شناسهٔ خبر: 46029553 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

وضعیت نگران‌کننده منابع آبی کرمانشاه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه وضعیت منابع آبی استان را نگران‌کننده ارزیابی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا کاکاوند اظهار کرد: امسال نه فقط کاهش بارندگی‌ها را داشته‌ایم، بلکه به‌دلیل تغییرات رخ داده در الگوی بارش‌ها و وقوع بارش‌های رگباری، وضعیت منابع آبی استان خوب نیست.

وی اضافه کرد: ۷۰ درصد آب کشور از منابع زیرزمینی تامین می‌شود که بارش‌های رگباری و سیل آسا هیچ نقشی در تقویت این منابع ندارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به وضعیت نامطلوب منابع آبی استان گفت: زمانی در بعضی از دشت‌های استان چاه‌ها در عمق ۲۵ متری به آب می رسیدند، اما اکنون این سطح به ۳۰۰ و حتی ۴۰۰ متر رسیده که این وضعیت خیلی نگران کننده است.

کاکاوند با بیان اینکه ۱.۵ برابر میانگین سرانه مصرف جهانی آب مصرف می‌کنیم، به وضعیت پرت آب هم اشاره کرد و گفت: در شهر کرمانشاه حدود ۴۰ درصد پِرت آب داریم که این اعداد خیلی نگران کننده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون هزینه تامین یک مترمکعب آب حدود دو هزار تومان است اما از مصرف کنندگان ۴۰۰ تومان به ازای مصرف هر مترمکعب آب اخذ می‌شود، افزود: این در حالی است که در برخی از مناطق مثل پاوه و نودشه چهار پنج مرحله آب را پمپاژ می‌کنیم که این اقدام هزینه‌ها را بیشتر می‌کند.

کاکاوند با بیان اینکه باید برای صرفه‌جویی در مصرف آب چاره‌ای بیندیشیم، تصریح کرد: باید فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب را از مدارس و مهدکودک‌ها شروع کنیم و خانواده‌ها را از طریق فرزندانشان به سمت صرف جویی در مصرف آب سمت و سو دهیم.

 وی در پی درخواست مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه مبنی بر عدم قطع آب مدارس به دلیل داشتن بدهی، از مدیران شهرستانی خواست تا به هیچ عنوان آب مدارس را به‌دلیل داشتن بدهی قطع نکنند.

برچسب‌ها:

نظر شما