شناسهٔ خبر: 46021972 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد:

وضعیت فاضلاب ‌های مشهد بیشتر از ظرفیت تصفیه خانه ها است

اسماعیلیان گفت: وضعیت فاضلاب‌های موجود مشهد ۲۵۰ هزار متر مکعب است که بیشتر از ظرفیت تصفیه خانه‌هاست و احداث ۱۰۰ هزار متر مکعب تصفیه‌خانه در شبانه روز نیازمند هزار میلیارد تومان اعتبار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «حسین اسماعیلیان» در نشست خبری ویژه روز ملی آب، به ضرورت توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب و اجرای ۸۰ درصد از این شبکه در مشهد اشاره کرد و افزود: بخش قابل توجهی از شبکه حاشیه شهر مشهد به طول ۶۵۰ کیلومتر اجرا شده است و طرح‌های ویژه‌ای نیز در شهرک شهید رجایی و باهنر در دست اجر داریم.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: از مشارکت و ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی از طریق پساب باید استفاده کرد لذا قانون وزارت نیرو را مکلف کرده است که از طریق فروش پساب، شبکه فاضلاب و تصفیه خانه های خود را احداث کنید. از ۳۹۶ میلیون متر مکعب آبی که در اُفُق ۱۴۲۰ مشهد نیاز دارد؛ ۱۰۰۰ میلیون متر مکعب از طریق جایگزینی پساب باید تامین شود و این یک مشکل برای شهر مشهد محسوب می شود.

 

اسماعیلیان با اشاره به آخرین وضعیت کشف رود، گفت: علی رغم مشکلاتی که در حوزه تصفیه خانه های فاضلاب وجود دارد، آلودگی ناشی از تصفیه خانه های که به کشف رود می ریزد، بسیار کم است؛ دو عامل مهم در آلودگی این منطقه نخست فاضلاب های صنعتی است که به حاشیه کشف رود ورود پیدا می کند و دیگری فاضلاب های تانکری هستند که در حاشیه کشف رود تخلیه می شوند.

 

وی با بیان اینکه خوشبختانه فاز اول تصفیه خانه به شهرداری واگذار شد که طبق وعده این سازمان این پروژه در سه ماهه اول سال آینده به بهره برداری خواهد رسید ؛ اظهار داشت: یکی از موضوعات اصلی ورود آلودگی به کشف رود پیشگیری خواهد شد.

 

اسماعیلیان بیان کرد: ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب شهر مشهد ۲۶۳ هزار متر مکعب در شبانه روز است که البته به دلیل ارتقا تصفیه خانه پرکند ۲ داریم و خارج شدن آن از مدار، ظرفیت کنونی تصفیه خانه ها ۲۳۰ هزار کیلومتر در شبانه روز است.

 

وی اظهار داشت: وضعیت فاضلاب‌های موجود مشهد ۲۵۰ هزار متر مکعب است که بیشتر از ظرفیت تصفیه خانه‌هاست و احداث ۱۰۰ هزار متر مکعب تصفیه‌خانه در شبانه روز  نیازمند هزار میلیارد تومان اعتبار است و برای احداث تصفیه خانه‌های مشهد ۶ هزار میلیارد تومان هزینه باید صرف کرد این در حالی است که کل اعتبار فاضلاب شرکت از منابع دولتی در سال ۸ هزار میلیارد تومان است

پایان پیام/648

نظر شما