شناسهٔ خبر: 46018308 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مسوولان آشفته‌بازار میوه‌ را برطرف کنند/ ذخیره‎سازی 500 تن سیب و پرتقال شب‌عید در گلستان

افزایش چند برابری قیمت میوه در سال جاری موجب شده تا این روزها و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، دغدغه مردم برای تأمین اقلام مایحتاج خود به خصوص میوه شب عید بیشتر شود، مسوولان طبق معمول وعده تأمین میوه شب به اندازه کافی را می‎دهند اما ناتوانی در مدیریت بازار، موجب نگرانی مردم از عرضه میوه شب عید با قیمت‎های نجومی شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس، گرگان، فهیمه اجاقلو؛ یکی از موضوعاتی که اکثر مردم کشور ما طی یک سال اخیر و به طور مداوم با آن مواجه بودند افزایش افسار گسیخته قیمت‎ها و بحث گرانی‎ها بود. تقریبأ هر ماه شاهد گرانی یا کمبود اقلام مورد نیاز مردم هستیم، امری که اگر چه نارضایتی عموم مردم را به همراه داشته اما همچنان مسوولان بر آرامش و عدم کمبود در بازار تأکید می‎کنند!.

با نزدیک شدن به روزها پایانی سال تقاضای مردم برای خرید یکسری اقلام به خصوص میوه بیشتر می‌شود، میوه از آن دست اقلامی بود که امسال مردم کشور با قیمت‎های نجومی و دور از ذهن با آن مواجه بودند از موز کیلویی ۵۰ هزار تومان تا خیار کیلویی ۲۰ هزار تومان که مدتی به عنوان یک میوه لوکس در میوه‌فروشی‎ها عرضه می‎شد!.

اگر چه این روزها مسوولان از تأمین میوه شب عید و عدم نگرانی مردم از این بابت خبر می‎دهند اما ناتوانی در مدیریت بازار موجب شده تا اکثر گلستانی‎ها از افزایش قیمت و کمبود میوه شب عید ابراز نگرانی کنند.

* پر شدن سبد میوه شب عید خانوار به شرط تدبیر/ افزایش قیمت‎ها موجب شده تا جلوی همسر و فرزندانمان شرمنده باشیم

در همین رابطه یک شهروند گلستانی با بیان اینکه در آستانه شب عید تقاضای مردم برای مصرف میوه افزایش می‎یابد در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: متأسفانه قیمت تمام کالاهای مورد نیاز مردم افزایش پیدا کرده است، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و افرادی همچون من که یک بازنشسته هستم توانایی تأمین ابتدایی‎ترین نیازهای خانواده خود را ندارم.

محمد دیلمی بیان کرد: در حال حاضر پرتقال کیلویی ۱۴ هزار تومان، سیب کیلویی ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان در بازار عرضه می‎شود، فردی مثل من که دارای فرزند، عروس، داماد و نوه هستم و به نوبه‎ای رفت و آمد بیشتری دارم، با این‌قیمت‎ها قدرت خریدم بسیار محدود شده است.

وی بیان کرد: ما سال‎ها برای دفاع از کشور در جنگ تحمیلی حضور داشتیم به امید روزی که در همه عرصه‎ها سربلند باشیم نه اینکه این روزها اکثر پدران خانواده به دلیل گرانی‎ها و ناتوانی در تأمین مایحتاج زندگی شرمنده همسر و فرزندانشان هستند.

این شهروند گلستانی با ابراز نارضایتی از وضعیت نظارت در بازار گفت: متأسفانه برای ذخیره‎سازی میوه شب عید ما مجبور شدیم در این چند ماه پاییز و زمستان میوه را با قیمت بسیار بالا تهیه کنیم از انصاف به دور است که برای کنترل یک هفته‎ای میوه در پایان سال، چندین ماه مردم با قیمت بالا میوه خریداری کنند.

دیلمی بیان کرد: مردم دغدغه تأمین مایحتاج خود در شب عید را دارند مسوولان شفاف با مردم سخن نمی‎گویند، حرفی که آنها می‎زنند با واقعیت موجود در بازار بسیار فاصله دارد، امیدوارم در روزهای پایانی سال با تدبیر مسوولان شاهد پر شدن سبد خانوار در شب عید باشیم!

* ذخیره‎سازی 300 تن پرتقال و 200 تن سیب برای توزیع در ایام پایانی سال

رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز در خصوص تنظیم بازار میوه در شب عید اظهار کرد: طی برگزاری جلساتی در نهایت مقرر شد ۳۰۰ تن پرتقال و ۲۰۰ تن سیب برای ایام پایانی سال ذخیره‎سازی و توزیع شود.

علیرضا بابازاده با بیان اینکه هماهنگی‎ها برای ذخیره‌سازی و تأمین پرتقال به اتمام رسیده است، افزود: در زمینه سیب درختی هم هماهنگی‎هایی در حوزه تولیدات دماوند، ارومیه و سایر استان‎ها در حال انجام است و تقریبأ کارها رو به اتمام می‎باشد.

وی در خصوص نحوه خریداری میوه برای تنظیم و توزیع در بازار شب عید گفت: خریداری به این شکل است که ما مباشر تأمین معرفی می‎کنیم، مثلأ مازندران به عنوان استان معین تأمین‌کننده پرتقال کشور معرفی شده است مباشرین استان گلستان با مباشرینی که از سوی سازمان صمت مازندران تعیین می‎شود با هماهنگی این‌ پرتقال‎ها را در انبارهای استان مبدأ نگه می‎دارند و در ایام نزدیک به توزیع طی هماهنگی با مباشرین، توزیع در استان انجام می‎شود.

*زمان دقیق توزیع و قیمت میوه شب عید به‌صورت متمرکز از سوی کارگروه تنظیم بازار کشور مشخص می‎شود

به گفته رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صمت گلستان زمان دقیق توزیع میوه شب عید و قیمت به صورت متمرکز از سوی کارگروه تنظیم بازار کشور مشخص می‎شود.

بابازاده بیان کرد: در حال حاضر مشکلی در خصوص تأمین میوه شب عید وجود ندارد و آمادگی لازم برای توزیع را داریم وقتی قرار باشد میوه تنظیم بازار توزیع شود قیمت سیب و پرتقال نیز در همان زمان به صورت یکسان و در همه استان‎ها تعیین خواهد شد.

براساس این گزارش، ناتوانی در مدیریت بازار و نبود نظارت کافی بر پروسه توزیع بر کسی پوشیده نیست، کما اینکه اگر شاهد چیزی به غیر مطلب بالا بودیم طی چند ماه اخیر قیمت‎ها رشد نجومی نداشتند، مردم از این وضعیت ناراضی هستند، عمده مشکل مردم در بحث تأمین و تولید نیست چرا که همواره مسوولان بر توانایی کشور بر افزایش تولید تأکید می‎کنند، درد مردم از گرانی‎ها، قدرت خرید پایین و فشار مشکلات اقتصادی است، این روزها صدای خرد شدن  مردم زیادی زیر بار مشکلات اقتصادی شنیده می‎شود، قرار بود تدبیر راهگشای مشکلات شود اما ناامیدی میهمان خانه‎های مردم شد.

انتهای پیام/83017

نظر شما