شناسهٔ خبر: 46039427 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آمادگی چین برای ارتقای روابط تجاری با آمریکا بر اساس احترام متقابل

نخست وزیر چین جمعه وعده داده است تا روابط تجاری این کشور با ایالات متحده را بر اساس احترام متقابلی که به نفع دو کشور باشد، ارتقا دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، لی کی کیانگ نخست وزیر چین روز جمعه در اظهاراتی قول داده است تا روابط تجاری پکن با واشنگتن را بر اساس احترام متقابلی که به نفع دو کشور باشد، ارتقا و گسترش دهد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

بر اساس این گزارش دو اقتصاد بزرگ جهان اختلافات دیرینه و گسترده ای در زمینه سیاست تجاری و اقتصادی دارند به خصوص از وقتی که تلاش های آمریکا برای محدودکردن صادرات فناوری به چین تشدید شده و دو کشور تعرفه های تجاری سنگینی را علیه یکدیگر وضع کرده اند.

این در حالی است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیش از این در نخستین سخنرانی مهم سیاست خارجی اش، چین را جدی ترین رقیب برای ایالات متحده خوانده است.

بایدن در این باره گفت: ما با آزار و اذیت های اقتصادی چین مقابله خواهیم کرد، با اقدامات تجاوزکارانه اش مقابله می کنیم تا چین را به خاطر مسائل مربوط به حقوق بشر، مالکیت معنوی و رهبری جهان پاسخگو کنیم.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز چهارشنبه در اظهاراتی ضمن اشاره به اولویت های سیاست خارجی دولت بایدن، گفت: چین بزرگترین آزمون ژئوپلیتیک برای آمریکا به شمار می رود. رابطه با چین یکی از مهمترین موضوعاتی است که واشنگتن در عرصه سیاست خارجی روی آن تمرکز می کند.

نخست وزیر چین در گزارش سالیانه خود در مراسم افتتاحیه پارلمان این کشور، گفت: چین خواستار همکاری با آمریکا است. ما به دنبال رشد و گسترش همکاری های تجاری مشترک با آمریکا هستیم، روابطی که به نفع دو کشور باشد، آن هم بر اساس برابری و احترام متقابل.

آمریکا بارها نسبت به مشکلات دسترسی به بازار چین برای شرکت های آمریکایی شکایت و اعتراض کرده است.

کاترین تای گزینه پیشنهادی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای احراز سمت نماینده تجاری ایالات متحده نیز در اظهاراتی گفت: برای مقابله با فعالیت های ناعادلانه و غیرمنصفانه اقتصادی و تجاری چین تلاش خواهم کرد و قصد دارم با سانسور چین به عنوان یک مانع تجاری برخورد کنم.

نخست وزیر چین در ادامه ضمن اشاره به موضوع تایوان، تاکید کرد: چین قاطعانه مانع از هرگونه فعالیت جدایی طلبانه برای استقلال تایوان خواهد شد ولی متعهد به رشد آرام و مسالمت آمیز روابط در سرتاسر تنگه تایوان خواهد بود.

چین طی ماه های اخیر فعالیت های نظامی خود در اطراف تایوان را تشدید کرده است. چین گفته است که این اقدامات را در پاسخ به "توهم بین تایپه و واشنگتن انجام داده است. آمریکا بزرگترین تامین کننده تسلیحات تایوان به شمار می رود.

نخست وزیر چین افزود: پکن همچنان روی اصل اساسی خود یعنی "چین واحد" ایستادگی می کند که تاکید می کند تایوان بخشی از خاک چین است.

انتهای پیام/

نظر شما