شناسهٔ خبر: 46028482 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش:

مهارت‌محوری جایگزین انباشت دانش در اذهان دانش‌آموزان شود/ آموزش؛ زیرساخت اصلی تمدن‌سازی

محدثه مهدوی

وزیر آموزش و پرورش در دیدار با معلمان منتخب گیلان با بیان اینکه یادگیری و آموزش زیرساخت اصلی تمدن‌سازی، پایداری، رشد و تعالی جامعه است، گفت: سند تحول بنیادین به دنبال این است که مهارت‌محوری، پژوهش محوری و شایستگی را جایگزین انباشت دانش در اذهان دانش‌آموزان کند.

صاحب‌خبر -

محسن حاجی‌میرزایی امروز در دیدار با معلمان منتخب استان که با حضور استاندار گیلان در سالن غدیر استانداری برگزار شد، اظهار کرد: همواره مشتاق دیدار و گفت‌وگو با شما معلمان هستم زیرا این دیدارها را الهام‌بخش و امیدآفرین می‌دانم که متاسفانه امکان این دیدارها محدود شده اما اکنون با این شرایط محدودیت قریب به ۴۵۰۰ نفر از همکاران فرهنگی از بستر شبکه شاد این اجتماع را دنبال می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش ضمن قدردانی از تلاش و خدمات معلمان در اعتلای نظام آموزشی افزود:  معلمان موجب آبروی آموزش و پرورش هستند و به ارتقای کیفیت نظام تعلین و تربیت کمک می‌کنند.

وی با اشاره به ماموریت نظام تعلیم و تربیت، گفت: آن چیزی که بسیار مهم است خروجی عملکرد ما در پایان ۱۲ سال تحصیلی، دانش‌آموز هویت روشنی داشته باشد و از ویژگی‌ها و خصایص معینی برخوردار باشد.

حاجی‌میرزایی بیان کرد: کنکور نظام تعلیم وتربیت را به گروگان گرفته، تصور می‌شود افراد باید درس بخوانند تا به خوبی کنکور دهند، در حالیکه ما می‌خواهیم انسان پرورش دهیم؛ لذا این دانش پایه و مهارت‌های اساسی برای نقش آفرینی در زندگی جمعی اثرگذار است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نظام تعلیم و تربیت به دنبال این است که چگونه بیاموزد تا آموزش دهد، دیپلم مجوز ورود کنکور نیست بلکه معرف انسان توانمندی باشد که فرد را می‌تواند در جامعه نقش پذیر کند.

وی با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت تغییرات متعددی را تجربه کرده که باید بررسی کرد این تغییرات چقدر منجر به تحول شده است، تصریح کرد: در انتقال دانش باید زیست فرد مورد توجه و در اولویت قرار گیرد؛ سند تحول بنیادین به دنبال این است که مهارت‌محوری، پژوهش محوری و شایستگی را جایگزین انباشت دانش در اذهان دانش‌آموزان کند.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: ما به دنبال این هستیم که به دانش‌آموز ابزاری دهیم تا راه خود را بیابد و از هر چیزی، بهترین را برگزیند، برای تحقق این ماموریت یک جمعیت انبوهی از سراسر کشور گرد هم جمع شده‌ایم و همه باید توجه کنیم که در حال خلق چه ارزش‌هایی برای جامعه هستیم.

وی تاکید کرد: یادگیری و آموزش زیرساخت اصلی تمدن‌سازی، پایداری، رشد و تعالی جامعه است؛ جامعه با یادگیری جان می‌گیرد و اعتلا می‌یابد. براین اساس آموزش‌ها باید به گونه‌ای باشد که از درون آنها انسان‌های توانمند و کارساز خلق شود که عنصر اصلی این هدف شما معلمان هستید.

حاجی میرزایی با باین اینکه تفکر پژوهش‌محوری و پژوهش مبتنی بر میدان عمل در کلاس شکل می‌گیرد، افزود: ما نیازمند تجربیاتی هستیم که جریان آموزش کشور را ارتقا دهد، لذا مقش معلم عمیق‌ترین و پایدارترین نقش اجتماعی است که هیچ نقشی به این اندازه تاثیرگذار نیست.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه گسست نسلی یکی از عوامل نگران کننده در جهان است، تصریح کرد: مهارت‌ها دائما تقویت می‌شوند، یک غفلت کوتاه دانش‌آموزان را در مخاطرات عظیم قرار می‌دهد که درک این پویایی رمز موفقیت است.

وی خاطرنشان کرد: با شیوع کرونا ۷۰ درصد معلمان دنیا برای اولین بار با آموزش مجازی آشنا شدند که متوسط دسترسی به ابزار هوشمند و اینترنت برای همه یکسان بوده است لذا فرصتی برای ارتقای توانایی‌ها ایجاد شده که باید از آن بهره برد، در هیچ دوره‌ای اولیا به اندازه اکنون پیگیر آموزش دانش‌آموزان نبوده‌اند.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: اگر میلیون‌ها ساعت کلاس ضمن خدمت برگزار می‌کردیم نمی‌توانستیم انقدر توانمندی ایجاد کنیم لذا معلمان می‌توانید در آن نقش آفرینی تاریخی کنید و از تکنولوژی آموزشی بهره‌مند شوید. اکنون فرصتی در شبکه شاد ایجاد شده تا معلمان بتوانند تدریس‌های برتر را به اشتراک بگذارند، این هنرنمایی ماست که بتوانیم این نقش را تثبیت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تمام کتاب‌ها و درس‌های ما به QRکد متصل شدند و هر دانش‌آموز می‌تواند با این شناسه از کتاب بر بستر الکترونیک بهره‌مند شود.

در ادامه ارسلان زارع، استاندار گیلان ضمن قدردانی از تلاش معلمان با بیان اینکه به واسطه مجاهدت‌های شبانه‌روزی معلمان، مدیران و فرهنگیان، آموزش هرگز تعطیل نشد، گفت: مدت زمانی که این عزیزان برای پیشگیری از آسیب جدی به نظام تعلیم و تربیت در این مدت صرف نموده و نیز در ادامه تا پایان شیوع بیماری اهتمام دارند؛ بیشتر از سنوات گذشته است که مایه سربلندی و مباهات شد.

رئیس شورای آموزش و پرورش گیلان به نقش اثرگذار فرهنگیان فهیم و آگاه در کنار انجام وظایف خطیر خود در آگاهی بخشی عمومی و ترویج فرهنگ رعایت دستورالعمل های بهداشتی و سلامت جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: معلمان عزیز استان علیرغم قرارداشتن در شرایط سخت و دشوار برخی شهرستان‌ها به واسطه شرایط جغرافیایی و کوهستانی بودن، دست از ایفای نقش معلمی نکشیدند که ستودنی است.

وی ابراز امیدواری کرد که نتایج این تلاش‌های خالصانه و دلسوزانه به ارتقاء کیفیت آموزشی و نتایج مطلوب در آزمون پایان سال تحصیلی و کنکور سراسری منجر شود.

انتهای پیام

نظر شما