شناسهٔ خبر: 46043747 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم:

برگزاری جشنواره هنرهای دیجیتال، فرصتی برای تامل و واکاوی صاحبان اندیشه است

دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ارتباط مجازی با آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال گفت: جشنواره هنرهای دیجیتال؛ فرصت مناسبی برای تامل و واکاوی صاحبان اندیشه در این حوزه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دراین آیین که در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد، دکتر غفاری استفاده از هنر دیجیتال را بستر مناسبی برای طرح و حل مسایل و مشکلات عنوان کرد و اظهار داشت: وزارت علوم، سعی دارد با توجه به ظرفیت‌های موجود و با این نگاه که امروزه هنرهای دیجیتال، بخش مهمی از فعالیت‌ها و اقدامات را تشکیل می‌دهد و می‌تواند مخاطبان بیشتری به ویژه در بدنه جدید نسل دانشگاهی داشته باشند، حوزه هنر را کلیدی‌تر و موثر و حوزه گسترده‌ای نسبت به حوزه‌های دیگر ببیند.

وی با بیان اینکه با هوشمندی بهتر و بیشتر، اثرگذاری و بهینه‌سازی می‌توان اثرات چنین جشنواره‌ای را بیشتر کرد، گفت: زبان هنر، زبان جذاب و شیوایی برای بیان و توضیح مسایل اجتماعی و فرهنگی بوده و می‌تواند مخاطبان بیشتری داشته باشد و به لحاظ فناوری، تکنولوژی و بستری که این مجموعه خود را با آن تعریف می‌کند، بستر خوبی برای نسل جوان و دانشجویان است.

دکتر غفاری با اشاره به سهم فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی در تغییرات بوجود آمده و مهم شدن حوزه‌های سایبرنتیک، فناوری‌های اتوماسیون و هوش مصنوعی، گفت: اگر چه در ابتدا رایانه‌های شخصی و بهره‌گیری از آن‌ها در محل کار و منزل مد نظر بود، امروز این ابزارها و فناوری‌ها چسبیده به هر کنشگر و همراه آن هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: در عصر فعلی، چرخش، دگردیسی و دگرگونی را تجربه می‌کنیم به نام چرخش دیجیتال که جنبه‌ها و مناسبات اجتماعی و بسیاری از دوگانگی‌ها را مانند دولت و جامعه، سیاست و اقتصاد، فرهنگ و سیاست، فرهنگ و اجتماع، تولید و نصرف، ذهن و اذهان اجتماعی، فراغت و کار، فرهنگ و طبیعت را دچار تغییر کرده است.

وی افزود: آسیب‌های اجتماعی بین جامعه دانشگاهی هرچند نسبت به لایه‌های دیگر از نرخ شیوع کم‌تری برخوردار است، اما اهمیت بیشتری نسبت به سایر لایه‌ها داشته و نقش مرجعیتی دارد و خودش را صرفاً در دانشگاه تعریف نمی‌کند، بلکه اثر آن در بیرون دانشگاه هم احساس می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه گفت: امروز، شبکه‌های جهانی وب و گوشی‌های هوشمند، سیستم‌های اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات هدفمند دیجیتال و ورود این صنعت و توجه به آن و بهره‌گیری از آن در عرصه هنر حکایت از آن دارد که با جهانی تازه و با ظرفیت، امکانات جدید و مدرن مواجه هستیم و این تحول موجب نگاه‌های مختلفی اعم از خوشبینانه و بدبینانه شده است.

دکتر غفاری خاطرنشان کرد: افراد خوشبین به فناوری‌های نوین بر این نکته تاکید دارند که دنیای دیجیتال با فناوری‌هایی که عرضه کرده، جهان را دگرگون ساخته و صورت‌های جدیدی را از عرصه‌های مختلف به روی ما گشوده و موجب صورت‌بندی تازه در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی شده است که از آن تحت عنوان شیوه‌های تازه و نوین در حوزه فرهنگ مشارکتی و کنشگری‌های شبکه‌ای یاد می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، انسانیت زدایی، خودبیگانگی، رفتن به سمت انزوا، فاصله گرفتن از شبکه‌های ارتباطی و رسیدن به جامعه‌ای نظارتی را از ویژگی‌های منفی فناوری‌های نوین از دیدگاه افراد بدبین به این ابزارها، برشمرد.

وی تاکید کرد: امروز باید از نوعی دارایی و سرمایه دیجیتالی یاد کنیم که با استفاده از آن می‌توانیم بخشی از نابرابری‌ها و شکاف‌هایی را که در مناطق مختلف وجود دارد، مورد تبیین و تحلیل قرار دهیم؛ جنس این فعالیت و انقلاب اینترنتی به گونه‌ای است که به دلیل سیال بودن، اثرگذاری‌های فرازمانی و فرامکانی زیاد، سرعت تغییر زیادی دارد.آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال با اعلام نفرات برتر در دانشگاه هنر اسلامی تبریز، برگزار شد.

ر. ب ۴۵/‏‬ ن. ش ۵۸

نظر شما