شناسهٔ خبر: 46043841 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۵ درصد از تخت‌های بیمارستانی فارس به بیماران کرونا اختصاص دارد 

شیراز-ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه ۲۵ درصد از تخت‌های بیمارستانی فارس به بیماران کرونا اختصاص دارد، گفت: از ۱۰ هزار تخت فعال بیمارستانی در این استان، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تخت ویژه بیماران مبتلا به کروناست. 

صاحب‌خبر -

مهرزاد لطفی، جمعه با ارائه گزارشی از خدمات مجموعه سلامت فارس برای مدیریت این بیماری، به معرفی چالش‌های ناشی از این همه‌گیری در این استان پرداخت.

وی، ناشناخته بودن همه‌گیری جهانی (پاندمی) کووید۱۹ برای مردم و کادر بهداشت و درمان را نخستین چالش ناشی از این پاندمی معرفی کرد و در باره اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: با تلاش مجموعه سلامت در ابتدای این بحران، صدها هزار پمفلت آموزشی پیرامون خود مراقبتی، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده، رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی از طریق مراکز پُرتردد، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان فارس در دسترس عموم مردم قرار گرفت.

وی، با تاکید بر نقش تاثیرگذار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، خبرنگاران، فضای مجازی و رسانه‌ها در اطلاع رسانی این پاندمی، افزود: تهیه و پخش برنامه‌ها و مصاحبه‌های حضوری و تلفنی با استادان، مسوولان و کارشناسان دانشگاه در رادیو و تلویزیون به صورت شبانه‌روزی، پوشش خبری اقدامات حوزه سلامت در مدیریت کووید ۱۹ و پخش مطالب آموزشی به صورت زیرنویس از دیگر اقدامات انجام شده در مدیریت این بحران بود که سبب آشنایی و شناخت بیشتر مردم و مسوولان برای مقابله با این بیماری شد.

نقش مشارکت عمومی و مسوولان ارشد استانی در کنترل بیماری کرونا در فارس

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عدم آمادگی مردم و مسوولان استان برای مواجهه با این پاندمی را دومین چالش ناشی از همه‌گیری کووید۱۹ برشمرد و از استاندار و معاونان استانداری فارس، امام جمعه شیراز، مسوولان و مدیران ارشد تمام دستگاه‌های اجرایی، انتظامی و گروه‌های مردم نهاد برای حمایت از مجموعه سلامت فارس، تقدیر کرد.

لطفی، همچنین با تقدیر از تلاش مجموعه سلامت به ویژه کارکنان بهداشت و درمان در ایجاد و توسعه فرهنگ عمومی و فرهنگ سازی برای مقابله با این بحران، تهیه و تبیین سناریوهای مختلف در ستاد بحران استان و تشکیل ستاد دانشگاهی و استانی مقابله با کووید ۱۹ را از مهمترین اقدامات انجام شده در این زمینه عنوان کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از شمار زیاد بیماران و مراجعان به بیمارستان‌ها و عدم آمادگی مراکز درمانی در مقابل موج جدید بحران کرونا در استان فارس به عنوان دیگر چالش این پاندمی یاد کرد.

وی اضافه کرد: افزایش بیش از ۵۰۰ تخت در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) برای ارائه خدمات درمانی به بیماران بدحال، جداسازی بخش کووید ۱۹ از دیگر بخش‌های مراکز درمانی و تامین تجهیزات بیمارستانی نظیر دستگاه تنفس مصنوعی و اکسیژن ساز از جمله اقدامات انجام شده در این پاندمی است.

لطفی، راه‌اندازی و حمایت از کارگاه‌های تولیدی ماسک، لوازم حفاظت شخصی و مواد ضدعفونی کننده در استان فارس را از دیگر اقدامات اولیه ستاد مقابله با کووید۱۹ با هدف تامین سلامت مردم و جامعه عنوان کرد و گفت: این موضوع مهم بدون حمایت، مشارکت و همکاری دستگاه‌های اجرایی استان و سازمان صنعت، معدن و تجارت امکان پذیر نبود.

وی، همچنین آمار بالای نمونه‌گیری در ۱۴ آزمایشگاه تشخیصی مولکولی استان فارس، راه‌اندازی مراکز منتخب سرپایی کرونا ( ۱۶ساعته) در فارس، برگزاری نزدیک به ۲۸۰ نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، توسعه زیرساخت‌های حوزه ارتباطات و فناوری و استفاده از فضای مجازی در تمام بخش‌ها به ویژه در حوزه آموزش این دانشگاه را از جمله اقدامات مهم این مرکز علمی در دوران شیوع کرونا برشمرد. 

لطفی، با اشاره به اهمیت فعالیت مراکز منتخب درمان سرپایی کرونا برای مدیریت بیماری کووید ۱۹ در استان فارس که با هدف جلوگیری از ازدحام و شلوغی در بیمارستان‌ها بر پا شد، گفت: با مدیریت این بحران، کمترین آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در مقایسه با سایر استان‌های کشور، مربوط به فارس است.

امکان ابتلای به کرونا در محیط‌های بسته نسبت به فضای باز، حدود ۱۹ برابر بیشتر است

معاون آموزشی و رییس کمیته علمی کروناویروس در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز بیان کرد: طبق آخرین مطالعات محققان، امکان انتقال بیماری و ابتلای افراد در تجمع‌ها و محیط‌های بسته مانند رستوران، نزدیک به ۱۹ برابر نسبت به محیط‌های باز بیشتر است.

محسن مقدمی افزود: نزدیک به ۱۱۵ میلیون نفر از مردم جهان به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند که در این میان، کشور آمریکا دارای بیشترین افراد درگیر با این بیماری است و کشوهای هند و برزیل در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی، انتقال فرد به فرد، ارتباط مستقیم و ذرات آلوده را از راه‌های انتقال این بیماری معرفی و برای پیشگیری از ابتلای به کووید ۱۹ بر استفاده افراد از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی دستکم بین یک تا ۲ متر تاکید کرد.

او اظهار داشت: آخرین مطالعات نشان می‌دهد که هرچه فاصله فیزیکی افراد بیشتر باشد، درصد ابتلا کمتر است و دیگر اینکه تا پیش از پوشش همگانی واکسیناسیون علیه کووید ۱۹، استفاده از ماسک مهمترین راهبرد برای پیشگیری از ابتلای به این بیماری است.

جانباختگان کرونا در فارس، بار دیگر ۲ رقمی شد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز، آخرین وضعیت کروناویروس در استان فارس را تا امروز(پانزدهم اسفند ماه ۹۹) اعلام و بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، ۶۵۱ هزار و ۳۱۷ مورد تست تشخیصی به روش مولکولی در آزمایشگاه‌های این استان انجام شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۱۷۷ هزار و ۱۷۳ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

سید روح‌الله حسینی افزود: همچنین از آغاز اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۴۱ هزار و ۴۴۶ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد، سه هزار و ۳۴۹ بیمار مثبت نیز به این روش شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۱۸۰ هزار و ۵۲۲ نفر بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده‌اند. 

به گفته وی، از ابتدای شیوع این بیماری تا کنون، ۱۷۱ هزار و ۷۲۶ نفر بهبود یافته و از بیمارستان‌های فارس ترخیص و یا از ایزوله خانگی خارج شده‌اند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار داشت: باجان باختن ۱۰ نفر دیگر بر اثر کروناویروس در روز گذشته (چهاردهم اسفندماه ۹۹) مجموع جان باختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون در استان فارس به سه هزار و ۲۷۶ نفر رسیده است.

حسینی اضافه کرد: هم اکنون ۵۴۶ بیمار مثبت و یا مشکوک دارای علایم کروناویروس در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که از این تعداد، ۹۹ بیمار مبتلا به کووید۱۹ به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU)، خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

وی، با اشاره به شیوع ویروس جهش یافته کرونا موسوم به کرونای انگلیسی در کشور، تاکید کرد: سهل انگاری در برابر ویروس کرونا، سبب ابتلا به بیماری و در مواردی نیز موجب مرگ می‌شود، بنابراین ضروری است همگان اصول سه گانه بهداشتی شامل، استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و شست و شوی مکرر دست‌ها را رعایت و از حضور در تجمع‌ها و دورهمی‌های خانوادگی و همچنین سفرهای غیرضروری پرهیز کنند تا با همت و مشارکت همگانی بتوانیم از شیوع بیشتر ویروس کرونا جلوگیری کنیم.

نظر شما