شناسهٔ خبر: 46039275 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

جیش العدل مدعی دروغین دفاع از قوم بلوچ! / در سراوان چه اتفاقی افتاد؟

در سال‌های اخیر گروهک‌های تروریستی مختلف با دلار‌های سعودی و حمایت تسلیحاتی آمریکا، خیال باطل ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران را در سر می‌پرورانند.

صاحب‌خبر -
تاریخ انتشار ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ ۱۰:۴۰
کد خبر ۷۶۸۶۶۴۸
دانلود PDF

در سال‌های اخیر گروهک‌های تروریستی مختلف با دلار‌های سعودی و حمایت تسلیحاتی آمریکا، خیال باطل ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران را در سر می‌پرورانند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در تاریخ ۱۲ اسفند عناصر گروهک تروریستی جیش العدل طی یک اقدام تروریستی، به نیرو‌های مهندسی سپاه در منطقه بم پشت سراوان که در راستای محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی به مردم برای احداث جاده‌های روستایی در حال فعالیت بودند، حمله کردند که طی این اقدام تروریستی یک نفر از کارکنان مهندسی مجروح و یک نفر مفقودشده است.

قاتلان مدعی! / در سراوان چه اتفاقی افتاد؟

پس از دستگیری عبدالمالک ریگی و برادرش عبدالحمید و هلاکت تعدادی از سرکردگان گروهک جندالله در ایران و پاکستان، باقی‌مانده گروهک تروریستی وی دست از شرارت برنداشتند و از حدود ۸ سال پیش تاکنون در قالب گروهک جیش العدل وابسته به القاعده، مرز‌های شرقی کشور را ناامن کردند و با استفاده از خاک کشور پاکستان، عملیات تروریستی در استان سیستان و بلوچستان انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید

مدعیان دروغین دفاع از قوم بلوچ

این گروه با ادعای واهی «دفاع از حقوق ملی و مذهبی قوم بلوچ و اهل سنت در جنوب شرق»، دست به عملیات تروریستی مختلفی از جمله انفجار بمب صوتی در زاهدان، به اسارت گرفتن ۱۴ مرزبان ایرانی و ... زده است.

قاتلان مدعی! / در سراوان چه اتفاقی افتاد؟

«محمد جعفر آجرلو» کارشناس مسائل ژئوپلتیک پیرامون شکل‌گیری این گروهک تروریستی می‌گوید: «برخی شواهد گویای این نکته است که چارت سازمانی گروهک مذبور با مشاوره برخی از اعضای سازمان منافقین بسته شده و منظور از این اقدام، تشکیل گروهی تشکیلاتی‌تر و مدون‌تر از گروه ریگی بوده که میزان خطا و آسیب پذیری آن کمتر باشد. در واقع این گروه چند ماه بعد از چند دستگی گروهک ریگی بلافاصله با تقویت سرویس‌های منطقه‌ای و با هدایت آمریکا و نظارت موساد دست به تشکیل یک چارت سازمانی منسجم می‌زند. این چارت شباهت‌های جالبی با روش‌های اداره سازمان منافقین دارد.»

در هفته‌های گذشته نیز در راستای پروژه ناامن‌سازی سراوان، برخی از افراد به تحریک گروهک‌های تروریستی در مرز سراوان آشوب بپا کردند و به پاسگاه مرزی و فرمانداری این شهرستان هجوم بردند.

البته بار‌ها مقامات محلی و ائمه جماعت اهل‌سنت اقدامات گروه‌های تکفیری را محکوم کرده‌اند. اما ماجرای غائله سراوان از کجا آغاز شد و ناامنی در این منطقه مرزی چه پیامد‌هایی برای مرزنشینان بلوچ دارد؟

در استان سیستان و بلوچستان، معیشت تعداد قابل توجهی با «سوخت‌بری» گره‌خورده است و دولت نیز برای بهبود شرایط معیشتی ساکنان منطقه مرزی، اقدام به راه‌اندازی طرح «رزاق» کرده است.

لزوم توجه بیشتر به معیشت مرزنشینان بلوچ

طرح «رزاق» بر اساس توافق بین سپاه پاسداران، استانداری سیستان و بلوچستان، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان و شرکت ملی پخش فرآورده نفتی کشور، شکل گرفته است.

قاتلان مدعی! / در سراوان چه اتفاقی افتاد؟

«محمد محبی» دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان دراین‌باره می‌گوید: «در قالب این طرح مرزنشینانی که در ۲۰ کیلومتری مرز زندگی و سوخت‌بری می‌کنند، شناسایی و برای آن‌ها کارت رزاق صادر می‌شود تا سوخت قانونی دریافت کنند.».

اما زمانی این طرح به حاشیه رانده می‌شود که عده‌ای از قاچاقچیان شبکه‌ای سوخت منافع خودشان را در خطر دیدند و اقدام به تحریک برخی افراد کردند. پس از این اقدام، جمعیت زیادی از سوخت‌بر‌ها به‌طور غیرقانونی اقدام به تجمع در پشت مرز می‌کنند و قصد ورود از محل گذر مرزی را داشتند.

«محمدهادی مرعشی» معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان پیرامون این تجمع و علت تیراندازی نیرو‌های پاکستانی گفت: «بیش از ۲ ساعت با این افراد مذاکره انجام شد که خویشتن‌داری کنند و در چهارچوب قواعدی که برای این گذرگاه مرزی در نظر گرفته‌شده از همان گذر عبور کنند، اما ظاهراً در آن‌سوی مرز مأموران پاکستانی اقدام به تیراندازی می‌کنند و این امر باعث هجوم این سوخت بر‌ها می‌شود.»

بعد از این رخداد، گروهک‌های تروریستی و رسانه‌های معاند با وارونه نشان دادن ماجرا، افکار عمومی منطقه را تحریک کردند و در نتیجه، خساراتی به پاسگاه مرزی شمسر و فرمانداری سراوان وارد شد.

بنابر گفته سعید تجلیلی فرماندار سراوان، جمعیتی بیش از ۵۰۰ نفر به فرمانداری حمله کرده بودند که این ناآرامی‌ها با دعوت مردم به صبر به اتمام رسید.

تروریست‌ها از آب گل آلود ماهی می‌گیرند!

این قبیل آشوب‌ها و آسیب‌رساندن به امکان عمومی می‌تواند استان سیستان و بلوچستان را درگیر رخداد‌های فرسایشی کند و امنیت را از این استان و مناطق مرزی‌اش سلب کند.

قاتلان مدعی! / در سراوان چه اتفاقی افتاد؟

استان سیستان و بلوچستان متأثر از عوامل جغرافیایی طبیعی و انسانی، گسترش بنیادگرایی افراطی در کشور‌های پیرامونی ج. ا. ا، حمایت‌های مالی و تسلیحاتی محور غربی-عبری-عربی و سیاست‌های اتخاذی حکومت در حوزه‌های مختلف، این منطقه را ﻣﺴﺘﻌﺪ شکل‌گیری و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ تروریست‌ها و اﺷﺮار ﻣﺴﻠﺢ می‌کند.

در سال‌های اخیر گروهک‌های تروریستی مختلف با دلار‌های سعودی و حمایت تسلیحاتی آمریکا، خیال باطل تجزیه ایران را در سر می‌پرورانند.

امنیت اجتماعی؛ ضامن پیشرفت

اقتصاد استان سیستان و بلوچستان برای پیشرفت اقتصادی و بهبود وضع معیشتی مردم، نیازمند امنیت است. در واقع یکی از مهم‌ترین انتظاراتی که سرمایه‌گذاران اعم از داخلی و خارجی در مقابل حضور فیزیکی خود در محیط مورد نظر دارند به مسئله تأمین امنیت جانی و اجتماعی است.

امنیت یکی از مواهبی است که اگر در سطح قابل قبولی قرار داشته باشد، می‌تواند به توسعه و بالندگی اقتصاد کشور کمک کند. هر چند مردم استان سیستان و بلوچستان در طول تاریخ انقلاب اسلامی ثابت کرده‌اند که در مسیر انقلاب اسلامی و در کنار اندیشه‌های آن قرار دارد، اما به نظر می‌رسد دولت باید با ارتقای سطح معیشت و وضعیت زندگی مردم استان‌های مرزی کشور، اجازه تحرکات قومیتی مدیریت شده از خارج از ایران را ندهد.

منبع:آنا

انتهای پیام/

 

نظر شما