شناسهٔ خبر: 46020112 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کاهش ۵۴ درصدی بارندگی در خراسان رضوی مشابه ۱۳ سال پیش است

مشهد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: کاهش ۵۴ درصدی میزان بارندگی در این استان از ابتدای سال جاری تاکنون مشابه ۱۳ سال پیش است.

صاحب‌خبر -

محمد علایی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز ملی آب افزود: میانگین بارندگی در این استان طی سال زراعی جاری ۵۴ درصد نسبت به مدت مشابه بلندمدت و ۶۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه وضعیت ذخیره سدهای خراسان رضوی با توجه به بارندگی‌های خوب سالهای گذشته بهتر است ادامه داد: هم‌اکنون ذخیره سدهای این استان ۷۴۵ میلیون متر مکعب است که ۴۸ درصد از حجم سدها را شامل می‌شود و این میزان در سال گذشته ۴۶ درصد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی حجم ذخیره آب سد دوستی به عنوان بزرگترین سد خراسان رضوی را ۵۶۴ میلیون متر مکعب ذکر کرد و گفت: اکنون ۵۰ درصد از حجم ذخیره سد دوستی پر آب است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۴۴ درصد بود.
وی افزود: میزان ورود آب به سدهای خراسان رضوی بویژه سد دوستی در سال گذشته از اوایل بهمن ماه این سال آغاز شد اما طی سال جاری تاکنون هیچ آبی به سد دوستی وارد نشده است و پیش‌بینی ها حاکی از آن است که امسال ورود مناسب آب به سدها نخواهیم داشت مگر اینکه بارندگی‌های رگباری در روزها و ماه‌های پیش رو رخ دهد. 
علایی با انتقاد از آغاز نشدن عملیات اجرایی پروژه انتقال آب از دریای عمان به استانهای شرق کشور ادامه داد: مطالعات این طرح توسط این شرکت انجام شده و هم‌اکنون تمام مجوزهای لازم برای اجرای این پروژه بزرگ صادر شده و بخش خصوصی مجری آن باید از ماهها پیش آن را اجرایی می‌کرد.
وی گفت: شرکت تابش که مجموعه‌ای از شرکتهای هلدینگ است با وجود مجوزها و تخصیص‌های لازم و تعیین محل تصفیه‌خانه در چابهار، هنوز عملیات اجرایی این پروژه را آغاز نکرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: طی چند روز اخیر انتقال آب از خلیج فارس به خراسان رضوی در هیات دولت مطرح شده است که از نظر ما مهم نیست که آب از کدام دریا بیاید بلکه مهم عملیاتی کردن اجرای این طرح است.
وی با اشاره به انسداد هزار و ۵۰۳ چاه غیر مجاز در خراسان رضوی از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ادامه داد: این اقدام صرفه‌جویی ۴۰ میلیون مترمکعب آب را به دنبال داشته است.
علایی گفت: نباید چاه غیر مجاز جدید بویژه در دشت‌ها حفر شود چرا که چاههای غیر مجاز حفر شده در دشتها دارای عمر بیشتر و برداشت زیاد هستند، اما چاههایی که در ارتفاعات حفر می‌شوند عمر کمتر داشته و تاثیر زیاد روی منابع آب ندارند.

احداث تصفیه‌خانه‌های مورد نیاز مشهد نیازمند ۶ هزار میلیارد تومان است 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز گفت: احداث تصفیه خانه‌ها پروژه های هزینه بر هستند و ساخت تصفیه‌خانه‌های موردنیاز مشهد نیازمند ۶ هزار میلیارد تومان است. 
حسین اسماعیلیان افزود: احداث یک تصفیه‌خانه با ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز نیازمند هزار میلیارد تومان اعتبار است در حالی که کل اعتبارات حوزه  فاضلاب شهر مشهد از منابع دولتی هشت میلیارد تومان می‌باشد، بنابراین احداث تصفیه‌خانه ها از این طریق میسر نیست و نیازمند همکاری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.
وی ادامه داد: در حال حاضر مشکلات بهداشتی ناشی از فاضلاب رها شده بویژه در مناطق حاشیه مشهد از سویی و وجود چاههای شرب در شمال و شرق مشهد و احتمال آلودگی این منابع از سوی دیگر به عنوان چالش جدی مطرح است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد شبکه فاضلاب شهر مشهد و بخش قابل توجهی از آن به طول ۶۵۰ کیلومتر در حاشیه این کلانشهر اجرا شده و پروژه‌هایی در شهرک‌های شهید رجایی و باهنر این شهر در حال اجراست.
وی افزود: ورودی فاضلاب به تصفیه‌خانه های مشهد ۲۵۰ هزار متر مکعب در شبانه روز است که ۲۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز بیشتر از ظرفیت تصفیه‌خانه های موجود، ورودی فاضلاب داریم.
اسماعیلیان با اشاره به اقداماتی که در راستای احداث تصفیه‌خانه‌های جدید فاضلاب در مشهد در حال انجام است ادامه داد: بدنبال تدابیر و پروژه‌های پیش‌بینی شده تا سال ۱۴۱۰ بخشی از مشکلات تصفیه فاضلاب در مشهد حل خواهد شد.
وی احداث تصفیه‌خانه‌های محلی با همکاری شهرداری مشهد، ارتقای تصفیه‌خانه پرکند آباد ۲ از ۶۰ هزار به ۲۰۰ هزار متر مکعب با همکاری بخش خصوصی و استفاده از مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه از طریق فروش پساب فاضلاب را از جمله پروژه‌های پیش‌بینی شده عنوان کرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: ارتقای تصفیه‌خانه پرکند آباد ۲ که از پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصدی برخوردار است، اکنون به دلیل شرایط اقتصادی و نرسیدن تسهیلات مالی متوقف مانده است اما به تازگی خبرهای خوبی در زمینه دریافت وام از صندوق توسعه به گوش می‌رسد.
وی افزود: مشهد در سال ۱۴۰۰ نیازمند ۳۹۶ میلیون متر مکعب آب است که ۱۰۰ میلیون متر مکعب آن باید از طریق جایگزینی فاضلاب تامین شود.

اسماعیلیان الگوی مصرف آب برای هر خانواده را ۱۵ متر مکعب در ماه عنوان کرد و ادامه داد: ۷۵ درصد مشترکان این شرکت کمتر از ۱۱ متر مکعب آب در ماه استفاده می‌کنند.
وی فرهنگ‌سازی و آموزشهای چهره به چهره به مردم بویژه در جمعیت روستایی اطراف مشهد را از اقدامات انجام شده در راستای بهینه‌سازی مصرف آب عنوان کرد.
۱۳ اسفند روز ملی آب در کشور نامگذاری شده است.

نظر شما