور کنیم، می‌توانیم این برداشت را در نظر بگیریم که آمریکا اگرچه مواضع خودش را در قبال برجام و ایران تغییر نداده ولی همچنان تلاش می‌کند که میز مذاکره را از دست ندهد و تلاش دارد تا ایران را به پای میز مذاکره برگرداند و به همین دلیل آمریکا دوست دارد که مسیر دیپلماسی را فعال کند.

محبعلی تصریح کرد: اتحادیه اروپا جایگاه خاص خودش را در برجام دارد ولی اینکه نقش اتحادیه اروپا در آینده چقدر تغییر خواهد کرد، بستگی به این دارد که بدانیم توافق‌های پشت پرده چگونه رخ داده است. آیا ایران با آمریکا توافق کرده یا اتحادیه اروپا؟ اگر ایران با آمریکا توافق کرده باشد که در ادامه زمینه و مقدمات مذاکرات دو جانبه فراهم خواهد شد و اگر این توافق بین ایران و اتحادیه اروپا رخ داده باشد، باید در آینده منتظر مذاکرات برجامی با حضور اعضای 1+5 باشیم.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درمورد لازم و ملزوم احیا برجام گفت: قطعا بهترین مسیر مذاکره خواهد بود ولی باید دید که ایران برای انجام مذاکرات چه امکانات و ابزاری را در نظر گرفته و چه امتیازاتی را می‌پذیرد. ایران توقع دارد که آمریکا قبل از هرچیزی به برجام برگشته و به تعهدات برجامی خودش پایبند باشد ولی آمریکا هنوز این موضوع را قبول نکرده و موضوع گام به گام را مطرح کرده است و حالا باید دید که ایران با آمریکا به توافق می‌رسد یا از طریق 1+5 به نتیجه می‌رسد یا نهایتا به صورت گام به گام احیای برجام را رقم می‌زند.

وی در پاسخ به این پرسش که می‌توان با توجه به اتفاقات اخیر به احیای برجام امیدوار بود، گفت: هنوز قاطعانه نمی‌توان صحبت کرد ولی با توجه به مواضعی که مقامات ایران داشتند می‌توان امیدوار بود و اگر این مسیر از طریق دیپلماسی طی شود، راحت‌تر به نتیجه خواهیم رسید.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما