شناسهٔ خبر: 46017708 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ادامه خشونت نظامیان در میانمار،۹ معترض کشته شدند

تهران-ایرنا- یک روز پس از پیشنهاد کشورهای همسایه میانمار برای کمک به این کشور برای عبور از بحران و تقاضای خویشتن داری، پلیس میانمار روز چهارشنبه به سوی معترضان تیراندازی کرد که بر اثر آن ۹ نفر کشته شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ارتش میانمار از همیشه برای سرکوب اعتراضات به کودتای ماه گذشته مصمم‌تر به نظر می‌رسد. 
 خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان محلی اعلام کرد که پلیس در شهرهای مختلف میانمار، بدون اخطار اقدام به تیراندازی به سوی معترضان کرده است. 
سی تونگ مانگ یکی رهبران معترضان در شهر مینگیان گفت:پلیس پس از شلیک گاز اشک آور و بدون اخطار اولیه اقدام به تیراندازی به سوی معترضان کرد.

وی با بیان اینکه در شهر  امونیا درگیرها شدید گزارش شده افزود در این شهر پنج نفر در تیراندازی نظامیان کشته و ۳۰ تن دیگر مجروح شدند.

براساس گزارش های منتشر شده در شهرهای ماندالا و یانگون دستکم سه معترض کشته شده اند.

از آغاز کودتا در میانمار در ماه گذشته، دستکم ۳۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. 
روز یکشنبه نیز در تیراندازی پلیس به سوی معترضان ۱۹ نفر کشته شدند. 
خشونت در میانمار یک روز پس از درخواست کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا (آسه آن) برای خویشتن داری ارتش میانمار اتفاق می‌افتد. با این حال کشورهای عضو اتحادیه نتوانتستند برای ملزم کردن ارتش میانمار برای آزادی فوری انگ سان سوچی با یکدیگر متحد شوند. 
خبرگزاری «میانمار نو» همچنین اعلام کرد نیروهای امنیتی میانمار بیش از ۳۰۰ معترض را بازداشت کرده‌اند. 
بازداشت آنگ سان سوچی و دیگر مقامات ارشد میانمار در پی تنش‌های فزاینده بین دولت و ارتش بر سر انتخابات اخیر پارلمانی در این کشور اتفاق افتاد. 
نظامیان میانمار با ادعای تقلب گسترده در انتخابات ۸ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۸ آبان) خواستار تحقیقات گسترده در این خصوص شدند.

۱۳ کشور همچنان با ارتش میانمار همکاری می‌کنند 
با وجود سابقه نگران کننده ارتش میانمار در نقض حقوق بشر، ۱۳ کشور همچنان به همکاری نظامی خود با نظامیان ادامه می دهند.

نشریه "کمپین برمه» در این خصوص نوشت: از آغاز کودتا، کشور استرالیا اعلام کرده است که در همکاری‌های نظامی خود با ارتش میانمار تجدید نظر خواهد کرد اما هنوز طرح آموزش ارتش این کشور را متوقف نکرده است. از جمله کشورهای دیگر که دارای همکاری‌های نظامی با میانمار هستند شامل ژاپن، هند، تایلند، ویتنام، کامبوج، اوکراین، نپال، پاکستان و بلاروس می‌شود. 

ارتش میانمار و نقض قوانین بین المللی 
 «کمپین برمه»در گزارشی به نقل از کمیته حقیقت یاب سازمان ملل نوشت مدارک موجود حاکی از نسل کشی و جنایت جنگی ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا و همچنین سایر گروه‌های اقلیت در ایالت‌های کاچین وشان است. 
طبق گزارش مقام‌های بنگلادش، از ماه اوت (مرداد) سال ۲۰۱۷ قریب به ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیا به بنگلادش فرار کرده‌اند.

 اکنون نیزحدودیک میلیون نفر از مسلمان روهینگیا در اردوگاه‌های مهاجران در منطقه "کاگس بازار" بنگلادش زندگی سختی  را می‌گذرانند که ۷۰۰ هزار نفر آن‌ها پس از آغاز دور جدید خشونت‌ها در میانمار در اواخر ماه اوت سال۲۰۱۷ به بنگلادش فرار کردند. 
 

نظر شما