شناسهٔ خبر: 46015896 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آمریکا عامل هرج و مرج و افزایش بی‌ثباتی در عراق

نمایندگان پارلمان عراق ضمن انتقاد شدید از حمله اخیر نظامیان آمریکایی به حشد شعبی و سکوت دولت، حضور این نیروها را عامل افزایش بی ثباتی و هرج و مرج در عراق دانستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از المعلومه، «محمد رضا آل حیدر» رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از دولت عراق خواست که موضع قوی در قبال حمله اخیر آمریکا به حشد شعبی اتخاذ کند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی افزود: ائتلاف بین المللی به دنبال این است که نیروهای عراقی همچنان محتاج آن باشند.

«آل حیدر» که نماینده وابسته به ائتلاف سائرون است، بیان کرد: احترام به مصوبه پارلمان عراق برای تهیه جدول زمانی خروج نظامیان آمریکایی ضروری است.

درباره اوضاع امنیتی منطقه «الطارمیه» بغداد هم گفت: «الطارمیه» بستر مخفیگاه‌های داعشی و نقطه تلاقی فلوجه و صلاح الدین است.

از سوی دیگر «محمد البلداوی» نماینده وابسته به فراکسیون صادقون در پارلمان عراق هم ازدولت عراق خواست که موضع وطن پرستانه اتخاذ کند و در قبال جنایات آمریکا علیه متل عراق که آخرین آن حمله به حشد شعبی در نوار مرزی سوریه و عراق بود، موضع گیری کند.

وی افزود: عراق از جنایات آمریکا رها نشده است و همچنان واشنگتن به طرح جنایتکارانه خود در قتل عراقی‌ها از «بلک واتر» گرفته تا هدف قرار دادن برنامه ریزی شده حشد شعبی، ادامه می‌دهد.

البلداوی تاکید کرد: سکوت دولت عراق و عدم اتخاذ موضع قوی در قبال خون‌های پاک فرزندان حشد شعبی، آمریکا را به حملات بیشتر ضد این نیروی حافظ عراق تشویق می‌کند.

وی افزود: فرماندهی مرکزی آمریکا به کشتن غیرنظامیان عراقی با خونسردی تمام تا هدف قرار دادن حشد شعبی در بغداد، «بلد»، «آمرلی» و الانبار و ترور فرماندهان پیروزی در فرودگاه بین المللی بغداد اعتراف کرده است.

البلداوی تاکید کرد: آمریکا همچنان به حمله به نیروهای عراقی بدون هیچ توجیهی ادامه می‌دهد و از این رو دولت باید درباره جنایات مرتکب شده علیه عراقی‌ها به ویژه جنایت اخیر علیه حشد شعبی، موضع میهن پرستانه اتخاذ کند.

حملات آمریکا باید با واکنش همراه باشد

«احمد الکنانی» نماینده ائتلاف فتح عراق هم اعلام کرد: سکوت دولت عراق اجازه هدف قرار دادن حشد شعبی را می دهد.

وی افزود: دولت هیچ توجیهی برای عدم اتخاذ موضع یا صدور تصمیم پس از حمله به حشد شعبی از سوی جنگنده‌های آمریکایی در داخل اراضی عراق ندارد به ویژه که کمیته حقیقت یاب تایید کرده است که حمله و جنایت در داخل عراق انجام شده است نه در سوریه.

الکنانی تاکید کرد: سکوت دولت در قبال حمله آمریکا به حشد شعبی به آمریکا اجازه تکرار این جنایت را مجددا خواهد داد. این جنایت نباید بدون واکنش دولتی باشد.

این نماینده پارلمان عراق گفت: همکاری عراق با آمریکا و دادن اطلاعت درباره نیروهای حشد شعبی باید مورد تحقیق واقع شود به ویژه اینکه وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده است که نیروهایش از اطلاعات عراقی برای انجام حملات به حشد شعبی استفاده کرده است.

امریکا مانع شکل گیری پروژه اقتصادی در مرز سوریه و عراق

همچنین «جبار المعموی» رئیس اتحادیه علمای مسلمین دیالی اعلام کرد که آمریکا مانع ایجاد پروژه اقتصادی در مرز عراق با سوریه است.

وی افزود: مناطق نزدیک به مرز عراق و سوریه در غرب کشور از پتانسیل های زیاد و متنوعی برخوردار است و می تواند حلقه مهمی در حمایت از اقتصاد ملی باشد.

المعموری گفت: ادوات آمریکا نقش محوری و فعال برای ممانعت از هر گونه ایجاد طرح اقتصادی در سوریه و باقی نگه داشتن منطقه با وجود پتانسیل های فراون و منابع در این منطقه، ایفا می‌کنند.

وی افزود: حمله به حشد شعبی به شکل متوالی در این مناطق با اهداف پلید برای دور کردن آن و نگه داشتن این مناطق به عنوان کانونی برای تفکر افراطی برای صدور آن به بقیه مناطق کشور، است.

المعموری گفت: هرگونه طرح توسعه در مناطق مرزی با سوریه با هر ابزاری در نطقه خفه می‌شود و این نشان می‌دهد که عوامل پشت پرده‌ای وجود دارد که کاخ سفید برای عراق ترسیم می‌کند و حمله به حشد شعبی یکی از راه‌های تحقق این اهداف در عرصه میدانی است اما عزم عراقی‌ها این تحرکات پشت پرده و نیات پلید را با شکست روبرو خواهد کرد.

انتقاد از سکوت دولت «الکاظمی» در قبال حمله آمریکا به حشد شعبی

همچنین «جمعه العطوانی» نماینده سابق پارلمان عراق اعلام کرد: اطلاعات دولتی و درز پیدا کرده به خارج از همدستی برای دادن اطلاعات برای حمله به حشد شعبی حکایت دارد.

وی افزود: اینکه مصطفی الکاظمی از حاکمیت کشور دم می‌زند اما در قبال حملات آمریکا ساکت است، جالب توجه است. ننگ بر الکاظمی که مدعی است که فرمانده کل نیروهای مسلح عراق است و در قبال حمله به حشد شعبی که سازمان رسمی عراقی است، ساکت می‌ماند.

العطوانی گفت: هیبتی از عراق نمانده است در حالی که کسی که باید حامی آن باشد در قبال حمله به نیروهای عراقی ساکت است. الکاظمی با نامیدن آمریکاییها به عنوان دوست و ائتلاف بین المللی و دیگر الفاظ، در واقع به حضور آمریکا در عراق مشروعیت می‌بخشد.

نظامیان آمریکایی عامل افزایش بی‌ثباتی در عراق

«علاء الربیعی» نماینده ائتلاف سائرون عراق هم امروز چهارشنبه گفت: آمریکایی‌ها در عراق عامل افزایش هرج و مرج هستند.

وی افزود: ائتلاف سائرون و دیگر نیروها مخالف حضور نیروهای آمریکایی در عراق هستند.

الربیعی گفت: نیروهای عراقی توان حمایت از عراق را دارند و ما نیازی به نیروی خارجی نداریم.

وی تاکید کرد: حضور خارجی به ویژه آمریکایی ناقض حاکمیت عراق است. آمریکا در بحرانی کردن اوضاع در عراق سهیم است و آنرا عرصه برای دخالت خارجی قرار داده است.

انتهای پیام/

نظر شما