شناسهٔ خبر: 46038873 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

علت گرانی برنج چیست؟

قیمت محصولات بر مبنای نرخی که شورای سیاست گذاری مشخص می کند، تعیین می شود و در نهایت اگر تولید داخل جوابگوی نیازمان را نداد، مسئولان برنامه ریزی می کنند تا بر مبنای ارز نیما یا آزاد اقدام به واردات کنند تا مشکل نوسان قیمت کاهش یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل گرانی برنج در بازار اظهار کرد: بخشی از افزایش قیمت برنج در بازار به موضوعاتی همچون اختلالات ارزی و هزینه های تولید باز می‌گردد که نمی توان نسبت به آن برنامه ریزی دقیقی داشت که قیمت محصول در پایان فصل چند خواهد بود. به عنوان مثال امروز قیمت نهاده های تولید نسبت به سال قبل چند برابر رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه افزایش سرسام آور قیمت نهاده ها در نرخ نهایی محصول تاثیر گذار است، بیان کرد: بخشی از مشکلات گرانی به مدیریت تنظیم بازار مربوط می شود که در وهله اول دولت موظف است که نگاه جدی به تولید داخل داشته باشد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی ادامه داد: قیمت محصولات بر مبنای نرخی که شورای سیاست گذاری مشخص می کند، تعیین می شود و در نهایت اگر تولید داخل جوابگوی نیازمان را نداد، مسئولان برنامه ریزی می کنند تا بر مبنای ارز نیما یا آزاد اقدام به واردات کنند تا مشکل نوسان قیمت کاهش یابد.

وی با اشاره به راهکار کنترل قیمت برنج در بازار بیان کرد: با اجرای کامل قانون تمرکز، اتخاذ تصمیمات بصورت یکپارچه در دستگاه متولی و ایجاد زنجیره تولید تا تامین، نوسان قیمت به حداقل می رسد.

ملک زاده با انتقاد از این مسئله که امکانات و اعتبارات مورد نیاز قانون تمرکز به درستی تامین نشد، تصریح کرد: در سال ۹۳ قانون تمرکز برای اجرا به وزارت جهاد کشاورزی داده شد، بی آنکه امکانات و اعتبارات لازم داده شود. هر چند طی سال های ۹۱ تا ۹۹ هیچگاه ابزار لازم در اختیار وزارت جهاد برای اجرای قانون داده نشده است.

این مقام مسئول واگذاری وظایف وزارت جهاد به وزارت صمت را یکی از علل اصلی مشکلات تنظیم بازار محصولات کشاورزی اعلام کرد و گفت: با اجرای قانون تمرکز، عده ای منافع خود را در خطر دیدند و با رایزنی های متعدد وظایف را از وزارت جهاد گرفتند و به وزارت صمت محول کردند که هم اکنون تبعات این موضوع را در مشکلات تنظیم بازار شاهد هستیم.

نظر شما