شناسهٔ خبر: 46039303 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تداوم اعتراضات در میانمار همزمان با تصمیم آمریکا و اتحادیه اروپا برای وضع تحریم

علی مدنی

پلیس میانمار همچنان به سرکوب تظاهرات این کشور با گاز اشک آور و گلوله های جنگی در چندر شهر آن هم بعد از بازگشت مجدد معترضان به خیابانها بدون توجه به تبدیل شدن روز چهارشنبه به خونین ترین روز این اعتراضات ادامه می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان ملل اعلام کرد در جریان تظاهرات معترضان مخالف با کودتای ماه گذشته میلادی ارتش میانمار در این کشور ۳۸ تن کشته شدند که تعداد کشته های این یک روز خیلی بیشتر از مجموع کشته های اعتراضات ضد کودتای اخیر تا اول مارس یعنی ۲۳ کشته بود.

میچل باچلت، مسئول ارشد حقوق بشری سازمان ملل از نیروهای امنیتی میانمار خواست تا به متوقف کردن آنچه "سرکوب خبیثانه معترضان آرام" در میانمار خواند بپردازند. باچلت بیان کرد بیش از ۱۷۰۰ نفر شامل ۲۹ خبرنگار در میانمار دستگیر شده اند.

توماس اندروز بازرس حقوق بشری سازمان ملل در امور میانمار از شورای امنیت این سازمان که امروز جمعه برای بحث درباره وضعیت این کشور نشست دارد خواست که به اعمال یک تحریم تسلیحاتی جهانی علیه و تحریمهای اقتصادی هدفمند علیه خونتای حاکم بر میانمار بپردازد.

او در گزارشی گفت، کشورها اکنون باید به اعمال تحریمها علیه بخش نفت و گاز میانمار که اکنون در کنترل ارتش بوده و بزرگترین منبع درآمدی این کشور است بپردازند.

منابع به رویترز گفتند که حاکمان ارتش میانمار چند روز بعد از تصاحب قدرت در اول فوریه تلاش کردند به نقل و انتقال حدود یک میلیارد دلار پول نگهداری شده در محل بانک فدرال رزرو نیویورک بپردازند. به گفته سه منبع آگاه از جمله یک مقام دولت آمریکا مقامهای آمریکایی این اعتبارات را برای مدت نا محدود مسدود کردند.

همچنین وزارت بازرگانی آمریکا اقدام به تعیین محدودیتهای تجاری برای وزارت دفاع، وزارت کشور و همچنین شرکتهای هولدینگ وابسته به ارتش میانمار شامل MEHL و MEC  که ازهشتم مارس اجرایی می شود کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار کرد، واشنگتن در پاسخ به خشونت فزاینده در دوره اعتراضات بعد از کودتا در میانمار که به سرنگونی آنگ سان سوچی رهبر منتخب این کشور از قدرت شد اقدامات بیشتری اتخاذ خواهد کرد. در میانمار فعالان گفتند که از قبول حاکمیت ارتش و انتخابات جدید وعده داده شده از سوی خونتا خودداری کرده و از عظمشان باری اعمال فشار برای آزادی سوچی ۷۵ ساله و به رسمیت شناختن پیروزی او در انتخابات هشتم نوامبرگذشته خبر داده اند.

شاهدان عینی گفتند پلیس میانمار برای متفرق ساختن اعتراضات در یانگون و شهر مونیوا در مرکز این کشور از گاز اشک آور استفاده کرد. همچنین پلیس در شهر پاتین، واقع درغرب یانگون نیز از گلوله جنگی استفاده کرده و در شهر تائونگی در شرق نیز به گاز اشک آور متوسل شد.

در نقاط دیگر هم جمعیت بزرگ معترضان برای تجمعات آرام جمع شدند که شامل شهر ماندالای، دومین شاهر بزرگ میانمار و شهر تاریخی باگان می شود؛ جایی که در آنها صدها تن با حمل تصاویر سوچی و بنر "رهبرمان را آزاد کنید" راهپیمایی کردند.

یک سخنگوی شورای نظامی حاکم میانمار به تماسهای تلفنی برای اظهارنظر پاسخ نداد.

ریچارد ویر، محقق دیده بان حقوق بشر گفت: به نظر می رسد حالا نیروهای امنیتی میانمار مایل به شکست کمر جنبش ضدکودتا از طرق خشونت  خودسرانه و بی رحمی محض هستند.

این در حالی است که اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد در اقدامی علیه میانمار حمایتش ازپروژه های توسعه این کشور را به منظور جلوگیری از رسیدن کمکهای مالی به ارتش میانمار متوقف کرده است. درجریان این حمایت طی سالهای گذشته بیش از ۲۰۰ میلیون یورو در برنامه های جداگانه به کار گرفته شده است.

آمریکا به چین که از محکوم کردن کودتای میانمار سر باز زده گفته انتظار دارد نقشی سازنده در مساله این کشور ایفا کند و چین نیز گفته که ثبات در این همسایه استراتژیکش برایش اولویت نخست است.

یک مقام ارشد پلیس هند به رویترز گفت، دست کم ۱۹ افسر پلیس میانمار از ترس پیگرد قضایی به خاطر نافرمانی از دستورات وارد خاک هند شده اند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما