شناسهٔ خبر: 46027804 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

هشدار روحانی به شرکای غربی برجام

اروپایی‌ها طرحشان در شورای حکام را کنار بگذارند/آژانس جای بازی سیاسی نیست

رئیس جمهور به کشورهای اروپایی توصیه کرد طرحشان را ( در شورای حکام برای صدور قطعنامه علیه ایران) کنار بگذارند و تأکید کرد: آژانس جای کارهای سیاسی نیست.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین: حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در پنجاه و چهارمین پویش جهش تولید در آیین بهره برداری ویدئوکنفرانسی از طرح های وزارت کشور، گفت: ما از همان نخست به همکاری با آژانس بین المللی علاقه مند بودیم و آژانس به خوبی می‌داند که ما همکاری بسیار خوبی در این مدت انجام دادیم.

آژانس نگذارد روابط دوستانه‌اش با ایران تخریب شود

وی با اشاره به اینکه گزارشات آژانس همین را می گوید، ادامه داد: عده‌ای که به نظر من فکرشان درست کار نمی کند متاسفانه از کشورهای اروپایی هستند و ادعای دوستی می‌کنند، به دنبال طرحی هستند که آنها را نصیحت می کنم این کار را نکنند به آژانس هم نصیحت می‌کنم نگذارند روابط خوب و دوستانه‌ای که با هم داریم تخریب شود.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: حرف اصلی من این است آژانس جای کار سیاسی نیست؛ سه کشور اروپایی بفهمند آژانس جای بازی سیاسی نیست پس بازی سیاسی را کنار بگذارید. آژانس جای کار فنی است.

وی افزود: بگذارید کار فنی خودمان را با آژانس انجام بدهیم، از آنجا توافق بسیار خوبی با آژانس در همین هفته های اخیر بعد از تصویب قانونی در مجلس رسیدیم.بگذارید این توافق و مسیر آن ادامه یابد.

روحانی گفت: مثل همیشه باز هم تکرار می کنیم فعالیت‌های هسته‌ای ما ۱۰۰ درصد صلح آمیز است و اگر آژانس می بیند هنوز با دلخواه خودش مقداری فاصله دارد این اشکال آمریکاست. تحریم را بردارند بلافاصله روابط ما روابط گرمتری خواهد بود و بازرسان آژانس هم به خوبی و بدون هیچ مشکلی می‌توانند هر نظارتی در چارچوب قانون انجام دهند.

آمریکا بابت ظلمش به مردم ایران باید شرمنده باشد

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خطاب به آمریکایی‌ها، اظهار کرد: سه سال تمام در برابر تخلفات دولت قبلی آمریکا و اقدامات تروریستی دولت قبلی این کشور، مقاومت و ایستادگی کردیم‌. شما حتی در دوران کرونا هم به وظایف انسانی خودتان عمل نکردید. 

وی اضافه کرد: دولت قبلی آمریکا بابت ظلم وتعدی که نسبت به مردم خوب و متمدن ایران داشته است در تاریخ باید شرمنده ملت‌ها به ویژه ملت بزرگ ایران باشد. دولت جدید اگر بخواهد جبران کند ما راه را پیش روی او باز گذاشتیم.

روحانی با اشاره به اینکه بعضی از دوستان ما می‌گفتند آمریکا باید خسارت بدهد تا با او حرف بزنیم، گفت:  البته آمریکا بیش از ۲۰۰ میلیارد خسارت مستقیم به ما زده است اما ما به دوستان گفتیم فعلاً این را برای مراحل بعد بگذارید. در مرحله اول می خواهیم با برداشتن تحریما وارد برجام شود و بعد می توانیم حرف هایمان را بزنیم. 

بوی کباب نیست، خر داغ می‌کنند

وی با بیان اینکه بعضی ها فکر نکنند بوی کباب می‌آید، خر داغ می‌کنند، ادامه داد: فکر نکنند که در این شرایط جدید مثلاً فرصتی پیش آمده که بخواهند چیزی را بر متن برجام اضافه کنند همه اینها را کنار بگذارند. برجام برجام است کم و زیاد نمی‌شود یک متن واحد و توافقی تمام شده است و چیز جدیدی نیست پس مذاکره‌ای درباره برجام نخواهیم داشت.

روحانی یادآور شد: بنابراین برجام در همان چارچوب توافق شده پیش روی ما است و آنهایی که می‌خواهند مسائل بین‌المللی از طریق دیپلماسی حل شود لااقل در ادعا می گویند از طریق دیپلماسی می‌خواهیم حل کنیم، راهش برداشتن تحریم هاست و تحریم ها مانع دیپلماسی است.

آمریکا مسئول مستقیم اتلاف وقت خواهد بود

وی در ادامه اضافه کرد: شما تحریم را بردارید تا دیپلماسی و مذاکرات آغاز شود و ما پیش برویم. وقت تلف نکنید من به صراحت می‌گویم اتلاف وقت و امروز و فردا کردن به نفع هیچکس نخواهد بود و اگر وقتی تلف شود و کاری به تأخیر بیفتد مسئول مستقیم آن آمریکا خواهد بود.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: ایران اعلام آمادگی کرده و گفت که هر وقت تحریم برداشته شود ما بدون استثنا به تعهداتمان برمی گردیم. امیدواریم در روزها و هفته‌های آینده شرایط بهتری پیش روی ملت ایران ببینیم و شاهد باشیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با تبریک ماه مبارک رجب و شعبان که پیش رو خواهیم داشت، گفت: بسیار خوشحالم که پنجاه و چهارمین برنامه افتتاح را امروز  با بهره برداری بیش از هزار طرح با اعتباری بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در استان‌ها و شهرهای مختلف انجلم دادیم.

وی با اشاره به ارزشمند بودن افتتاح این طرح ها، افزود: در شهرهای بزرگ نیاز به کارهای بسیار زیادی داریم. تراکم جمعیت زیاد است و مردم باید به موقع به سرکار برسند مردم به حمل و نقل و ترافیک روان زندگی سالم نیاز دارند.

رییس دولت دوازدهم با اشاره به اینکه خدمات محیط زیست باید به مردم برسد،گفت: همه اینها می تواند حرکت بسیار خوبی برای رفاه مردم باشد.
روحانی درباره امروز یعنی روز نیکوکاری اظهار کرد: هر کار خیری که برای مردم انجام دهیم مخصوصاً کارهای خیری که باقی می ماند مثل شهر زیبا، آرام و توأم با نشاط، جزو کارهای بسیار نیکویی است که ما انجام می‌دهیم.

رییس جمهوری معماری و ساخت و ساز اصفهان را از نمونه های شهر زیبا عنوان کرد و گفت:  به اصفهان نگاه کنید با وجود اینکه مهندسان و طراحان بیش از صدها سال است که میدان نقش جهان را درست کردند، هنوز زیبا، لذت بخش و افتخار آفرین است. آن روز در اصفهان میدانی درست کردند که بعد از صدها سال هنوز بزرگترین میدان شهرهای ایران است و معلوم است این کار با نظر بلند به قرن های آینده ساخته شده است.

وی ادامه داد: درست است اصفهان در آن زمان پایتخت بوده اما به این بزرگی نبوده  است. مرکز حکومت، بازار، مدرسه و مسجد همه در کنار هم قرار گرفته یعنی کار علمی، مهندسی، فرهنگی و تاریخی همه با هم انجام شده و شما می‌بینید که بعد از قرن ها پایتخت جدید مالزی از اصفهان اقتباس و تقلید شده است.

روحانی اضافه کرد: ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق مالزی به من گفت که شهری را به زیبایی اصفهان من در دنیا ندیدم. این یعنی کار بزرگ و عظیم وقتی دقیق انجام می شود اینگونه بعد اینهم سال همچنان زیبا به نظر می رسد نه اینکه محله ای بسازند که از همان اول محل با وجود ساختمان های با ارتفاع بلند و نامناسب سرمان گیج می رود.

رییس جمهوری با اشاره به انجام کارهای بسیار زیاد در سال های اخیر، یکی از این کارها را مترو عنوان کرد و گفت: اگرچه طراحی مترو مربوط به قبل از انقلاب است اما تا بعد از انقلاب به نتیجه نرسید. بعد از انقلاب هم عده‌ای مخالف درست شدن مترو بودند. در مجلس اول یکی از بحث‌هایی که هیچ وقت به ثمر نرسید همین بود که آیا مترو در تهران درست شود یا نشود.

وی افزود:  اما در مجلس دوم این کار آغاز شد خدا رحمت کند مرحوم آیت الله هاشمی مصر بود و من هم به عنوان نماینده تهران با عده‌ای از نمایندگان مسئول پیگیری مترو شدیم.

روحانی مترو را نعمتی توصیف کرد که خدای ناکرده اگر روزی جنگ هم پیش بیاید می تواند پناهگاه بسیار خوبی برای مردم باشد. 

وی ادامه داد: در کنار سایر خدمات، کارهای زیادی در بخش فاضلاب انجام و در زمینه آب هم حرکت بسیار خوبی شده است.

رییس جمهوری با بیان اینکه در بخش آب روزهایی در سال ۹۳ می‌ترسیدیم بخشی از آب تهران قطع شود و ما کمبود آب داشتیم، گفت: سد ماملو و آبی که قرار است از این سد بیاید را در آن سال نهایی کردیم و آب با این سرعت به شرق تهران رسید. امروز شرایط آرام تر است و مردم با آرامش بیشتری زندگی می کنند.

وی اضافه کرد: اینکه افتتاحی در تهران و شهرهای بزرگ انجام می‌شود، همه مسئولین شهری وزارت کشور، شوراهای شهر و شهرداران همه تلاش و فعالیت می کنند، تا مردم زندگی بهتری داشته باشند روحانی با اشاره به ۱۵ اسفند روز درختکاری گفت: فردا روز درختکاری و هفته منابع طبیعی است هر چه شهرهای ما را به درخت زیبا زینت بخشیم هم تنفس مردم بهتر و هم شهر زیبا تر می شود و هم زراعت درخت می تواند در اطراف شهرها انجام شود.

رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: با درختکاری هم جنگل‌ها از بین نمی رود و هم با توجه به نیاز ما به چوب در کارگاه های صنعتی، درآمد خوبی دارد.

روحانی گفت: امروز روز بسیار خوب و با نشاطی برای ما بود که در شهرهای مختلف حرکت بسیار خوبی در آبادانی در اسفند که نزدیک فروردین هستیم انجام گرفته است و از همه دست‌اندرکاران مهندسین، کارگران، شهرداری ها و شوراهای شهر وزارت کشور و همه مسئولین برای آبادانی کشور سپاسگزاری می کنم.

نظر شما