شناسهٔ خبر: 46038192 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

شعار جمعیت امام علی : یک روز را برای کشور و مردمم بگذارم / صدور حکم انحلال

اجتماعی رکنا، وزارت کشور به جمعیتی به نام جمعیت امام علی (ع) در تاریخ که در سال 78 مجوز فعالیت کار داد و شروع به کار این جمعیت کلید خورد و در سال 79 اولین دفتر رسمی جمعیت امام علی (ع) در دانشگاه صنعتی شریف راه اندازی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از آن زمان تاکنون هیچ نوع تخلف و سوءاستفاده ای از این مجوز در مسیر کاهش آسیب های اجتماعی صورت نگرفته است. حتی سازمان اداره مالیات لوح های تقدیر به دلیل شفافیت مالی این سازمان مردم نهاد به آنها اهدا کرد. این دو بخش نشانگر دغدغه بهبود وضعیت کشور بدون هیچگونه سوءاستفاده را بیان می کند. حال به دلایلی که ارتباط مستقیمی با کاهش آسیب ندارد و ابعاد دیگری را در بر دارد و با دادخواست وزارت کشور، این جمعیت با حکم محدودیت در فعالیت و انحلال روبرو شده است. سکوت وزارت کار به عنوان وزارتخانه ای که شاعد عینی این جمعیت بوده و سکوت های دیگر تلخ ترین اتفاق این پرونده است.

و اما با انحلال این جمعیت چه اتفاقی برای تمام فعالان بدون چشم داشت این سازمان مردم نهاد و مددجویان این جمعیت پیش خواهد آمد آیا آسیب ها همچون سیل به جامعه هجوم می آورند بدون هیچ سیل بندی؟ مسعود بابایی، یکی از این داوطلبان فعال حوزه کودکان جمعیت امام علی (ع) در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا و پاسخ به این سوال که چند کودک تحت پوشش جمعیت امام علی (ع) است؟ تاکید کرد: بین 6 تا 7هزار کودک تحت پوشش این جمعیت است. گاهی کودکان به تحت پوشش اضافه یا حذف می شوند. نمی دانم تکلیف این کودکان چه می شود! شاید به یک موسسه دیگر ارجاع شوند.

وی با اشاره به این که هنوز این حکم قطعی لازم الاجرا نشده است، افزود: این حکم هنوز فرصت تجدیدنظر را دارد و ما هنوز هم فعالیت می کنیم.

خدمات به کودکان مددجوی جمعیت امام علی (ع)

این داوطلبان فعال حوزه کودکان جمعیت امام علی (ع) به خدمات ارائه شده به کودکان گفت: از خدمات اولیه که شامل غذا، پوشاک، لوازم تحریر، وسایل آموزش و... تا خدمات روانپزشکی، پزشکی، مددکاری، ورزشی، استعدادیابی، فعالیت در ورزشی و هنری، تحصیلی (ثبت نام، آموزش، پیگیری تحصیل و ارتقا آن) و... را به کودکان ارائه می دادیم. ضمن آن که به خانواده های این کودکان نیز خدماتی مانند بردن به کمپ ترک اعتیاد (والدینی که نیاز دارند)، وام برای اجاره خانه، سبد غذایی و... ارائه می شد.

مطالبه گری و آگاهی رسانی وظیفه سازمان های مردم نهاد است

مسعود بابایی در پاسخ به این سوال که چرا در آگاه سازی جامعه در حوزه آسیب های اجتماعی کودکان فعال بودید؟ اظهار کرد: ماهیت کار ما این است. ما صرفا یک خیریه نبودیم و به دلیل افزایش آسیب های اجتماعی در این حوزه نیز فعالیت می کردیم، چون صرفا با خدمات این آسیب ها حل نمی شود. بحث مطالبه گری و آگاهی رسانی به جامعه یکی از مسائل عرف و قانونی سازمان های مردم نهاد است. البته ما فقط به طرح مسئله نمی پرداختیم بلکه راه حل نیز ارائه کرده و آن را انجام می دادیم تا الگوسازی در کاهش آسیب های اجتماعی انجام شود.

سیاه نمایی نمی کردیم درباره معضلات اطلاع رسانی کردیم

وی با اشاره به کتمان برخی از مسائل و معضلات اجتماعی توسط متولیان آن، افزود: به عنوان مثال سال 90 ما از فروش کودک صحبت کردیم متولیان گفتند که شما سیاه نمایی می کنید اما با دیدن مستندات به این نتیجه رسیدند که چنین معضل اجتماعی در کشور وجود دارد و بعد از چند سال در مورد فروش کودک در رسانه ها صحبت کردند. یا در مورد اعتیاد کودک اطلاع رسانی کردیم و دوباره متهم به سیاه نمایی شدیم و بعد از چند وقت درباره این آسیب اجتماعی صحبت کردند. ما در زمانی که جرقه یک آسیب زده می شد در مورد آن اطلاع رسانی می کردیم ولی متاسفانه این معضلات را حاشا می کردند و می گفتند دروغ می گوییم. اما بعد از فراگیر شدن آن در جامعه به آن می پرداختند. اما وظیفه هر NGO این است که چشم جامعه در لایه های زیرین باشد و آنچه می بیند را به مسئولان و مردم اعلام کرده و کمک بخواهد تا مشکلات بزرگتر و فراگیر نشود. مانند کودک همسری، کار کودک، فروش کودک و... که جمعیت امام علی (ع) در مورد آن صحبت کرده و حتی سمینار برگزار کردیم و از کنار این سمینارها کتاب های مفصلی تهیه شد که تمام معقولات، تحقیقات و پژوهش های مستند در آن وجود داشت. جمعیت امام علی (ع) معضلات را از جنبه های روانشناختی، حقوقی، جامعه شناسی و... بررسی کرده و آسبی های آن را اعلام و برای درست شدن معضلات راه حل ارائه می کرد.

هیچ کس حقوقی دریافت نمی کرد

مسعود بابایی در پاسخ به این سوال که اگر جمعیت امام علی (ع) فعالیت نکند چه آسیب هایی در جامعه افزایش خواهد یافت؟ گفت: جمعیت امام علی (ع) بزرگترین NGO ایران است. 10 هزار عضو داوطلب در این جمعیت فعالیت می کنند که هیچ کدام حقوقی دریافت نمی کنند. چنین سازمان مردم نهادیی در ایران وجود ندارد که مدیرعامل و هیئت موسس یک قران حقوق دریافت نکنند و همه داوطلب باشد. ما در این جمعیت معتقد بودیم وظیفه داریم به جامعه خودمان کمک کنیم بنابراین نباید حقوقی دریافت کنیم و می خواستیم فرهنگ را در جامعه الگو کنیم. این الگو در جامعه از بین می رود. در حالی که تمام NGOها نیمه داوطلب هستند یعنی بخشی حقوق بگیر و بخش دیگر داوطلب هستند. اما الگوی جمعیت امام علی (ع) از بین می رود و دیگر کار خیر وظیفه نمی شود و به جای آن می شود کار خیر و بزرگ. ما همیشه می گفتیم کار بزرگ و خیر نمی کنیم وظیفه هر انسانی است که به کشور خود برسد و در هفته حداقل یک روز را وقت بگذارد برای مردم محروم، آسیب های اجتماعی و...

چگونه سایه ترس بر سر سازمان های مردم نهاد می افتد؟

این داوطلبان فعال حوزه کودکان جمعیت امام علی (ع) افزود: وقتی جمعیت امام علی (ع) از بین برود بسیاری از خیریه ها، موسسات و NGOها به شدت می ترسند. می ترسند از این که صحبت کنند، مطالبه گری کنند و آسیب های جامعه را بازتاب کنند. در حقیقت فضای ترس و محافظه کاری پیش می آید که دقیقا در برخورد با آسیب های اجتماعی نباید محافظه کاری پیش بیاید چرا که محافظه کاری تبدیل می شود به ضد و بند و در پی آن بزهکاری، اعتیاد و آسیب های اجتماعی دیگر افزایش می یابد و هیچ کاری صورت نمی گیرد. اگر جمعیت بسته شود قطعا فضای ترس در NGOها حاکم می شود.

وی با بیان این که در تمام دنیا 137 در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد عضویت دارند، تاکید کرد: بین میلیون ها NGO در جهان فقط 137 NGO این عضویت را دارند و جمعیت امام علی (ع) نیز جزو این 137 NGO محسوب می شود. آنهم به دلیل کارآیی، ایده ها و طرح ها، گزارش عملکرد و بازرسی هایی که انجام شده و... برگزیده شده است. امسال از اداره مالیاتی به دلیل شفافیت مالی تقدیرنامه مالیاتی گرفته است.

مشکلات تغییر مدیریت در جمعیت امام علی (ع)

مسعود بابایی در پاسخ به این سوال که اگر مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) تغییر کند باز هم این فعالیت ها می تواند ادامه پیدا کند؟ گفت: فضای جمعیت امام علی (ع) طوری است که دنبال رئیس و مرئوس، مدیر و هیئت مدیره نبودیم. این فرهنگ نیز توسط مدیرعامل فرهنگسازی شد. کسی دنبال پست و مقام نیست و همه کار خود را انجام می دهند. اگر مدیر عوض شود و انتخابات صورت گیرد و... 80-90درصد کارمان به این می گذرد که چه کسی رئیس می شود؟ طرح ها چگونه با آن رئیس پیش می رود و... همه می گفتند که برای اولین بار است که یک NGO چنین استراتژی و ساز و کار دارد. این که هیئت مدیره و اعضا به صورت داوطلب هستند، فعالیت در حوزه های اشتغال و آسیب های اجتماعی، بدون پشتوانه دولتی، و... از جمله استراتژی های جمعیت امام علی (ع) است. قطعا ما می توانیم با مدیریت دیگری کار کنیم اما جمعیت امام علی (ع) این جمعیت نمی شود. این ایده ها و فعالیت ها به دلیل مدیریت 23 ساله ای است که از روز اول مدیرعامل موسسه یک نفر بوده و تمام ایده ها، طرح ها و ساختارها به خاطر مدیریت او بوده است. به همین دلیل بود که سه، چهار ماه پیش نامه سرگشاده ای با امضای 1000 عضو جمعیت امام علی (ع) به وزارت کشور نوشتیم و اعلام کردیم که برای فعالیت با هیئت مدیره و ساختار راضی هستیم. اما جواب خاصی معمولا به این نامه ها نمی دهند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما