شناسهٔ خبر: 46038561 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نقش امامان محله در ارتقای روحیه معنوی حاشیه‌نشین‌ها/با افزایش دین‌داری آسیب‌ها را کاهش دهیم

معاون سازمان امور اجتماعی وزارت کشور به نقش محوری امامان محله در کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه نشین اشاره کرد و گفت: هر اندازه که بتوانیم از کارویژه اصلی نهاد روحانیت بهره ببریم، به اهداف خود نزدیک‌تر خواهیم شد .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، جمعی از امامان محله‌های مناطق حاشیه‌نشین با رضا محبوبی، مشاور وزیر کشور و معاون امور اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی این وزارتخانه دیدار و گفت‌وگو کردند.

در ابتدای این جلسه محبوبی به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان اجتماعی کشور برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین پرداخت و اظهار داشت: انقلاب اسلامی برای تعمیق باورهای دینی در تاروپود جامعه به وقوع پیوست و در طول این سال‌ها هزینه‌های بسیاری را در این راه پرداخته و شهدای زیادی را تقدیم کرده است.

وی پیشرفت کشور در این سال‌ها را غیرقابل قیاس با پیش از انقلاب دانست و گفت: سرمایه‌های مادی طبیعی و منابع مالی و همچنین سرمایه تکنولوژی و دانشی، در دستیابی به پیشرفت مؤثر است اما سرمایه اجتماعی برای تسهیل روابط و به جریان درآوردن سایر سرمایه‌ها، ضروری است و می‌تواند پیشرفت جامعه را به فعلیت برساند.

محبوبی  تصریح کرد: بعد اعتقادی و کیفیت اخلاقی نیروی انسانی، شرط کافی برای به فعلیت درآمدن سرمایه انسانی برای دستیابی به اهداف و آرمان‌ها است. آنچه که صحنه بازی جنگ ایران با رژیم بعثی عراق را تغییر داد، همین روحیه بعد اعتقادی، اخلاص و معنویت بود وگرنه با محاسبات مادی امکان نداشت ایران بتواند در برابر این همه کشوری که پشتیبان و حامی سرسخت صدام بودند، بایستد.

آسیب‌های اجتماعی راهزن سرمایه‌های انسانی

معاون سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، آسیب‌های اجتماعی را راهزن سرمایه‌های اجتماعی دانست و گفت: این آسیب‌ها به شدت می تواند به کیفیت نیروی انسانی جامعه، لطمه وارد کند. اگر کسی درگیر اعتیاد، افسردگی، طلاق و... باشد طبیعتاً نمی‌تواند آن چنان که باید در صحنه پیشرفت کشور حضور فعال داشته باشد.

محبوبی اهمیت موضوع آسیب‌های اجتماعی را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: این مسئله یکی از دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب همین است؛ این امر را می‌توان از جلسات متعددی که ایشان با مسئولان امر دارند حس کرد. رهبر انقلاب برای حل این مشکل، وقت زیادی را صرف می‌کنند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب پنج آسیب اجتماعی را مهم می‌دانند، گفت: یکی از آنها بحث حاشیه‌نشینی است که امروزه حدوداً یازده میلیون نفر ما حاشیه‌نشین هستند. امکانات بهداشتی، حمل و نقل و سایر خدمات اجتماعی در این مناطق ضعیف‌تر است. البته وقتی از مناطق حاشیه‌نشین صحبت می‌شود نباید با حلبی آبادهای پیش از انقلاب مقایسه کنیم؛ شرایط امروز ما بسیار بهتر از پیش از انقلاب است و حداقل‌های امکانات در اغلب این مناطق نیز وجود دارد اما همچنان با وضع مطلوب نیز فاصله داریم.

معاون سازمان امور اجتماعی وزارت کشور توجه به ریشه‌های آسیب‌های اجتماعی را مهم خواند و اظهار داست: ما به این مسائل نیز فکر می‌کنیم و بحث‌های اساسی نیز در حال شکل‌گیری است اما مسئله مهم‌تر این است که مشکلات حاشیه‌نشین‌ها و افرادی که سکونت غیررسمی دارند را حل کنیم. یکی از کارهایی که می‌تواند ریشه آسیب‌های اجتماعی را از بین ببرد، ارتقای سطح دین‌داری مردم است که به همت امامان محله می‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

محبوبی افزود: ستادی به منظور حل مشکل سکونت گاه‌های غیر رسمی تشکیل شد اما رهبر معظم انقلاب از گزارش عملکرد آنها رضایت نداشت و تأکید فرمودند که وزارت کشور نیز باید در این زمینه ورود پیدا کند.

معاون سازمان امور اجتماعی وزارت کشور به اقدامات دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی پرداخت و گفت: حدود ۹۹۰ تیم تخصصی در حال حاضر در ۲۰۵ منطقه‌ای که در آن سکونت غیررسمی وجود دارد مشغول کار هستند. برای پیشبرد اهداف، عملکرد این دفاتر به صورت ماهانه ارزیابی و راهبری می‌شوند.

وی وجه تمایز دیگر این نوع مداخله را برنامه‌ریزی مشارکتی و تصمیم‌گیری با جامعه محلی عنوان کرد و اظهار داشت: معتمدین، ریش سفیدان و فعالان محلی در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای این برنامه‌ها نقش آفرین هستند.

مشاور وزیر کشور معادل ریالی این دستاوردها در دو سال اخیر بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که اگر این دفاتر تسهیل‌گری نبودند چندین برابر این مقدار را باید هزینه می‌کردند تا بتوانند بخشی از این پروژه‌های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی را انجام دهند. تمام این هزینه‌ها را خیرین پرداخته اند.

نیاز سنجی دقیق مناطق حاشیه‌ای و تهیه شناسنامه اقدام

محبوبی یکی از ویژگی‌های این پروژه را نیازسنجی دقیق در مناطق حاشیه‌نشین دانست و گفت: برای هر منطقه طلسی از زیر نیازها تهیه شده و برای هر کدام نیز شناسنانه اقدام تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه ۴۷۰ نیاز کالبدی احصا شده است، بیان داشت: کارگروه‌های مختلفی برای تهیه نقشه راه و تدوین راهبردهای اجرایی برای رفع این نیازهای کالبدی تشکیل شده است.

نقش ویژه امامان محله در ارتقای روح معنوی مناطق آسیب دیده

معاون سازمان امور اجتماعی وزارت کشور به انتظارت مجموعه خودار روحانیون فعال در محلات هدف، پرداخت و گفت: امامان محله می توانند  به این برنامه‌ها روح معنوی بدمند. روح دینی و معنوی باید به این محلات تزریق شود. ایمان داریم که اساس کار همین است و اگر صرفاً به توسعه عمرانی بپردازیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم نیروی انسانی با کیفیتی در آن مناطق رشد کنند. فعالیت‌های شما می‌تواند موجب ارتقاء محله‌ها بشود.

محبوبی افزود: هرچه بتوانیم از کارویژه اصلی نهاد روحانیت و نهادهای فرهنگی محلات بهره ببریم، به اهداف خود نزدیک‌تر خواهیم شد و حتی دستاوردهای کالبدی هم خواهیم داشت. البته کار ویژه‌ای که ما برای قشر روحانیت در نظر گرفته‌ایم بیشتر مباحث فرهنگی و دینی است.

وی ایفای نقش محوری در هماهنگی کنشگران فرهنگی، توسعه فعالیت‌های قرآنی و مذهبی، برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، هنری و ورزشی در مناسبت‌های دینی و ملی، و کمک به راه اندازی نهادهای حکمیت و سازش محله را از جمله انتظارات مجموعه متبوع خود از روحانیت مناطق حاشیه‌نشین عنوان کرد و از امامان محله خواست که به این امور اهتمام ویژه داشته باشند.

در بخش دیگر این جلسه امامان محله‌های مختلف مناطق حاشیه‌نشین، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های مختلف و مؤثری که در این مناطق داشتند به بیان دغدغه‌ها و مشکلاتی که مردم محله با آن دست به گریبان هستند پرداختند و پیشنهاداتی را برای هم افزایی و همکاری بیشتر و بهتر با دفاتر تسهیل گری ارائه کردند.

انتهای پیام/

نظر شما