شناسهٔ خبر: 46039236 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مهندسی معکوس جوانان ایرانی در دل تحریم/اولین ربات صنعتی کشور نیازمند حمایت است

نخستین نمایشگاه نهضت تولید، بومی‌سازی و صادرات در سال جهش تولید در حالی برگزار شد که با حضور جوانان متخصص، نگاه‌ها را بیش از پیش به خود معطوف کرد، جوانانی که با همت و تلاش جهادگونه خود فعل توانستن را صرف کردند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس -کرمان؛ زهرا بمی، نخستین نمایشگاه نهضت تولید، بومی‌سازی و صادرات در سال جهش تولید در حالی در استان کرمان گشایش یافت که با حضور جوانان متخصص، نگاه‌ها را بیش از پیش به خود معطوف کرد، جوانانی که با همت و تلاش جهادگونه خود فعل توانستن را صرف کردند و کشور را از خیلی از نیازهایی که باید برای واردات آن میلیون میلیون ارز خارج می‌شد، نجات دادند.

در این نمایشگاه اکثرا تولیداتی به نمایش گذاشته شده که مربوط به قطعات مورد نیاز صنایع و معادن است، تولیداتی که از ریزترین آن تا درشت‌ترین آن ارزش داشت و مایه افتخار. غرفه دیگری قطعاتی از جنس برنج داشت که ریز و درشت در کنار هم قرار گرفته بودند، این قطعات در صنایع فولاد، در خطوط تولید فولاد و نورد فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

مهندسی معکوس قطعات آلمانی در داخل و تولید 10 هزار قطعه در سال

در بین غرفه‌ها که قدم می‌زدم علی‌رغم نصب عکس خودروهای راهسازی در یک غرفه، اما قطعات کوچکی روی میز بود که نظرم را جلب کرد، دو جوان هم حضور داشتند که به استقبال حضار می‌رفتند، ملکی، یکی از جوانان حاضر در این غرفه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: ما یک شرکت راهسازی داریم که خودمان توان تولید قطعات مورد نیاز ماشین‌آلات شرکت از جمله جک‌های هیدرولیکی، بیل مکانیکی و... را داریم که برای واردات آن هزینه‌های زیادی باید صرف شود.

حجت سالاری مهندس جوانی که در غرفه حضور داشت به خبرنگار فارس گفت: ما نمونه آلمانی این قطعات را مهندسی معکوس کردیم و توان تولیدمان سالانه بالغ بر ۱۰ هزار قطعه است که به‌طور میانگین هفت هزار قطعه در سال تولید می‌کنیم.

وی افزود: در حال حاضر برای صنایع فولاد داخل استان تأمین نیاز می‌کنیم اما در سال ۱۴۰۰ سعی داریم قطعات مورد نیاز سایر نقاط کشور را هم تأمین کنیم، ضمن اینکه برای همه صنایع، ملزومات مورد نیاز را ارائه می‌کنیم.

این تیم چهار نفره که متشکل از مهندسان رشته‌های نقشه‌کشی و ساخت و تولید هستند، توانسته جلوی خروج هزینه‌های زیادی که در سال برای واردات ماشین‌آلات از کشور خارج می‌شد را بگیرند و در تولید قطعات مورد نیاز پیشگام باشند.

 

تولیدکنندگان اولین ربات صنعتی کشور نیازمند حمایت 

جمله «بومی‌سازی، تحقق شعار ما می‌توانیم» در سردرب یکی از غرفه‌ها نصب شده بود.این غرفه را عبور کردم و به غرفه‌ دیگری رسیدم که یک دستگاه ربات کوچک روی میز بود و یک جوان در غرفه حضور داشت، او هاشمی مسئول رباتیک دانشگاه آزاد بود که برای معرفی تولیدشان به استقبال آمد.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه ما اولین ربات صنعتی در کشور است که در کارخانه‌ها، خطوط تولید و جوشکاری و...مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

هاشمی که تیم‌شان رتبه اول مسابقات رباتیک را هم در کارنامه خود دارند، توضیح داد: نمونه این ربات ما در شرکت‌های تولیدی بزرگ که از بازوهای مکانیکی استفاده می‌کنند، استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: تولیدات ما خدمات پس از فروش هم دارد و هزینه‌ها را هم کاهش می‌دهد، به‌طوری که واردات ابعاد کوچک آن معادل ۵ میلیارد تومان است اما ما با همان کیفیت و با ۵۰۰ میلیون تومان آن را تولید می‌کنیم اما متأسفانه برخی کارخانه‌ها راغب به واردات این نمونه و پرداخت هزینه‌های چندبرابری هستند.

 

تولید قطعات مورد نیاز دستگاه‌های چند میلیاردی به جای خرید دستگاه از خارج

عبارت "تجهیز و بازسازی انواع الکتروموتورهای فشار قوی و فشار ضعیف" هم در یکی از غرفه‌ها چشم‌نوازی می‌کرد، خانم قادری‌پور هم به خبرنگار فارس گفت: کار ما مربوط به ماشین‌آلات و تجهیزات معدن است و قطعاتی که نیاز به تعویض دارند را خودمان تولید می‌کنیم.

وی ادامه داد: دستگاه‌های چند میلیاردی که قطعات‌شان خراب می‌شود به‌جای اینکه از خارج وارد کنیم، قطعه خراب را خودمان می‌سازیم و دستگاه را بازسازی می‌کنیم و از واردات بی‌نیاز می‌شویم.

نخستین نمایشگاه نهضت تولید، بومی‌سازی و صادرات در سال جهش تولید علاوه بر اینکه به معرفی شرکت‌های تولیدی قطعات و ملزومات صنایع و معادن می‌پردازد، نور امید را هم در دل انسان می‌تاباند، چراکه این اتفاقات در زمانی رخ داده که کشورمان در اوج تحریم‌ها به سر می‌برد.

این فرصت‌ها توسط جوانان مومن و متعصب استان و کشورمان از دل تهدیدهای سخت ایجاد شده است که مایه مباهات است و امید است شرکت‌های صنعتی و معدنی مختلف با استفاده از این قطعات ضمن حمایت از تولید به اشتغالزایی هم کمک کنند.

انتهای پیام/۸۰۰۱۶/ب

نظر شما