شناسهٔ خبر: 46044040 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تصویربرداری با جزئیات از ریه نوزاد تازه متولد شده

هستی وفایی

برای اولین بار محققان موفق شدند تصویری با جزئیات بالا از ریه‌های یک نوزاد تازه متولد شده ثبت کنند در حالی که اولین نفس‌هایش را می‌کشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، این تحقیقات توسط محققین موسسه‌ی تحقیقات کودکان مرداک در ملبورن، استرالیا(MRCI) انجام شد و به درک بهتر روندی که در آن نوزادان اولین نفس را می‌کشند کمک خواهد کرد. اینکه چرا آن‌ها این کار را می‌کنند و چگونه می‌توان تعداد بیشتری از نوزادان نارس را نجات داد و پیامدهای طولانی مدت را در آن‌ها از بین برد.

این مطالعه در مجله‌ی آمریکایی Respiratory and Critical Care Medicine منتشر شده است.

تاثیر این مطالعه بر نوزادان تازه متولد شده

حدود ۱۰ درصد از نوزادان عادی و تقریبا همه‌ی نوزادان نارس نیازمند احیا هستند، زیرا نمی‌توانند بلافاصله پس از تولد ریه‌هایشان را با هوا پر کنند. محققان این مقاله توضیح می‌دهند که در پزشکی اولین نفس نوزاد یکی از موارد تنفسی است که اطلاعات بسیار کمی در مورد آن داریم زیرا با کمبود امکانات تصویربرداری روبرو هستیم. همین موضوع باعث می‌شود نوزادن تحت مراقبت ویژه قرار گیرند و یا با مشکلات طولانی مدت روبرو شوند.

برای مقابله با این موضوع محققان موسسه‌ی تحقیقات کودکان مرداک در ملبورن از روش غیرتهاجمی تصویربرداری توموگرافی امپدانس الکتریکی(EIT) و یک کمربند ابریشمی که به دور قفسه‌ی سینه کودک بسته می‌شد استفاده کردند تا تصاویری با جزئیات بالا از ریه‌ها ثبت کنند. این گروه نیاز به استفاده از هیچ گونه اشعه نداشتند و در روند مراقبت از بیمار خللی ایجاد نشد. همه‌ی این‌ها هنگامی که بیمار یک نوزاد تازه متولد شده باشد اهمیت دارد.

دیوید تینگای(David Tingay) از موسسه‌ی تحقیقات ملبورن گفت: اهمیت اینکه بفهمیم چگونه نوزاد نفس اولش را می‌کشد توسط پزشکان و پرستارانی که اولین گریه یک کودک را می‌شوند به خوبی مشخص شده است. گریه فرآیندی است که باعث می‌شود ریه‌ها سریعا با هوا پر شوند به همین دلیل است که ۸۰ درصد اولین نفس‌های بعد از تولد با گریه آغاز می‌شود. او ادامه داد لحظاتی پس از تولد، هنگامی که نوزاد بازدم انجام می‌دهد ریه‌ها همچنان می‌تواند بسته شده و فضاهای آن با مایع ریوی پر شود. بنابراین این نفس‌های اول بسیار اهمیت دارند.

تا پیش از این مطالعه پزشکان نمی‌توانستند در روند تنفس نوزاد دخالتی داشته باشند که این موضوع باعث افزایش مرگ و میر نوزادان و بیماری آنها می‌شود.

او ادامه داد: امیدواریم بتوانیم این الگوهای خاص تنفسی را در اتاق زایمان مشاهده کنیم تا متخصصان متوجه شوند چه زمانی نوزاد نیاز به احیا دارد و همچنین ما را در احیایی مناسب و تاثیرگذار راهنمایی کند.

انتهای پیام

نظر شما