شناسهٔ خبر: 46018608 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه

خواجه فضل‌الله همدانی ۷۰۰ سال پیش، جهانی فکر می‌کرد

خاموشی با اشاره به ابعاد علمی، دینی و اسلامی «خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی»، گفت: خواجه فضل‌الله همدانی در آن زمان، جهانی فکر می‌کرده و با دید جهانی، جریان ساخت و سازها و وقف‌های خود را پیش برده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت الاسلام «سیدمهدی خاموشی» امروز در ارتباط تصویری با نخستین همایش بین‌المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی که در تبریز برگزار شد، با تاکید بر اینکه موقوفه ربع رشیدی از جهات مختلف حائز اهمیت است و در این رابطه باید جامعیت این دانشمند نیز در نظرگرفته شود، افزود: علم الادیان یکی از نیات شیخ بوده و ایشان با وقف خود خواسته‌اند کار علمی‌شان مانا باشد و آیندگان نیز از آن بهره ببرند

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به ابعاد علمی، دینی و اسلامی «خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی»، گفت: خواجه فضل‌الله همدانی در آن زمان، جهانی فکر می‌کرده و با دید جهانی، جریان ساخت و سازها و وقف‌های خود را پیش برده است.

حجت الاسلام خاموشی در ارتباط تصویری با نخستین همایش بین‌المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی که در تبریز برگزار شد، با تاکید بر اینکه موقوفه ربع رشیدی از جهات مختلف حائز اهمیت است و در این رابطه باید جامعیت این دانشمند نیز در نظرگرفته شود، افزود: علم الادیان یکی از نیات شیخ بوده و ایشان با وقف خود خواسته‌اند کار علمی‌شان مانا باشد و آیندگان نیز از آن بهره ببرند.

وی با اشاره به اینکه در عصر شیخ فضل الله همدانی اتفاقات علمی خوبی افتاد و اقدامات ایشان در تبریز و مجموعه ربع رشیدی تنها نمونه‌ و نمایی از اقدامات ایشان است، اضافه کرد: نگاه ایشان به گونه‌ای بود که علوم را از حوزه‌ی علمیه طلب می‌کرده است؛ یعنی دانشگاه تلفیقی شکل داده بود که هم از ظرفیت‌های علمی حوزویان استفاده کرده و هم به علم روز مجهز باشد.

وی با اشاره به جهانی و جامع بودن دیدگاه خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی و با تاکید بر اینکه موقوفه ربع رشیدی می‌تواند تاریخچه ساختار دانشگاهی و علم کلاسیک و مدرن را در این زمان تعریف کند، اضافه کرد: خواجه رشیدالدین در آن زمان، تلفیقی از آموزش سنتی و مدرن را در سیستم خود برنامه ریزی کرده بود.

حجت الاسلام خاموشی با تاکید بر اهمیت توجه به موقوفات خواجه الرشیدن فضل‌الله همدانی، اظهار کرد: وظیفه داریم که در راستای احیای موقوفات و اجرای نیات این دانشمند تلاش کرده و توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه خواجه رشیدالدین با موقوفه خود به فکر آیندگان نیز بوده و با هدف دینی، علمی و اسلامی این وقف را مشخص کرده است، افزود: نباید صرفا در بعد علمی قضیه تمرکز کنیم، بلکه هم‌راستا با آن باید در راستای احیای موقوفات ربع رشیدی که تاریخ و هویت ما را شکل می‌دهد، تلاش کنیم.

نخستین همایش بین‌المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی با محوریت وقف و علم‌الادیان، در سه پنل تخصصی با حضور اساتید و پژوهشگران داخلی و خارجی در تالار علامه طباطبایی دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز آغاز به کار کرده و از مجموعه مقالات همایش نیز رونمایی شد. این همایش با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و دانشکده الهیات دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

پایان پیام/699

نظر شما