شناسهٔ خبر: 46038177 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

طرح فصلی فروش کتاب تشویقی برای مطالعه و خرید/ سایت خانه کتاب به‌روز شود

یک کتابفروش معتقد است، برگزاری طرح‌های فصلی فروش کتاب هم برای مردم و هم برای کتابفروشان فرصت خوبی است. اساساً طرح فصلی فروش کتاب، تشویقی برای مطالعه و تهیه کتاب است.

صاحب‌خبر -

علیرضا توسلی مدیر کتابفروشی «خانه کتاب کیان» در گفت وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزار فارس، درباره طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) اظهارداشت: اجرای این طرح‌ها برای صنف کتابفروشان بسیار حائز اهمیت است از این رو که در اکثر روزهای سال، فروش کتاب چندان زیاد نیست، به واقع باید گفت مردم دوست دارند کتاب را با تخفیف تهیه کنند.

وی افزود: این موضوع به ویژه با شکل‌گیری جشنواره‌های تخفیف ۵۰ درصدی که از ریشه در حال نابودی کتاب و کتابفروشی است چندان خوب نیست؛ چون مردم به این تخفیف‌ها عادت می‌کنند. اما برگزاری طرح‌های فصلی فروش کتاب هم برای مردم  و هم برای ما کتابفروشان فرصت خوبی است. اساساً طرح فصلی فروش کتاب تشویقی برای مطالعه و تهیه کتاب است.

علیرضا توسلی در پایان سخنان خود درباره طرح زمستانه کتاب گفت: بازه زمانی اجرای طرح زمستانه کتاب امسال، بهترین زمان است از این رو که هم برای دانشجویان که ترم جدیدشان شروع شده فرصت مناسبی است تا کتاب‌های مورد نیاز خود را با قیمت مناسب تهیه کنند؛ از سوی دیگر هم برای این که نزدیک تعطیلات نوروز هستیم و به دلیل درگیری جامعه با بیماری کرونا بهترین فرصت است که مردم در خانه بمانند و کتاب بخوانند.

* مدیر کتابفروشی «بچه‌های کتاب»: اطلاعات برخی کتاب‌ها در سایت خانه کتاب قدیمی است

مسعود منوچهری مدیر کتابفروشی «بچه‌های کتاب» در شهر شیراز استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) ابراز داشت: کلیت طرح در مدل‌های مختلف اجرایی چه در حوزه اعتبارات و چه مطالعاتی آن کار عالی و فوق‌العاده‌ای است و به واقع باب جدیدی برای افرادی که در این حوزه دغدغه‌مند هستند، باز شده است. در دوره‌های گذشته طرح زمستانه برگزار نمی‌شد و اکنون نیز جای خوشحالی است که امسال بابی را باز کردند و زمستانه کتاب نیز اجرا می‌شود.

وی ضمن بیان این که انجام این کار با این حجم گسترده کاری دشوار است، تصریح کرد: اصولاً ما نقاط قوت را کمتر می‌بینیم و نقاط ضعف بیشتر به چشممان می‌آید و در پی پررنگ نشان دادن ضعف‌های این کار هستیم، اما باید گفت با وجود برخی مشکلات برگزاری طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها کاری ویژه است. به واقع هم کتابفروشان و هم مخاطبان از این روند راضی هستند.

مدیر این کتابفروشی در ادامه تاکید کرد: به ویژه در وضعیت کنونی جامعه، کتاب اولین کالایی است که از سبد خانواده‌ها حذف شد و ارائه این تخفیفات هم کمکی به کتابفروشان است و هم به کسانی که شرایط اقتصادی سختی قرار دارند اما علاقه‌مند به کتاب نیز هستند.
 
مسعود منوچهری با اشاره به این که بازپرداخت طرح‌های فصلی فروش کتاب زودتر از گذشته اتفاق می‌افتد، افزایش اعتبار کتابفروشان را امری ضروری دانست و عنوان کرد: اطلاعات برخی از کتاب‌هایی که در سایت خانه کتاب و ادبیات ایران وجود دارد، قدیمی است و ما برای فروش این آثار به مشتری با مشکل مواجه می‌شویم.

طرح زمستانه کتاب از نهم اسفند آغاز و تا شانزدهم اسفندماه در کتابفروشی‌های عضو طرح در سراسر کشور ادامه  دارد. در زمستانه کتاب ۹۹ سقف مجاز خرید برای هر خریدار ۲۰۰ هزار تومان است و خریداران می‌توانند با مراجعه به کتابفروشی‌های عضو طرح‌، کتاب‌های عمومی، کودک و نوجوان و کتاب دانشگاهی را با یارانه ۲۵ درصدی بخرند.

از مجموع ۹۲۵ کتابفروشی عضو طرح زمستانه کتاب امسال، ۱۴۳ کتابفروشی در استان تهران و ۷۸۱ کتابفروشی از سایر استان‌ها هستند. همچنین ۸۳ کتابفروشی به تازگی برای مشارکت در این طرح ثبت نام کرده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما