شناسهٔ خبر: 46044367 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرمازدگی ۲۴۹ میلیارد تومان به محصولات زراعی و باغی اصفهان خسارت زد

اصفهان – ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۲۴۹ میلیارد تومان خسارت ناشی از سرمازدگی به محصولات زراعی و باغی استان وارد شده است.

صاحب‌خبر -

منصور شیشه‌فروش روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این مدت در مجموع ۲۲ هزار هکتار از محصولات زراعی و باغی استان تحت تاثیر سرمازدگی قرار گرفتند.

وی با بیان‌اینکه خسارت ناشی از سرمازدگی امسال در دو نویت فروردین و مهر به محسولات زراعی و باغی استان وارد شده است، گفت: در فروردین، محصولات زراعی غلات و کلزا و همچنین محصولات باغی هسته‌دار مانند بادام و زردآلو در ۹ شهرستات تحت تاثیر سرمازدگی قرار گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: در مهر نیز خسارت سرما در ۱۲ شهرستان و بطور عمده به محصول ذرت وارد شد.

وی تنها راهکار جبران خسارت سرمازدگی را بیمه عنوان کرد و گفت: سال گذشته ۴۵ میلیارد تومان غرامت بیمه از محل صندوق محصولات کشاورزی به کشاورزان، باغداران و طیورداران استان پرداخت شد.

شیشه‌فروش افزود: امسال با اطلاع‌رسانی گسترده انجام شده به کشاورزان و باغداران استان برای بیمه کردن محصولات خود و مراجعه به دفاتر خدمات بیمه‌ای، این کار  تاکنون ۵۰ درصد محقق شده است.

وی، دومین راهکار کمک به کشاورزان خسارت‌دیده از سرما را استمهال وام آنها عنوان کرد و گفت: این مهم در دستور کار قرار دارد و کسانی که از بانک‌ها وام گرفته و بنا بدلایلی در بازپرداخت آن دچار مشکل شده‌اند طبق مواد تصمیم نامه هیات وزیران و ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه، مشمول استمهال وام می‌شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: امسال هم تاکنون ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای استمهال وام کشاورزان و باغداران خسارت‌دیده از سرما ابلاغ و جلسه کارگروه استانی آن تشکیل و مقرر شده است که بانک کشاورزی بطور خاص با همکاری جهاد کشاورزی کارگروه‌هایی در شهرستان‌ها تشکیل شود و مشمولان را طبق ضوابط تصویب نامه هیات وزیران مشخص کند و برای استمهال وام خسارت‌دیدگان برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

وی یادآور شد: در سال ۹۷ و ۹۸ در مجموع ۳۶ هزار نفر مشممول استمهال وام شدند که اعتیارات آن بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان بود.

به گزارش ایرنا، مساحت استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار است که  حدود ۵ درصد آن یعنی ۵۴۶ هزار هکتار متعلق به بخش کشاورزی است.

در زمان حاضر از ۵۴۶ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استان فقط حدود ۳۵ درصد معادل ۱۹۷ هزار هکتار زیر کشت می‌رود.

نظر شما