شناسهٔ خبر: 46044383 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نماینده ولی فقیه در همدان مطرح کرد؛

انتقاد شدید از ساخت و ساز در کوه الوند

همدان_امام جمعه همدان گفت: کوه الوند و باغها سرمایه‌های ما هستند، چرا باید اجازه دهیم باغ‌های ما از بین برود و به جای آن ساختمان‌ساخته شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله حبیب الله شعبانی موثق در خطبه‌های نماز جمعه شهر همدان اظهار کرد: ما امروز با گرانی و مشکلات آن مواجه هستیم، گاهی مواجه هستیم با کمبودها که لازم است به مسئولیت‌های اجتماعی مان توجه کنیم.

وی با بیان اینکه اول دستگاه‌های نظارتی باید نظارت‌ها را تقویت کنند تا در این زمینه بتوانند بهتر عمل کنند، ادامه داد: شاید نظارت‌ها در بازار کافی نباشد البته زحماتی می کشند و جا دارد تشکر کنم اما این اندازه نظارت کافی نیست.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه من از همین جا به دوستان عزیز ما و دستگاه‌های نظارتی و ستاد تنظیم بازار اعلام می‌کنم که ستاد امر به معروف حاضر است همکاری لازم را با شما در مورد کنترل بازار داشته باشد، افزود: از ظرفیت‌های مردمی و بسیج و گروه‌های جهادی استفاده بکنید، البته متولی اصلی نظارت دستگاه‌های دولتی هستند که مجموعه‌های نظارتی هستند اما ستاد امر به معروف حاضر است با شما همکاری کند و به عنوان نیروی جهادی شما حضور میدانی در بازار داشته باشد.

شعبانی ادامه داد: مسئله دوم این است که مردم در خریدها تعادل را رعایت کنند، من با بعضی از دوستان عزیز صحبت کردم و می دانم در مسئله روغن کمبودهایی در استان است، البته مسئولان گفته‌اند که چندین هزار تن توزیع شده اما باز هم کمبودهایی است.

امام جمعه همدان با بیان اینکه مطلع هستم مردم نگرانند که اگر زیاد نخرند ممکن است فردا جنس گران‌تر شود، گفت: این یک آسیب است اما اخلاق اسلامی حکم می‌کند در این شرایط سخت ما بیش از اندازه خرید نکنیم، اینکه دو ماه بعد چه اتفاقی می‌افتد و دیده‌ام به همین بهانه یک خانواده و یا فردی به اندازه چندین ماه خرید می‌کنند.

وی با بیان اینکه این را باید رعایت بکنیم و متولیان نیز باید شرایط مردم را رعایت بکنند، اضافه کرد: ما هم در مسائل خریدهای خود باید تعادل را رعایت کنیم.

شعبانی انصاف در بازاریان و فروشندگان را مسئله مهم دیگر دانست و اضافه کرد: ما گاهی اوقات می‌بینیم که بازار جولان گاهی برای سودجویان شده است، ما در این شرایط نیازمند همکاری بازاریان، مردم و مسئولین هستیم، همه باید در کنار هم باشیم تا بتوانیم آن را کنترل کنیم، البته وظیفه اصلی بر عهده متولیان امر است، اگر نواسانات قیمت کنترل شود، خریدها هم کنترل می‌شود. وی تصریح کرد: بازاریان ممکن است در بعضی موارد دنبال احتکار نباشند اما با همه ی این شرایط لازم است همگی به مسئولیت مان عمل کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی در مساجد، گفت: یک خواهشی بارها عرض کردم و باز هم می گویم که هیئت امناهای عزیز ما شرایط را برای حضور جوانان در مسجد فراهم کنند.

وی اظهار کرد: امروز در فضای مجازی و خارج از مسجد جایی برای تربیت جوان‌ها وجود ندارد و ما باید راه را برای جذب جوان‌ها باز کنیم، کانون‌های فرهنگی می‌توانند در زمینه جذب جوانان فعالیت کنند و می‌توانند بستری جهت تبیین بیانیه گام دوم و شبکه سازی باشند.

شعبانی با تاکید بر لزوم تعمال با جوانان اظهار کرد: ممکن است گاهی به موجب ناپختگی‌هایی که جوانان دارند امکان دارد حرف‌هایی زده شود که خوشایند نباشد اما شایسته نیست که در مساجد را به روی جوانان باز نکنیم.

امام جمعه همدان با اشاره به پانزدهم اسفندماه روز درخت کاری، گفت: نگاه اسلام به مسئله حفظ محیط زیست بسیار اساسی است، روایتی از امام صادق (ع) است که خلاصه اش این است که فضای زندگی باید دلپذیر باشد، ما قرار نیست فقط زنده بمانیم باید فضای زندگی دلپذیر باشد و سه چیز موجب دلپذیری زندگی می‌شود که هوای سالم، آب سالم و زمین حاصلخیز موارد از آن جمله هستند.

وی با بیان اینکه اسلام به محیط زیست جایگاه رفیعی قرار داده است، ادامه داد: در بحث درختکاری پیغمبر بزرگ اسلام (ص) می‌فرمایند اگر یک نهالی در دست شماست و در آستانه قیامت قرار گرفته‌اید شما آن نهال را بکارید.

شعبانی اضافه کرد: حضرت امیر (ع) وقتی خرما استفاده می‌کردند هسته آن را نگه می‌داشتند و هر جا شرایط فراهم می‌شد آنها را می‌کاشت.

وی ادامه داد: پیامبر اسلام در بسیاری از روایت‌ها لعن کردند کسی را که درختی را بدون دلیل قطع کند، حتی وقتی در جنگ بودند حضرت می‌فرمود حق قطع کردن درختان را ندارید، خود پیامبر وقتی مجبور می‌شد درختی را قطع کند سریع درخت دیگری را جای آن می‌کاشتند.

امام جمعه همدان با تاکید بر اهمیت مسئله درخت، ادامه داد: ما امروز نیازمند آن هستیم که به مسئله محیط زیست و فرسایش خاک اهمیت داده شود زیرا فرسایش در کشور ما ۸ برابر میانگین جهانی است، تشکیل یک سانتی متر خاک ۸۰۰ سال طول می‌کشد.

وی با اشاره به برخی دست اندازی ها به کوه الوند و طبیعت بکر آن، ادامه داد: این کوه الوند ما و این باغ‌های ما، اینها سرمایه‌های ما هستند، چرا باید اجازه دهیم باغ‌های ما از بین برود و ساختمان‌هایی ساخته شود.

شعبانی با انتقاد از عملکرد متولیان، گفت: چرا متولیان امر محافظت نمی‌کنند، البته من خدمت شأن عرض کردم باید مراقبت بکنند، اینها موهبتهای الهی است و اگر قرار است ساختمان ساخته شود شمال شرق این همدان جا برای اینکه ساختمان سازی بشود داریم اتفاقاً باید زمین‌های رایگان و مناسب در اختیار مردم باشد اما معنایش از بین رفتن منابع طبیعی ما نیست.

وی با تاکید بر برخورد با پدیده زمین خواری، افزود: امیدوارم همگی ما نسبت به مسئله زمین خواری توجه کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید بر مراقبت و حفظ کودکان در فضای مجازی، اضافه کرد: خانواده‌های معظم و عزیزانی که در منزل کودک و نوجوان دارید نسبت به اینها حساسیت داشته باشید.

وی با بیان اینکه امروز فضای مجازی بسترهایی جهت شبیخون فرهنگی فراهم کرده است، افزود: امروز سواد رسانه‌ای خانواده‌ها باید بالا برود، باید میزان دسترسی کودکان و نوجوانان ما به فضاهای اینترنتی و مدیریت بشود و البته گله مندی که بارها و بارها عنوان شده است مسئولین امر چه کار دارند می‌کنند؟

شعبانی با انتقاد شدید نسبت به رها شدگی فضای مجازی، اضافه کرد: آیا نمی‌بینند در فضای مجازی چه خبر است؟ پروتکل‌هایی را طراحی کنید و دسترسی کودک و نوجوان را به فضای مجازی مدیریت کنید.

وی اظهار کرد: شما مسئول هستید شما از بیت المال مسلمین ارتزاق می‌کنید، شما به اسم اسلام دارید حکومت می‌کنید، موظفید نسبت به این مسائل نظارت بکنید.

امام جمعه همدان با اشاره به احادیث و روایتها در این خصوص، افزود: امام صادق (ع) به جامعه شیعه آن روز می‌فرمود فرزندان و جوانان خود را مراقبت کنید با اغراق کنندگان ارتباط نگیرند وگرنه آلوده می‌شوند.

شعبانی مدیریت این عرصه مهم را وظیفه مسئولین دانست و گفت: شما موظف هستید زیرا دولت اسلامی موظف است مدیریت بکند.

وی با تاکید بر اینکه این سخنان به معنای این نیست که فضای مجازی متوقف بشود، افزود: بعضی‌ها می‌گویند که کسانی که از وضعیت فضای مجازی انتقاد می‌کنند مخالف فضای مجازی هستند اما کسی نمی‌تواند مخالف فضای مجازی باشد و امکان پذیر نیست زیرا نه می‌شود فضای مجازی را تعطیل کرد و نه می‌توان آن را در حالت رها شدگی قرار داد.

وی با بیان اینکه مسئولین امروز فضای مجازی را رها کرده‌اند، ادامه داد: امروز می‌بینیم که آقایان فضای مجازی رها کردند، فضای مجازی ما رها شده است، مردم متدین هستند و دغدغه دارند و ما نمی‌توانیم اجازه دهیم بسترهای تربیتی کودک و نوجوان دست دشمن باشد.

شعبانی با اشاره به اینکه در این یکسال اخیر که حضور کودکان و دانش آموزان در فضای مجازی بیشتر شده است، ادامه داد: امیدوار هستیم مسئولین حرف مردم را بشنوند و دغدغه‌های مردم را بفهمند.

وی با بیان اینکه در آستانه ایام شهادت امام موسی بن جعفر (ع) هستیم، افزود: در کتاب‌های ما هست که بدترین دوران خفقان و تقیه در دوران موسی بن جعفر است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان اضافه کرد: شاید هیچ امامی به اندازه ایشان سختی و دوران خفقان رو طی نکرده است، دوران امام بسیار دوران سختی است به طوری که هر کس متهم می‌شود به علوی بودن مورد اذیت و آزار هارون الرشید قرار می‌گرفتند.

شعبانی با بیان اینکه تقریباً شاید حدود چهارده سال زندان برای حضرت موسی بن جعفر نقل شده که البته متوالی بوده است، اضافه کرد: آنها هم برای آنکه حضرت را اذیت بکنند ایشان را در زندان‌های مختلف و با زندانبان یهودی قرار می‌دادند.

وی ادامه داد: وقتی امام (ع) در آن شرایط وارد زندان شد دعایی که از ایشان نقل شد به این مضمون بود که پروردگارا شاکر هستم که محیط خلوتی برای عبادت پیدا کرده‌ام.

شعبانی با اشاره به سختی‌های زندان بر امام موسی کاظم (ع) اضافه کرد: چه سختی‌هایی بر موسی بن جعفر (ع) روا داشته شد که وقتی آن حضرت به سجده می‌رفتند، می‌فرمودند پروردگارا مرگ من موسی بن جعفر را برسان.

وی با بیان اینکه با حفظ مسئله تقیه و البته نگاه‌های اجتماعی موسی بن جعفر (ع) توانست در شرایطی سخت شیعه را حفظ کند، افزود: حضرت باب الحوائج است و اکثر اوقات دیده‌ایم که توسل به حضرت اثر گذار است.

نظر شما