شناسهٔ خبر: 46021483 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

در مراسم کاشت نهال در سرخه حصار به مناسبت هفته منابع طبیعی مطرح شد:

دستگاه های حاکمیتی به دیگران جرات و جسارت تصرفات منابع طبیعی را می دهند/ درخت داری مهمتر از درخت کاری است

در مراسم کاشت نهال در سرخه حصار که با حضور روسای فراکسیون محیط زیست و کمیسیون اصل نود مجلس برگزار شد تاکید شد که بخشی از تصرفات منابع طبیعی توسط دستگاه های حاکمیتی انجام می شود و در این کار پرچمدار هستند و به دیگران جرات و جسارت تصرفات را می دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ مراسم کاشت نهال در بوستان جنگلی سرخه حصار امروز ( چهارشنبه، 13 اسفند ) به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری و با هدف توسعه فضای سبز با حضور سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار، نصرالله پژمان‌فر رئیس فراکسیون اصل نود مجلس، محمودی رئیس کل حفاظت محیط زیست تهران، تعدادی از NGO های محیط زیست و بازیگران سریال نون. خ برگزار شد. 

حضور روئسای کمیسیون های محیط زیست و اصل نود مجلس شورای اسلامی در مراسم درختکاری

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در این مراسم با بیان اینکه همه تلاش و سعی ما این است که مشکلات، مسائل و چالش های حوزه محیط زیست به حداقل ممکن برسد و از چالش ها و مشکلات جدید جلوگیری کنیم، گفت: انسان در مکتب الهی و خلقت مامور به آبادانی و عمران شده است و  بر اساس مکاتب انسانی و سرمایه داری به توسعه از آن یاد می شود البته توسعه لاجرم خرابی هایی را در پی دارد در حالی که عمران به طور مداوم مبتنی بر آبادانی است و هیچ گونه خرابی را در پی نخواهد داشت و اگر نگاهمان بر اساس خلقت باشد، تکلیفمان با محیط زیست و منابع طبیعی مان مشخص و روشن است.

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی افزود: امروز بر اساس تمامی شاخصه های دنیا، میزان برخورداری از منابع طبیعی و عدم تخریب آنها یکی از شاخصه های اقتدار ملی است و باید قدر منابع طبیعی را بدانیم و بهترین بهره برداری را آنها داشته باشیم البته اگر به دنبال پیشرفت و آبادانی پایدار ایران اسلامی هستیم به طور حتم نگاهمان باید مبتنی بر حفاظت از سهم و حق نسل آتی باشد؛ امروز یکی از روزهایی است که می‌توان حرف های بسیار خوبی راجع به محیط زیست بیان کرد و امیدواریم که در حد حرف نباشد و آنها را حتما اعمال کنیم؛ رهبر معظم انقلاب، نکات و موارد زیادی را در روز و هفته درختکاری مطرح می‌کنند که در بین تمامی رهبران دنیا نمی توان نظیر آن را یافت کرد اما اینکه کارگزاران  تا چه اندازه آنها را اعمال می کنند شاید جواب قانع کننده ای برای آن نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه در هفته درختکاری تنها نباید به درختکاری اکتفا کرد، بلکه درخت داری و نگاهداشت آن هم مهم است، افزود: درختکاری باید متناسب با اقلیم‌مان باشد؛ اگر بخواهیم به صورت نمادین درختی را غرس و سپس رها کنیم جز اتلاف آب، خاک و سرمایه  چیزی در پی نخواهد داشت بنابراین درختانی که غرس می‌شوند نباید رها شوند، البته نوع انتخاب گونه‌های کاشته شده، پوشش گیاهی و گونه‌های علفی و درختچه‌ای برای ما مهم است؛ به عنوان مثال کاشت گون باید مورد توجه قرار گیرد.

حضور روئسای کمیسیون های محیط زیست و اصل نود مجلس شورای اسلامی در مراسم درختکاری

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: ما وظیفه خود می دانیم در مجلس هم در بُعد نظارت بر اجرای قوانین و همچنین قانونگذاری هایی که از مواهب طبیعی صیانت می‌کند فعالیت مناسب را داشته باشیم و همه تلاش و همت خود را به کار ببریم؛  ما دست یاری به سمت تمامی مسئولانی که در این مراسم در هر بخش و حوزه ای حضور دارند دراز می کنیم و انتظار داریم ما را در به ثمر نشاندن اهدافمان در حوزه محیط زیست یاری کنند.

نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در ادامه با تبریک هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، گفت: علیرغم اینکه به طور مداوم در جاهای مختلف و توسط شخصیت های بزرگ و براساس باورهای دینی و ملی ما، نسبت به حفظ منابع طبیعی و درختان تاکید می‌شود، اما این مهم مورد توجه قرار نمی گیرد.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه تصرفاتی که در منابع طبیعی رخ می‌دهد، در کشور تبدیل به بلای عمومی شده است، تصریح کرد: متاسفانه با تغییر کاربری زمین‌های منابع طبیعی و کشاورزی، از آنها بهره‌برداری اقتصادی می کنند و اینکه کسی به رفاه و ارزش افزوده برسد منابع طبیعی را نابود می کنیم، این موضوع نگران کننده است و مساله ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت؛ متاسفانه طی 7 یا 8 سال گذشته، چند هزار هکتار زمین‌های مزروعی و منابع طبیعی در مشهد تغییر کاربری و در اختیار افراد به عنوان باغ ویلا قرار داده شد و این اتفاق بدی است و که ما نسبت به آن بی توجه هستیم، در حالی که نتیجه آن تهدید امنیت غذایی و حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی و به خطر افتادن آن است.

وی ادامه داد: یکی از اولویت هایی که خانم رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست هم در رابطه با آن به ما کمک می‌کند تشکیل پرونده ای را در کمیسیون اصل 90 در ارتباط با تغییر کاربری‌ها است؛ زمانی که به این موضوع ورود و دستگاه‌ها را دعوت و گزارش‌هایی دریافت کردیم نگرانی‌هایمان روز به روز افزایش یافت و دیدیم  به این صورت نیست که به عنوان مثال وزارت جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و چندین دستگاه نظارتی و امنیتی را دعوت کنیم مساله حل شود به همین دلیل حدود 2 ماه گذشته نشستی را در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی  داشتیم و این موضوع را مطرح کردیم.

پژمانفر یادآور شد: متاسفانه بخشی از این تصرفات توسط دستگاه های حاکمیتی انجام می شود و در واقع پرچمدار هستند و به دیگران جرات و جسارت انجام تصرفات را می دهند؛ امروزه برخی دستگاه هایی که باید حافظ منابع ملی باشند به عنوان طعمه و تعاونی ها منافع ملی را هدف گرفتند و برای خدمت به کارمندانشان منابع مطلی را قطعه بندی و تصرفات را انجام می دهند به همین دلیل موضوع را مطرح کردیم و با آن موافقت شد و پرونده در حال تکمیل است.

حضور روئسای کمیسیون های محیط زیست و اصل نود مجلس شورای اسلامی در مراسم درختکاری

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس یازدهم، تصریح کرد: باید اقدامات قانونی مورد توجه قرار گیرد و دستگاه های امنیتی برخوردهای جدی را داشته باشند و امروزه بدون مسامحه باید جلوی این کار گرفته شود و بسته پیشنهادی آماده شده و  نیاز است اگر پیشنهادی دارند که بتواند جلوی این روند بسیار پرشتابی که از بین برنده منابع هستند به ما منتقل کنند و ما در بسته قانونگذاری آن را مورد توجه قرار خواهیم داد؛ باید همه دستگاه ها مشارکت داشته باشند تا اگر کسی تغییر کاربری انجام می دهد و کوه ها و دشت ها را تصرف می کند، قاطعانه با او برخورد شود؛ با عزم و اراده ملی و مشارکت فراگیر می توان جلوی این کار را گرفت و امروز نیاز به عزم ملی داریم و ائمه جماعات و مبلغان دینی باید خطرات این موضوع را متذکر شوند؛ امروزه جنایت بزرگی در کشور دارد شکل می گیرد و محدود به تهران و کلانشهرها نیست و شهرهای کوچک هم درگیر شده همچنین مسئله امنیت غذایی هم در معرض تهدید است و باید همه در جریان نگرانی ها قرار گیرد صداوسیما مسئولیت دارد و باید این موضوع در کتاب ها، فضای آموزش و پرورش و آموزش عالی، رسانه ها و مطبوعات مورد توجه قرار گیرد.؛ ما بسته ای از این مسائل را مورد توجه قرار دادیم اما تنها با تصمیم مسئولان و قانون گذاران کار جلو نمی رود و همه و مردم باید همکاری کنند؛ اینکه منابع طبیعی را از بین ببرند و همه بی توجه باشند و هیچکس اقدامی انجام ندهد، درست نیست؛  هر زمان که در مقابل تخریب ها ایستادیم و برخورد کردیم و دستگاه های  امنیتی ورود جدی داشتند آن وقت نتیجه مناسب حاصل می شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس افزود: یکی از اولویت های مهم کمیسیون اصل 90 پیگیری این موارد است؛ این کمیسیون شبه قضایی و افراد را احضار می کنیم و نسبت به موارد گزارش شده برخوردهای متقضی را خواهیم داشت البته ورود مردم بسیار مهمتر است.

محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست تهران در این مراسم با بیان اینکه اتفاق خوبی است که امروز اقشار مختلف، نمایندگان و کسانی که در حوزه محیط زیست دخیل هستند، در این مراسم حضور دارند، گفت: استفاده و بهره برداری درست از منابع طبیعی باید مورد توجه قرار گیرد. کشورهایی که حفظ محیط زیست را مورد توجه قرار داده اند، کشورهایی موفق بوده و وضعیت اقتصادی خوبی دارند. ایران از منابع طبیعی بی نظیری برخوردار است و رویش ها از شمال تا جنوب بسیار متنوع است، اما برای حفاظت از آنها مشکل داریم. باید برنامه ریزی مناسبی را برای حفظ منابع طبیعی داشته باشیم. دمای هوای ایران از میانگین جهانی 3 درجه بیشتر است، در واقع دمای جهانی 15 و دمای ایران 18 است.

حضور روئسای کمیسیون های محیط زیست و اصل نود مجلس شورای اسلامی در مراسم درختکاری

بازدید رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از منطقه محافظت شده سرخه حصار‎

بازدید رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از منطقه محافظت شده سرخه حصار‎

وی ادامه داد: تخریب جنگل و مرتع معضلی جدی است و نیاز است مشکلات حوزه منابع طبیعی رفع شود. متاسفانه هزاران درخت در جریان ایجاد اتوبانی در جاده کامفیوز استان فارس قطع شده و خاک حاصل از خاکبرداری را روی هزاران بلوط ارزشمند دپو کرده اند و هیچکس به این موضوع توجه نکرد و میلیون ها دلار به منابع طبیعی خسارت وارد شد. جاده سازی و برنامه هایی که به اسم توسعه و عمران انجام می شود، شرایط تخریب محیط زیست را فراهم می کند و انتظار داریم مجلس از جمله فراکسیون محیط زیست و کمیسیون اصل 90 به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

همچنین در این مراسم چند قطعه پرنده و یک قلاده روباه رهاسازی شدند.

نمایندگان در ادامه از روستاهای هاجرآباد و همه سین بازدید کردند و در جریان تخلفات گسترده، تغییرکاربری اراضی و ویلاسازی‌های غیرمجاز صورت گرفته در این روستاها قرار گرفتند؛ رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس تاکید کرد که پیگیری این موضوع را در برنامه‌های فراکسیون قرار می‌دهد./

پایان پیام

نظر شما