شناسهٔ خبر: 46043902 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

به مناسبت ۱۵ اسفند ماه

روز درختکاری

۱۵ اسفند در تقویم ملی ایران به روز درختکاری نام گذاری شده است. اما این روز از کجا می آید؟ درختکاری در ایران دارای پیشینه تاریخی و جزء سنت های دیرینه ایرانیان باستان بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا آباده- در زمان های قدیم ایرانیان جشن های بزرگ و خاصی داشته اند، یکی از این جشن ها درختکاری بوده که هر سال در ۱۵ اسفند نیز مردم با حضور در باغ ها و جنگل ها اقدام به کاشت نهال های جوان می کردند، این رسم تاکنون نسل به نسل در ایران ادامه پیدا کرده است

فواید درخت بر روی زندگی بشر

در تمام کتب دینی و غیر دینی کاشت درخت و نگهداری از آن همواره حائز اهمیت بوده است، به طور کلی درختان جزئی از منابع طبیعی و ملی هر کشوری به شمار می روند و متعلق به محیط زیستی هستند که همه افراد در آن زندگی می کنند. تک تک افراد جامعه از هوای پاک و لطیفی که درختان به وجود می آورند، تنفس می کنند و می تواند زندگی سالمی داشته باشند. این تنها یکی از سودهای بسیار درختان است که اکسیژن مورد نیاز انسان ها رافراهم می‌کند. علاوه بر این، هرگز نباید نقش درختان در جلوگیری از بروز سیل را نادیده گرفت، در شهرهایی که احتمال بروز سیل وجود دارد این درختان هستند که می توانند کمک بزرگی در جلوگیری از خرابی های احتمالی را کنترل کنند.

اما این روزها با صنعتی شدن جوامع بشری درختان نقش های اساسی دیگری را هم در زندگی انسان ها ایفا می کنند، به طوری که درختان یکی از منابع تامین کننده محصولاتی نظیر وسایل چوبی، مبلمان، لوازم التحریر و الوار محسوب می شوند. دیگر نقش مهم درختان در زندگی انسان ها درمان است. بله از دیرباز تا کنون گیاهان نقش مهمی و حیاتی برای درمان بسیاری از بیماری ها ایفا کرده اند.

درختکاری در آیینه روایات

رسول اکرم صلی الله علیه و آله درباره ثواب درختکاری فرمودند: هر که درختی را بکارد تا به ثمر برسد، خدا در عوض آن، درختی را در بهشت به او اختصاص می دهد». نیز از آن حضرت صلی الله علیه و آله است که: «هر مسلمانی که بذری بیفشاند یا نهالی بنشاند و از حاصل آن بذر و نهال، پرنده یا انسانی بخورد، برای او صدقه محسوب می شود.

امام صادق علیه السلام نیز در این باره فرمود: ثواب شش چیز پس از مرگ مؤمن به وی می رسد: فرزندی که برای او آمرزش خواهی کند، قرآنی که از او بماند و قرائت شود، نهالی که بکارد، چاهی که حفر کند، صدقه جاریه و نیز سنت پسندیده ای که پس از وی بدان عمل شود.

نظر شما