شناسهٔ خبر: 46043854 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کرونا در اروپا|از اعتراضات کارکنان فرهنگی علیه محدودیت‌ها در فرانسه تا رد طرح گذرنامه سبز

کارکنان بخش‌های فرهنگی فرانسه در شهرهای مختلف این کشور علیه محدودیت‌های طولانی مدت اعتراض کرده و سازمان بهداشت جهانی هم طرح گذرنامه سبز دیجیتالی برای افراد واکسینه شده که از طرف کمیسیون اروپایی ارائه شده را رد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، انواع جهش یافته ویروس کرونا همچنان در اروپا جولان می دهد و شرایط بسیار سخت و نگران کننده ای را برای شهروندان و مقامات این اتحادیه ایجاد کرده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

هشدار فرانسه به کشورها درباره استفاده از واکسن روسی پیش از تایید اروپا

جدیدترین اخبار کرونایی حاکی از آن است که فرانسه به کشورهای اروپایی در این باره هشدار داده است که واکسن های چینی و روسی را قبل از تایید آژانس دارویی اروپا مورد استفاده قرار دهند .

"کلمنت بیون"، وزیر امور اروپایی فرانسه در این باره گفته است: چنین عملیاتی با نگاهی به همبستگی اتحادیه اروپا و خطرات سلامتی یک مسئله است.

در کشورهای مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک واکسن روسی اسپوتنیک 5 یا تایید شده و یا در آستانه تایید قرار گرفته است.

هشدار مقامات اتریشی درباره شرایط وخیم کرونایی

"رادولف آنشوبر"، وزیر بهداشت اتریش در سخنانی درباره افزایش آمار مبتلایان به کرونا در کشورش ابراز نگرانی کرده و اعلام کرد که حالا در بیمارستان های ما شرایط مشابهی مانند اکتبر گذشته ایجاد شده که در ماه نوامبر بسیار دراماتیک ترشد.

وزیر بهداشت اتریش اعلام کرد که باید از شکل گیری مجدد چنین شرایطی جلوگیری کرد و فرمان را که در حال حاضر در مسیر غلطی قرار گرفته چرخاند. وی در عین حال گفت که شرایط برای پایین آوردن آمارها حالا بهتر از اواخر سال گذشته است.

"هرویگ لوسترمن"، از مقام های بهداشتی اتریش هم افزایش آمار مبتلایان در کشورش را به افزایش ظرفیت تست گیری ها مرتبط ندانسته و گفته است: ما با افزایش واقعی آمار مبتلایان مواجه هستیم که همچنین بیمارستان های ما را در معرض تهدیدی جدی قرار داده است.

وزیرر بهداشت اتریش هم تحولات تا 15 ماه مارس را برای چگونگی روند کاهش محدودیت ها در این کشور مهم و تعیین کننده ارزیابی کرده و اعلام کرد که در این مدت رعایت قواعد ضد کرونایی و افزایش تست گیری های کرونا مهم است. وی افزود: به زودی باید در کشور بیش از 3 میلیون تست گیری در هر هفته انجام شود.

80 درصد مبتلایان در اتریش به ویروس انگلیسی آلوده می شوند

"مونیکا ردبرگر فریتز"، از ویروس شناسان برجسته اتریشی هم درباره افزایش چشمگیر موارد آلودگی به ویروس جهش یافته انگلیسی در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است: در حالی که درصد آلودگی به این ویروس در کشور در ژانویه زیر 10 درصد کل موارد ابتلا به کرونا بوده است، حالا سهم این ویروس 80 درصد مبتلایان را شامل شده است. بخصوص شرق کشور با این مسئله دست و پنجه نرم می کند و البته این موج از شرق به غرب گسترش می یابد.

اتریش اخیرا برای تامین واکسن کافی رویکردی مستقل از اروپا را در پیش گرفته و می خواهد با دانمارک و رژیم صهیونیستی تولید مشترک واکسن را در پیش گیرد.

رویکرد مستقل اتریش در تهیه واکسن

صدر اعظم اتریش در سخنانی اعلام کرده که تنها یک راه چاره وجود دارد و آن هم واکسن است. تولید و توسعه واکسن یک چالش بزرگ است.

وی با تاکید بر اینکه اتریش دوزهای واکسن خود را از اتحادیه اروپا دریافت می کند در عین حال گفت: مذاکراتی با تولید کنندگان دیگر واکسن کرونا در روسیه و چین هم وجود دارد. وی افزود: در این راستا مسائل ژئوپلیتیک مطرح نیست، بله چگونگی بازگشت هر چه سریع تر به شرایط عادی برای ما مطرح است.

وی همچنین از طرع اعطای گذرنامه سبز به افراد واکسینه شده حمایت کرده گفت: ما یک کشور صادرات محور و توریستی هستیم و طرح پاسپورت سبز این امکان را فراهم می کند که مرزها باز شده و اقتصاد به حرکت درآید.

بر اساس جدیدترین آمارها تا به حال در اتریش حدود 467646 نفر به کرونا مبتلا شده و 8652 نفر هم در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

پیش بینی حاکم شدن قریب الوقوع ویروس انگلیسی بر آلمان

انستیتو رابرت کخ آلمان هم اعلام کرده که انتظار دارد ویروس جهش یافته انگلیسی به زودی بر کشور غالب شود. "لوتار ویلر"، رئیس این انستیتو در این باره گفته است: پیش بینی می شود که این ویروس جهش یافته به زودی به نوع غالب در آلمان تبدیل شود. در این صورت کنترل این ویروس دشوارتر خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش آمار مبتلایان از سیگنال های بازگشت به روند سابق سخن گفته است.

وزیر بهداشت فرانسه هم بر این عقیده است که شرایط بحران در 4 تا 6 هفته آینده بهبود پیدا خواهد کرد. وی دلیل این ادعای خود را این دانست که تا آن موقع شهروندان بیشتری علیه این بیماری واکسینه می شوند.

این مقام فرانسوی تاکید کرد که دولت همه اقدامات لازم را انجام می دهد تا از قرنطینه سراسری جلوگیری کند.

بیش از 10 هزار ابتلای روزانه در آلمان

انستیتو رابرت کخ آلمان هم صبح امروز از ابتلای 10580 مورد جدید ابتلا به کرونا و 264 مرگ کرونایی دیگر در این مدت خبر داد.

رد طرح گذرنامه سبز دیجیتالی برای افراد واکسینه شده از طرف سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی هم طرح ایجاد گذرنامه واکسیناسیون برای افراد واکسینه شده که کمیسیون اروپایی اخیرا پیشنهاد داده را رد کرده و "هانس کلوگ"، مدیر بخش اروپایی این نهاد بین المللی اجرای اعلام شده این طرح برای تابستان را البته امری غیر قابل اجتناب دانسته و در عین حال این را توصیه سازمان بهداشت جهانی ندانسته و تاکید کرد : در این باره نگرانی های جدی وجود دارد از جمله در این باره که یک واکسن چه مدت مصونیت می آورد و اینکه آیا واکسن می تواند لزوما از آلودگی افراد دیگر جلوگیری کند.

کمیسیون اروپایی می خواهد در 17 ماه مارس طرح قانونی برای ایجاد یک گذرنامه سبز دیجیتالی برای افراد واکسینه شده که مقدمه ای برای آزادی های بیشتر این گروه است را ارائه دهد.

کلوگ پیش بینی کرد که بحران کرونا تا حدود ده ما آینده پایان یابد. وی در این باره گفت: یک سال بعد ما خیلی چیزهای بیشتری می دانیم و من پیش بینی می کنم که این بیماری همه گیر اوایل سال 2022 تمام می شود. وی در عین حالا این که این ویروس کی از بین می رود را مشخص ندانست.

اعتراض کارکنان بخش های فرهنگی فرانسه علیه محدودیت ها

کارکنان بخش فرهنگ در فرانسه در اعتراض به تداوم محدودیت ها در کشورشان یک سالن تئاتر معروف در پاریس را اشغال کردند. ده ها هنرمند هم شب گذشته در این منطقه شب را به صبح گذراندند. آن ها خواستار تشکیل یک نشست بحران با وزیر فرهنگ و نخست وزیر کشورشان بودند.

هزاران نماینده فرهنگی در فرانسه روز گذشته در شهرهای مختلف این کشور با بنرهایی که روی آن نوشته شده بود "من می خواهم روی صحنه بمیرم" و "فرهنگ در معرض خطر" است علیه محدودیت های کرونایی اعتراض کردند.

از اواخر اکتبر گذشته همه سالن های تئاتر، موزه، سالن های کنسرت و دیگر اماکن فرهنگی در فرانسه تعطیل است. یک طرح مشخص برای بازگشایی این اماکن هم هنوز ارائه نشده است.

بزرگترین بحران دولتی در اسلواکی

دولت ائتلافی اسلواکی حدود یک سال بعد از روی کار آمدن به دلیل مناقشات بر سر بحران کرونا در بزرگترین بحران گرفتار شده است.

«ایگور ماتوویچ»، نخست وزیر اسلواکی با حزب راست میانه «اولانو» و شعار مبارزه با فساد در انتخابات اواسط اسفند سال 99 به پیروزی رسید و موفق شد حزب چپ گرای پوپولیستی «اسمر» به رهبری «پتر پلگرینی» رییس دولت پیشین این کشور را شکست دهد.

در حالی که آمار مبتلایان جدید در اسلواکی همچنان افزایش می یابد و این کشور اروپایی بر اساس تعداد جمعیت بیشترین آمار مرگ و میر کرونایی در دنیا را دارد چهار حزب حاکم درگیر اختلافات شدیدی در دولت ائتلافی شده اند.

روز پنج شنبه "ریچارد سولیک"، معاون لیبرال نخست وزیر اسلواکی و وزیر اقتصاد این کشور خواستار برکناری "ایگور ماتوویچ"، نخست وزیر پوپولیست- محافظه کار این کشور شد.

"ورونیکا رمیسووا"، معاون دوم نخست وزیر اسلواکی هم تهدید کرد که دولت ائتلافی را در هم می شکند.

ماتوویچ، بدون یک تصمیم رسمی دولت واکسن روسی اسپوتنیک 5 را سفارش داده و شخصا در این باره تصمیم گیری کرده است. این مسئله خشم شرکای ائتلافی وی را برانگیخته است.

روز گذشته رمیسووا و سولیک تاکید کردند که در حال حاضر واکسن روسی مشکل اصلی نیست و بیشتر مسئله سبک و رویکرد غیر قابل تحمل نخست وزیر مطرح است. آن ها تاکید کردند که نخست وزیر به جای بحث درباره استراتژی های مشترک با شرکای ائتلافی مرتبا از طریق شبکه های اجتماعی به آن ها توهین می کند.

نخست وزیر اسلواکی در صفحه فیس بوک خود نوشته است: "روزانه صدها نفر جان خود را از دست می دهند اما برخی بزرگترین مشکل در اسلواکی را این می دادندد که ما به خود اجازه دادیم دو میلیون دوز واکسن موثر برای مردم اسلواکی را تهیه کنیم زیرا این واکسن از روسیه است. این جدی است ؟ آیا ما به جایی رسیده ایم که اصلاً به سلامتی و زندگی مردم اهمیت ندهیم؟ آیا ما واقعاً می خواهیم از واکسیناسیون مردم با واکسنی که به آن اعتماد دارند جلوگیری کنیم؟

وی با اشاره به اینکه این واکسن هنوز مراحل صدور مجوز لازم در اتحادیه اروپا را طی نکرده ، پیشنهاد کرد که درخواست ثبت اسپوتنیک در نهاد تنظیم کننده پزشکی اتحادیه اروپا صورت بگیرد.

اسلواکی اولین محموله واکسن روسی اسپوتنیک 5 را 1 مارس دریافت کرد. انتظار می رود اولین میلیون دوز از این واکسن طی ماه های مارس و آوریل تحویل داده شود.

تا به حال در اسلواکی حدود 317159 مورد ابتلا به کرونا ثبت شده و 7560 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داد اند.

جدیدترین آمارها در کشورهای مهم اروپا

بر اساس جدیدترین آمارها تا به حال در انگلیس 4201358 نفر به کرونا مبتلا شده و 124025 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.

در فرانسه هم تا به حال 3835595 نفر به کرونا مبتلا شده و 87835 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان داده‌اند.

در اسپانیا هم تا به حال 3142358 نفر به کرونا مبتلا شده و 70501 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان داده‌اند.

بر اساس جدیدترین آمارها تا به حال در ایتالیا 2999119 نفر به کرونا مبتلا شده و 98974 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان باختند.

در آلمان هم تا به حال 2484306 نفر به کرونا مبتلا شده و 72007 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان داده‌اند

انتهای پیام/.

نظر شما