شناسهٔ خبر: 46021679 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

اقبال مخاطبان از یار مهربان عیدانه مان را در کتابفروشی‎ها پیدا کنیم

استقبال از اجرای طرح‎های حمایتی و فصلی «یار مهربان» ادامه دارد، اقبال مخاطبان کتاب به اجرای طرح زمستانه کتاب سبب شده تا در 3روز نخست اجرای این طرح، بیش از 10 میلیارد تومان کتاب به فروش برسد.

صاحب‌خبر - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حساب کاربری خود در فضای مجازی از فروش حدود 200 هزار نسخه کتاب در سه روز نخست طرح زمستانه کتاب خبر داد. سیدعباس صالحی نوشت: « در طرح زمستانه موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، در سه روز گذشته بیش از 10 میلیارد تومان و حدود 200هزار نسخه کتاب فروخته شده که حدود 9 میلیارد تومان در شهرستان ها(غیر از تهران) این کتاب‏ها خریداری شده است.عیدانه مان را در کتابفروشی‎ها پیدا کنیم.» گردش سرمایه و افزایش انگیزه کتابفروشان یکی از کتابفروشان حاضر در طرح زمستانه معتقد است: مخاطب کتابخوان بسیار زیاد است و هرچقدر که به برگزاری طرح‌های فصلی فروش کتاب بها داده شود و بودجه بیشتری به آن اختصاص پیدا کند، مخاطب خود را دارد و می‌تواند برای مردم تاثیرگذار باشد. مهدی نصیری‌زاده، مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان خراسان رضوی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اجرای طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) و تاثیر آن در حوزه نشر گفت: یکی از بهترین و هدفمندترین طرح‌هایی که در جهت عدالت یارانه‌ای انجام شده، طرح‌های فصلی است که توانسته موفق باشد. چنین طرح‌هایی شاید برای شهرهای بزرگ خیلی به چشم نیاید، اما در شهرهای کوچک موجب ایجاد جنب و جوش در حوزه کتاب می‌شود. وی افزود: یکی از ویژگی‌های طرح‌های فصلی فروش کتاب این است که پراکندگی آن در سراسر کشور را شاهد هستیم و همه مردم در شهرها و استان‌های مختلف از آن بهره می‌شوند؛ در حالی که نمایشگاه استانی معمولا در مراکز استان‌ها برگزار می‌شود که این مراکز از نظر تعداد کتابفروشی و تازه‌های نشر موقعیت بهتری دارند. وی با بیان این‌که گستره فروش‌های فصلی در کل کشور توزیع شده است، تصریح کرد: در صحبتی که با کتابفروشان شهرستان‏‎ها داشتیم، متوجه شدیم که در این مدت، مراجعه افراد به کتابفروشی‌ها بیشتر شده و همین موضوع کتابفروشان را ترغیب کرده که خود را به‌روز نگه دارند و کتاب‌های جدید داشته باشند تا مخاطبانشان راضی باشند. نصیری‌زاده تاکید کرد: طرح‌های فصلی یک چرخه در صنعت نشر ایجاد می‌کند؛ در واقع بخشی از کتاب‌های موجود در فروشگاه تبدیل به پول می‌شوند زیرا با سفارش دوباره کتاب به ناشر نوعی نقدینگی در کار آن‌ها ایجاد شده و پس از آن نیز مراکز پخش از این امر بهره‌مند می‌شوند. در اصل همه زنجیره‌ نشر و حتی چاپ از این شرایط منتفع خواهند شد. طرح‌های فصلی فروش کتاب یک نوع نیاز است مدیر کتابفروشی «خانه فرهنگ و هنر گویا» هم گفت: اجرای طرح‌های فروش کتاب چندسالی است که در هر فصل انجام می‌شود اما اکنون تبدیل به یک نیاز شده ؛ به این دلیل که وضعیت اقتصادی ناشران و کتابفروشان بهم ریخته است. ناصر میرباقری در گفت‌وگو با ایرنا درباره طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) بیان کرد: وضعیت اقتصادی ناشران و کتابفروشان به‎ویژه پس از شیوع ویروس کرونا و هشدارهای بهداشتی بهم ریخته است و در این شرایط به واقع اجرای طرح‌های فصلی فروش کتاب، کمکی به رونق اقتصادی آنهاست. وی تاکید کرد: از این رو برگزاری چنین طرح‌هایی می‌توانند عامل تشویقی برای مخاطبان شود تا بیشتر به کتابفروشی‌ها رفته و آثار مورد نیاز خود را تهیه کنند . این امر رونق بیشتری در کتابفروشی‌ها ایجاد می‏کند و تحرکی در جسم بی‌جان کتاب به وجود ‌آورد. میرباقری با اشاره به این که اگر مدت زمان برگزاری هر طرح افزایش پیدا کند بهتر از این نیز بازخورد دارد، بیان کرد: طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها نوعی نیاز است و اگر این چنین طرح‌هایی برگزار نشود شرایط کتاب و کتابخوانی نابسامان می‌شود. اکنون که 3 روز از طرح زمستانه کتاب گذشته است استقبال مردم خوب بوده است. وی تصریح کرد: طرح‌های فصلی فروش کتاب حدود ۶۰ درصد برای مخاطبان مفید بوده و بسیار موثر است؛ از این جهت که هشداری به آن‌ها داده می‌شود تا کتابی بخرند؛ به واقع تخفیف و یارانه‌ای که برای هر فرد در نظر گرفته شده عاملی برای خرید کتاب و مطالعه بیشتر است.

نظر شما