شناسهٔ خبر: 46037812 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گفت وگو با سیدمهرداد ضیایی ـ بازیگر و مجری «اهالی شب»

مجری شدن بازیگر عیب نیست، نتوانستن عیب است

محبوبه یوسف‌نژاد

سیدمهرداد ضیایی با اعتقاد بر اینکه استفاده از بازیگران به عنوان مجری در دنیا امری رایج است، در عین حال این نکته را یادآور می شود که همه بازیگران استعداد و توانایی اجرا را ندارند. بر این اساس باید و نبایدی در کار نیست اما بازیگر باید به خوبی از عهده اجرا بربیاید تا این وظیفه به درستی به او محول شود.

صاحب‌خبر -

این بازیگر سینما و تلویزیون که مدتی است برنامه «اهالی شب» با اجرای او از شبکه چهار پخش می‌شود، درباره تجربه حضور در عرصه اجرا به ایسنا یادآور شد: من از سال‌ها قبل کار مجری گری را انجام می‌دادم و اجرای برنامه تلویزیونی «اهالی شب» دهمین یا دوازدهمین کار من است. فقط فرقش این بود که من هر کاری را که به عنوان مجری می‌خواستم انجام دهم شرط می‌کردم که نویسنده‌اش هم خودم باشم. ترجیحم این است که خودم بنویسم و اجرا کنم. علاقه‌ای ندارم متنی که برایم نوشته شده است را اجرا کنم. در رادیو هم من کارم نوشتن و بازی بود. برنامه شبانگاهی رادیو پیام را هم چند سال داشتم و آن را هم خودم می‌نوشتم و هم کارشناسی و اجرا می‌کردم.

ضیایی با بیان اینکه در کشورهای دیگر حضور بازیگران در مقام مجری در برنامه‌های تلویزیونی بسیار رایج است، از «استعداد» به عنوان عاملی مطرح در این زمینه یاد کرد و افزود: مقایسه چیز خوبی است. در کشورهای دیگر به ویژه آن‌هایی که تولیدات تلویزیونی زیادی دارند، مثل ایالات متحده آمریکا، انگلیس، فرانسه و روسیه همیشه از هنرپیشه‌ها برای اجرا استفاده می‌شود و این، یک امر خیلی ساده و سابقه دار است. در ایران هم نمی‌توان به این مسئله ایرادی وارد کرد. ایراد وقتی وارد است که فلان بازیگر اجرای خوبی ندارد. این اتفاق به اینکه استفاده از بازیگران برای اجرا درست نیست، ربطی ندارد. بسیاری از مجری‌ها هم می‌روند بازیگری می‌کنند و کسی هم ایرادی نمی‌گیرد. طبیعتا در حالت عادی استعداد و مهارت مجری‌های حرفه‌ای بیشتر است، زیرا تخصصشان اجرا است اما اگر بازیگری بتواند این کار را درست انجام دهد، نمی‌توان به او ایرادی گرفت.

او درباره تفاوت بازیگری و اجرا گفت: مهمترین عنصر که ایفای یک نقش است، در مجری گری وجود ندارد. نمی‌توان گفت اجرا آسان تر است و مقایسه‌های اینچنین اشتباه است؛ زیرا بسیاری از بازیگرانی که آمدند و مجری شدند نتوانستند کارشان را درست انجام دهند. بنابراین ساده و سخت بودن خیلی مورد نظر نیست، مسئله این است که اجرا و بازیگری با هم تفاوت دارند.

این بازیگر در پایان اعلام کرد که در حال حاضر مشغول ایفای نقش در سریالی به نام «می جان» است که یک اسم گیلگی و به معنای «جان من» است؛ این سریال احتمالا سال آینده آماده پخش می‌شود.

سیدمهرداد ضیایی در سریال‌های تلویزیونی همچون «شرم»، «مادرانه»، «بچه مهندس ۳»، «از سرنوشت»، «مدینه»، «کیمیا» و «راه بی پایان» به ایفای نقش پرداخته است.

انتهای پیام

نظر شما