شناسهٔ خبر: 46035359 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ورزش، تنها دلخوشی جوانان خوزستان/فقر امکانات در کنار چاه‌های نفت

امین سبحانی کارشناس ورزش و مربی بین‌المللی فوتبال خواهان توجه جدی دولت و مسئولین استان برای رفع مشکلات ورزش خوزستان شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا از خوزستان، امین سبحانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا پنجره تازه‌ای از نگاه نقد، به روی ورزش استان گشود و به نقش ورزش در بین جوانان، سهم آنان از این استان زرخیز و همچنین وظیفه دولت اشاره کرد.

 

 نقش ورزش - سهم جوانان خوزستان

وی گفت: جوانان استان خوزستان در حالی در کنار میدان‌های بزرگ نفتی زندگی می‌کنند که از کوچک‌ترین امکاناتی از جانب این میدان‌ها برخوردار نیستند در حالی که ورزش تنها دل‌خوشی جوانان خوزستانی است.

 

 دولت – وزارت ورزش

این کارشناس شناخته شده ورزشی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود که دولت کریمه، به‌ویژه وزارت ورزش و جوانان به‌عنوان متولی امر، نگاه ویژه‌تری نسبت به این استان داشته باشند تا خوزستان مثل گذشته، قهرمانان ملی و جهانی تقدیم جامعه و ملت کند تا باری دیگر شاهد افتخارآفرینی و ایجاد شور و نشاط ملی باشیم.

 

 مشکلات ورزش خوزستان

سبحانی توضیح داد: مشکلات ورزش خوزستان را می‌توان به چند بخش تقسیم و اولویت‌بندی کرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مدیریت ورزشی اشاره نمود که از جایگاه ویژه‌ای در ورزش، به‌خصوص فوتبال استان برخوردار است.

 

 مدیریت رکن اصلی ورزش – مقدمات توسعه پایدار

وی تأکید کرد: مدیریت صحیح، یکی از ارکان و فاکتورهای اصلی یک مجموعه ورزشی بشمار می‌آید که در ورزش فوتبال حرف اول را در پیشرفت و توسعه می‌زند که پیشرفت پایدار ورزش استان، تنها در گِرو چند اصل مهم شکل خواهد گرفت: برنامه‌ریزی و نقشه راه، ایجاد و تقویت امکانات سخت‌افزاری (زمین مناسب، استعدادیابی در تمام گروه‌های سنی، حفظ و پرورش جوانان مستعد) ازجمله مقدمات و لازمه پیشرفت و توسعه پایدار محسوب می‌شوند که البته پایداری آن مستلزم تقویت و نگاه برابر به همه هیئت‌های ورزشی، تیم‌های محلی در همه شهرها و روستاها است که می‌توان بر اساس مستعد بودن و تراکم جمعیت، برای آن منطقه تصمیم‌گیری کرد.

 

 امکانات سخت‌افزاری – زمین چمن نامناسب

این مربی لژیونر می‌گوید: از عوامل مؤثر دیگر می‌توان به امکانات سخت‌افزاری موجود در استان، همانند استادیوم، سالن، زمین چمن (تمرین و مسابقه) اشاره کرد.

 متأسفانه به‌جز تیم فولاد خوزستان و تا حدودی تیم صنعت نفت آبادان و مسجدسلیمان، دیگر تیم‌های استان درگیر مشکلات فراوانی به جهت تأمین زمین تمرین و حتی زمین مسابقه هستند. مشکلات زمین حتی گریبان تیم‌های لیگ یک استان یعنی استقلال خوزستان و استقلال ملاثانی را هم گرفته که مجبور هستند برای برگزاری مسابقات خود از ورزشگاه تختی اهواز استفاده کنند که از نظر کیفیت زمین در وضعیت تأسف باری قرار دارد و در نحوه بازی و کیفیت تیم‌ها نیز تأثیر گذاشته است و نمی‌توانند از شرایط میزبانی، به‌خوبی بهره‌مند شوند.

 

 ورزشگاه غدیر اهواز

سبحانی یادآور شد: ورزشگاه جدید و نوساز الغدیر، متأسفانه مدت زیادی است که به حال خود رها شده و در حال نابودی است. آیا این استادیوم جزو سرمایه‌های استان و کشور نیست؟ آیا بهتر نیست که با واگذاری این ورزشگاه به یکی از تیم‌های استان، از فرسودگی و نابودی آن جلوگیری کرد و همزمان امکانات سخت‌افزاری آن تیم را ارتقاء داد؟.

تقاضا می‌شود که مسئولان خوزستان، برای حل این مشکل و جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های استان و کشور، هرچه سریع‌تر چاره و تدبیری اتخاذ کنند.

 

 مشکلات مالی

وی در ادامه به مشکلات مالی تیم‌ها در تمام سطوح اشاره کرد و افزود: با توجه به صنعتی بودن استان و وجود شرکت‌های تولیدی فراوان، وجود مشکلات مالی به‌خصوص برای تیم‌های لیگ برتری و لیگ‌های یک و دو استان، بسیار ناراحت کننده است. استان ثروتمند و زرخیز خوزستان، می‌بایست در تمام سطوح از امکانات مالی برخوردار و هیچ تیمی دغدغه تأمین هزینه‌های خود را نداشته باشد.

امیدوار هستیم که مسئولان استان، هر چه سریع‌تر با ارائه برنامه‌ای مدون و هوشمندانه و اجرای دقیق و منظم آن، باعث شکوفایی مجدد قطب فوتبال کشور شوند و فوتبال خوزستان را به روزهای خوب و طلایی خوب برسانند.

 

 حمایت

این مربی خوزستانی عنوان کرد: حمایت نکردن شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهرها از ورزش در استان خوزستان، به پدیده عجیبی تبدیل شده است. باوجود منابع مالی و ظرفیت‌های اقتصادی استان، اما تیم‌های باشگاهی در تمام رشته‌های ورزشی و حتی هیئت‌های ورزشی در تمام رشته‌ها از نبود امکانات و منابع مالی شکایت می‌کنند و همچنان ورزش خوزستان در این زمینه کمبودهای فراوانی دارد. درحالی‌که یکی از وظایف شهرداری‌ها فرهنگ‌سازی و حمایت از ورزش همگانی و توسعه آن است، اما در عمل چیزی مشاهده نشده و کمتر در حیطه ورزش وارد شده‌اند یا به تیم داری پرداخته‌اند.

وی افزود: از شوراهای اسلامی شهرها و همچنین نماینده‌های استان در مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود اگر در این زمینه منع قانونی وجود دارد برطرف شود و با حمایت شهرداری‌ها  از ورزش، شاهد حضور تیم‌های ورزشی بیشتری در سطح استان و لیگ‌های کشوری باشیم.

سبحانی در پایان، پیشرفت ورزش خوزستان و رسیدن به جایگاه اصلی خود را مستلزم حمایت همه‌جانبه دانست و گفت: مشکلات ورزش و جوانان خوزستان، با توجه به سابقه ورزشی بسیار روشنی که از گذشته داشته و در خیلی از رشته‌های ورزشی نیز دارای ظرفیت هست، نیازمند نگاه ویژه، عمیق و همه جانبه‌ای خواهد بود تا در نهایت به توسعه فرهنگی و اجتماعی خوزستان نیز کمک شود.

IMG_۲۰۲۰۱۰۳۰_۱۷۳۹۱۱

نظر شما