شناسهٔ خبر: 46012867 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در کانون تفکر سلامت اجتماعی یزد اعلام شد

بی‌تفاوتی اجتماعی، مهم‌ترین آفت سلامت اجتماعی در استان یزد

یزد _ ایرنا _ در پنجاه و هشتمین نشست کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد, بی تفاوتی اجتماعی مهمترین افت سلامت اجتماعی استان اعلام شد .

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی  دانشگاه یزد دبیر کانون تفکر سلامت اجتماعی این دانشگاه در این نشست  ضمن ارایه گزارش عملکرد این کانون در سال جاری به جهت سنجش میزان موفقیت در دستیابی به اهداف، اولویت‌یابی مباحث موجود در سال جدید را در دستور کار قرارداد. 

 به عقیده سید رضا جوادیان رفتارهای مطلوب اجتماعی، بررسی تغییرات در شاخص‌هایی همچون اعتماد دولتی به‌عنوان شاخص سرمایه اجتماعی، بی‌تفاوتی اجتماعی، مسئولیت گریزی، تنبلی اجتماعی، مادی‌گرایی و مسائل مرتبط با حوزه روانشناسی و اختلالات روانی از مهم‌ترین عناوین قابل‌بررسی در کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد است.

رییس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد هم  با بیان تجربه زیستی شامل تجربیات و مشاهدات شخصی پیرامون پیوند اجتماعی در شهر یزد، از ارتباطات افراد و همبستگی اجتماعی سخن به میان آورد. 

سعید عطار با اشاره به اعتماد، هنجار و شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان ارکان اصلی سرمایه‌های اجتماعی، یزد را شهری خموده و شهروندان را دارای ارتباطات ضعیف اجتماعی تلقی کرد که در عصر مدرنیته این فرآیند با شدت مضاعفی همراه بوده است. 

وی شهر را مکانی برای ارتباطات افراد معرفی کرد که اکنون تنها به ارتباطات تجاری و مناسبات محدودشده و مدیریت شهری از طریق مبلمان شهری و ایجاد فضاهای گردهمایی به شکل مستمر می‌تواند افراد را به هم نزدیک کند. 

عطار با اشاره به جمعیت ۳۰۰ هزارنفری شهر یزد، وسعت جغرافیایی شهر را از دلایل عدم شکل‌گیری ارتباطات دانست که در دانشگاه و بخش‌های مختلف شهر بازتاب داشته و به‌نوعی امتناع ارتباط را رقم‌زده است.

عضو هیأت علمی بخش تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه یزد هم  به گزارش عملکرد همکاری کانون با بخش امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری پرداخت و مشارکت مردمی با عناصر دولتی و تشکل‌یافته را در یزد ضعیف تلقی کرد. 

به گفته سید محسن موسوی، رشد شهرنشینی و شاخص‌های تکنولوژی ذیل مدرنیته باعث جدا شدن بی‌مقدمه شهروندان یزدی از شبکه‌های سنتی شده به‌گونه‌ای که روابط سنتی جای خود را به روابط ابزاری داده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه یزد، پایین بودن سرمایه اجتماعی از منظر ضعف پیوندهای اجتماعی را مختص یزد ندانست چرا که کلان‌شهرهای کشور را نیز شامل می‌شود.

 وی پیوند اجتماعی درون خانواده‌ها و بین خویشاوندان در یزد را چندان ضعیف ندانست و بر ضرورت آموزش خانواده به‌عنوان اولین و اساسی‌ترین نهاد اجتماعی تأکید کرد. 

سمانه اسعدی با تأکید بر کمال‌گرایی افراطی خانواده‌های یزدی در مسائل مربوط به تحصیل فرزندانشان به‌ نوعی زنجیره  تعاملی آسیب‌زا بین خانواده، سیستم آموزش و پروش و جامعه اشاره داشت که می‌بایست موردتوجه و برنامه‌ریزی قرار گیرد. 

همچنین شکوه نیک‌نظر مدیر موسسه افق روشن فردا نیز به مسئله فقدان امید به آینده، بی‌تفاوتی عدم مشارکت شهروندان در تعیین سرنوشت خود و بی‌دفاعی افراد صاحب‌نظر در امور فرهنگی به‌عنوان موضوعات قابل کنکاش در کانون تفکر سلامت اجتماعی اشاره کرد.

ملیحه علی‌مندگاری، استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد هم  به تأخیرهایی که در چرخه زندگی خانوادگی نسل جوان متأثر از شرایط مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در حال رخ دادن است اشاره و بر لزوم تداوم و تقویت حمایت‌های متقابل خانواده و جامعه از نسل جوان تأکید کرد. 

طولانی شدن دوران تحصیل، تأخیر در ازدواج و تشکیل خانواده، تأخیر در تصمیم‌گیری برای فرزند آوری و تمایل به فرزندآوری پایین و همچنین افزایش ناباروری در بین زوجین جوان ازجمله مسائلی است که جامعه با آن روبه‌روست و به عقیده وی نیازمند بررسی و چاره‌اندیشی بیشتری است.

همچنین محمد ترکاشوند، عضو هیأت علمی بخش مردم‌شناسی دانشگاه یزد نیز با بیان مشاهدات میدانی خود مبنی بر مشکلات و محدودیت‌های تحصیلی دختران یزدی، ریشه‌یابی و بررسی پدیده‌های مشابه استانی را متذکر شد.

  استادیار بخش روانشناسی و مشاوره دانشگاه یزد  هم در این نشست خمودگی موجود در شهر را با کمبود امکانات رفاهی شهر یزد و عدم مطالبه گری شهروندان یزدی از مدیران شهری در این حوزه مرتبط دانست.

 فهمیه دهقانی کاهش ارتباطات بین فردی که ریشه در ویژگی کمال‌گرایی و تمایل شهروندان به تحصیل فرزندانشان دارد، بر کاهش شادابی مؤثر دانست و پیشرفت تکنولوژی را به‌عنوان عاملی مؤثر در عدم درک متقابل و تفاهم‌ها معرفی کرد که شکاف بین‌نسلی و درون‌نسلی را منجر شده است.

پایان‌نامه دانش‌آموخته دانشگاه یزد در زمره یکصد طرح برگزیده صنعتی کشور 

گزارش دیگری از روابط عمومی دانشگاه یزد حاکیست:با اعلام نتیجه داوری از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ۶۴۵ طرح ارسالی دانشجویان سراسر کشور، پایان‌نامه صنعتی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی اکتشافات نفت دانشگاه یزد در بین یکصد طرح برگزیده قرار گرفت.

به گزارش این  روابط عمومی ، پایان‌نامه صنعتی مهندس کیومرث طاهری دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد مهندسی اکتشافات نفت دانشگاه یزد با عنوان"پیش‌بینی و مدلسازی هرزروی سیال حفاری با استفاده از روش‌های زمین‌آماری و شبیه‌سازی در مخزن آسماری میدان نفتی گچساران" از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمره یکصد طرح برگزیده انتخاب شد.

از ۶۴۵ عنوان پایان‌نامه‌ کاربردی و فناورانه ارسالی از سوی دانشجویان سراسر کشور در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری در مجموعه‌های فنی و مهندسی و پزشکی به صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که با همکاری ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق که طی فراخوانی برگزار شد، تنها طرح ارائه‌شده از سوی دانشگاه یزد در رده یکصد پایان‌نامه برتر معرفی شد.

بر اساس این گزارش این طرح از میان نیازهای پژوهشی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب انتخاب شد و بر روی مشکل هرزروی سیال حفاری در یکی از بزرگترین میادین نفتی کشور (میدان گچساران) انجام شدکه با تایید واحد متقاضی با موفقیت به اتمام رسید.

 در این طرح بخش‌های بحرانی میدان نفتی گچساران از نظر میزان ریسک هرزوی سیال حفاری شناسایی شده و مدل‌های جدیدی از پیش‌بینی هرزروی در حفاری‌های پیش‌رو در این میدان مدلسازی و تعریف شده است.

 همچنین این پایان‌نامه در قالب یک طرح تحقیقاتی فی‌مابین دانشگاه یزد و مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز ارائه شده بود، که مورد تایید بنیاد ملی نخبگان نیز قرار گرفته است. در همین راستا ۴ مقاله پژوهشی و یک مقاله کنفرانسی از این طرح استخراج و به چاپ رسیده است.

مهندس کیومرث طاهری برگزیده دانش‌آموختگان برتر بنیاد ملی نخبگان است که این پایان‌نامه را به استاد راهنمایی دکتر فرهاد محمدتراب دانشیار دانشکده مهندسی معدن و متالوژی و با مشارکت دکتر احمد قربانی و دکتر امین حسین‌مرشدی از اعضای هیات علمی دانشگاه یزد با موفقیت به سرانجام رسانیده است.

نظر شما