شناسهٔ خبر: 46028464 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

استارمر: کاهش کمک‌های انگلیس به مردم یمن «خلاف وجدان» است

رهبر حزب کارگر انگلیس فروش سلاح به سعودی‌ها توسط دولت این کشور و کاهش کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن را محکوم کرده و از نخست‌وزیر انگلیس توضیح خواست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کر استارمر» رهبر حزب کارگر انگلیس روز چهارشنبه سیاست‌های دولت این کشور در منطقه غرب آسیا را به باد انتقاد گرفت و نصف شدن کمک‌ها به یمن را خلاف وجدان توصیف کرد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، استارمر در جلسه پارلمان انگلیس گفت: «سازمان ملل اعلام کرده که یمن با بدترین نوع قحطی در جهان طی دهه‌های گذشته مواجه است و دبیرکل این سازمان روز دوشنبه گفت کاهش کمک‌ها صدور حکم مرگ برای مردم یمن است. نخست وزیر [انگلیس] چطور فروش تسلیحات به عربستان سعودی و کاهش کمک‌ها به مردم گرسنه یمن را توجیه می‌کند؟».

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در پاسخ، تقصیرات دولت خود را به گردن شیوع ویروس کرونا انداخت و مدعی شد به‌خاطر «تنگناهای پیش آمده» کمک به مردم یمن کاهش یافته است.

نخست‌وزیر انگلیس همچنین مدعی شد: «فکر می‌کنم مردم این کشور معتقد خواهند بود که ما اولویت‌های خود را به درستی تعیین کرده‌ایم».

دولت انگلیس روز دوشنبه اعلام کرد سال ۲۰۲۱، مبلغ ۸۷ میلیون پوند به مردم یمن کمک‌رسانی خواهد کرد؛ در حالی که سال گذشته میلادی این مبلغ ۱۶۴ میلیون پوند بود.

استارمر در ادامه گفت: «بریتانیا باید چهره‌ای اخلاق‌گرا در جهان باشد اما همزمان با گام‌هایی که دولت آمریکا به جلو برمی‌دارد، انگلیس به عقب گام برمی‌دارد. اگر نخست‌وزیر و وزیر خزانه‌داری مصمم هستند بر کاهش کمک‌های بین‌المللی اصرار کنند، نباید حداقل در پارلمان آن را به رأی بگذارند؟»

جانسون با فرافکنی و خطاب به استارمر گفت: «او حتی نمی‌تواند سوالی که مربوط به مسائل این ساعت است مطرح کند. او هیچ سوالی درباره ویروس کرونا نمی‌پرسد و در عوض سوالاتش را تماماً منافع مردم یمن مطرح می‌کند».

استارمر در ادامه با اشاره به گزارش قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی و نقش «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی در این جنایت و همچنین تحریم شماری از مقامات این کشور از سوی واشنگتن، خواستار اقدامات مشابه از سوی دولت انگلیس شد.

رهبر بزرگ‌ترین حزب اروپا افزود: «دولت انگلیس رویکرد انزوا را در پیش گرفته است، به‌خصوص پس از تحقیقات اخیر درخصوص قتل خاشقچی. ما سال گذشته ظرف سه ماه ۱.۴ میلیارد پوند تسلیحات به عربستان سعودی فروختیم که شامل بمب‌ها و موشک‌هایی است که احتمال دارد در یمن مورد استفاده قرار گیرند. باید بپرسم چرا نخست‌وزیر فروش سلاح به عربستان سعودی را متوقف نمی‌کند؟»

جانسون در پاسخ مدعی شد: «ائتلاف بین‌المللی از قطعنامه سازمان ملل تبعیت می‌کند. ما با احتیاط به دنبال کردن رهنمودهای بشردوستانه ادامه می‌دهیم که جزو سخت‌ترین تدابیر موجود در جهان درقبال تمام تسلیحات است».

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه، بدون اشاره به نقش بن‌سلمان در قتل خاشقچی گفت: «ما قتل جمال خاشقچی را محکوم می‌کنیم و به درخواست برای تحقیقات کامل درخصوص علت مرگ وی ادامه می‌دهیم و البته که ما تاکنون بیست نفر را در عربستان سعودی تحریم کرده‌ایم».

گزارشی که دولت آمریکا درباره قتل جمال خاشقچی، منتقد سعودی منتشر کرده نشان می‌دهد این ترور با دستور مستقیم محمد بن سلمان انجام شده است.

این گزارش که دفتر اطلاعات ملی آمریکا آن را منتشر کرده می‌گوید «محمد بن سلمان» مجوز عملیاتی برای «دستگیری» یا «قتل» جمال خاشقچی را صادر کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مجوز انجام عملیاتی در استانبول ترکیه برای دستگیری یا قتل روزنامه‌نگار سعودی، جمال خاشقچی را صادر کرد. ارزیابی ما بر این اساس قرار دارد که ولی‌عهد سعودی از سال ۲۰۱۷ کنترل تصمیم‌گیری‌ها در پادشاهی عربستان سعودی را به دست گرفته است».

انتهای پیام/ص

نظر شما