شناسهٔ خبر: 46039159 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

به انگیزه روز درختکاری؛

فرصت روز درختکاری برای ارائه آموزش‌های حفاظت از پوشش گیاهی / مراقب درختان مهاجم باشیم

دبیر قطب کشوری محیط زیست در آموزش و پرورش با اشاره به روز درختکاری این روز را فرصتی برای آگاه‌سازی در مورد اهمیت پوشش گیاهی در سلامت انسان و ارائه آموزش‌های لازم برای حفاظت از محیط زیست به ویژه کودکان دانست.

صاحب‌خبر -
فرصت روز درخت‌کاری برای ارائه آموزش‌های حفاظت از پوشش گیاهی/ مراقب درختان مهاجم باشیمژما جواهری‌پور، دبیر قطب کشوری محیط زیست در آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به ۱۵ اسفندماه روز درختکاری اظهار کرد: امسال نیز مانند سال‌های گذشته روز درختکاری برگزار می‌شود. این روز در سال جاری از آنجایی حائز اهمیت است که مدت طولانی مردم به دلیل شیوع کرونا از سفر محروم و در خانه‌های خود مانده‌اند، این روز بهانه خوبی را برای رفتن به دامان طبیعت البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به وجود آورده تا ضمن تقویت روحیه خود در این اقدام خداپسندانه شرکت کنند.

جواهری‌پور در رابطه با اهمیت کار درختکاری نیز گفت: با توجه به آلودگی‌های مختلفی که برای آب، خاک، هوا و به طوری کلی محیط‌ زیست به وجود آمده است؛ افزایش فضای سبز و مشجر محیط در کاهش این آلودگی‌ها کمک می‌کند.

مشاور سابق آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه درختکاری نیز ملزومات و مقدماتی دارد، گفت: آنچه در این سال‌ها نسبت به خود سنت حسنه درختکاری کم‌رنگ بوده و در واقع به آن توجه نشده است مسئله سازگاری درختان با اقلیم و زیست بوم یک منطقه است، با توجه به زیست بوم و اقلیم‌های مختلفی که وجود دارد باید به پوشش گیاهی آن منطقه توجه داشت. هر نوع درختی برای هر اقلیمی مناسب نیست و حتی ممکن است درخت کاشته شده نسبت به دیگر گیاهان منطقه مانند مهاجم عمل کند و اکوسیستم آنجا را به هم بریزد؛ لذا غرس کردن درخت اگر با اطلاعات و آگاهی کاملی نسبت به خود گیاه و گیاهان بومی انجام شود بسیار مفید‌تر است.

جواهری‌پور ادامه داد: روز درختکاری همچنین فرصت مناسبی برای توجه به محیط زیست و آگاهی‌بخشی در این زمینه به ویژه آموزش به کودکان است. با توجه به پاندمی کرونا بستر‌های مناسب فضای مجازی ایجاد شده است و مسئولان کمپین‌های درختکاری می‌توانند با ساخت کلیپ‌هایی در مورد نحوه صحیح درخت‌کاری و حفاظت از آن آموزش دهند.

وی بیان کرد: همچنین می‌توان در مورد پوشش‌های گیاهی مناطق و اقلیم‌های مختلف، گیاهان بومی و اهمیت آنها، تأثیر فضای سبز و پوشش گیاهی در سلامت انسان و پالایش طبیعت نیز آموزش داد. گیاه پالایی یکی از روش‌های مختلف کاهش آلودگی در محیط اطراف است.

وی یادآور شد: نباید درختکاری را تنها به یک روز محدود کرد و در واقع نباید یک درخت را کاشت و آن را به امان خدا گذاشت. باید نحوه نگهداری از آن آموزش داده شود. کاشت و نگهداری یک درخت موجب احیای حس مسئولیت در برابر طبیعت به ویژه در میان کودکان می‌شود.

دبیر قطب کشوری محیط زیست در آموزش و پرورش همچنین از والدینی که فرزند خردسال دارد دعوت کرد تا نهالی را به نام آن‌ها در روز درختکاری غرص کنند و آموزش نگهداری از نهال کاشته شده را به کودک بیاموزند و ادامه داد: این موضوع موجب می‌شود تا کودک حس مسئولیت‌پذیری محیط زیستی داشته باشد.

وی یادآور شد: درختکاری و جنگل کاری باید سرفصل یک برنامه همیشگی برای نگهداشت از پوشش گیاهی سرزمینمان باشد. ارزش هر یک درخت در فضای سرزمینی ما با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشکمان بسیار ارزشمند است چرا که در نگهداشت خاک، تأمین سفره‌های آب زیرزمینی، تأمین پوشش گیاهی مناسب، بیابان‌زدایی، جلوگیری از وقوع سیل و .. نقش بسیار مهمی دارند.

وی افزود: انتظار می‌رود از فرصت از روز درختکاری برای زنده کردن حساس حفاظت از جنگل‌ها و تعلق خاطر به پوشش گیاهی هر منطقه به عنوان یک نماد هویتی استفاده کنند.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر پوشش گیاهی زیادی را در اثر حوادثی، چون سیل و آتش‌سوزی از دست داده‌ایم. متأسفانه می‌توان گفت در رسالت خود برای آگاه سازی مردم و نشان دادن وابستگی سلامت فردی و اجتماعی به پوشش‌های گیاهی موفق عمل نکرده‌ایم. بخش زیادی از آسیب‌هایی که به پوشش گیاهی کشور وارد شده انسان ساخت است؛ لذا دولت‌ها باید برای این موضوع برنامه‌ای داشته و به مردم به ویژه کودکان آموزش‌های لازم را ارائه دهند.
انتهای پیام

نظر شما