شناسهٔ خبر: 46011023 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

تحلیلگران سیتی‌بانک بررسی کردند؛

بیت‌کوین در راه تجارت جهانی؟

بیت‌کوین دوشنبه مجددا روز پرنوسانی را پشت‌سر گذاشت گذاشت و طی یک روز نزدیک به ۱۰ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند.

صاحب‌خبر -
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در حالی بیت‌کوین اولین روز هفته را با قیمت حدود ۴۵ هزار دلاری آغاز کرده بود که این افزایش سبب شد تا‌ پرطرفدارترین رمز ارز جهان معاملات روز گذشته را در نزدیکی مرز ۵۰ هزار دلاری آغاز کند. عمده‌ترین عامل صعود یک روزه بیت‌کوین فروکش تب افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا بود؛ نرخ اوراق خزانه‌داری آمریکا با سررسید ۱۰ ساله در هفته گذشته تا‌ مرز ۶/ ۱ درصد افزایش پیدا کرده بود، اما فعلا در محدوده ۴/ ۱ درصدی آرام گرفته است.

البته انتشار اخباری مبنی بر سرمایه‌گذاری دنیل لوب، سرمایه‌گذار و مدیر صندوق پوشش ریسک و خبرهایی مبنی بر بازگشت بانک گلدمن‌ساکس به عرصه معاملات رمز ارزها از دیگر اخباری بودند که از افزایش قیمت بیت‌کوین پشتیبانی کردند. در همین حال که گمانه‌زنی‌های زیادی درباره آینده رمز ارزها به وجود آمده است، تحلیلگران بانک آمریکایی سیتی‌گروپ اعلام کردند که بیت‌کوین در حال حاضر در نقطه حساس و غیرقابل بازگشتی قرار گرفته است. همچنین تحلیلگران این بانک نیویورکی افزودند که این احتمال وجود دارد در آینده نزدیک از بیت‌کوین به‌عنوان پول برای تجارت بین‌المللی هم استفاده شود.

تغییر بزرگ یا انفجار سوداگرانه؟

تحلیلگران سیتی‌بانک درباره وضعیت کنونی بیت‌کوین اعلام کردند با توجه به موج استقبال از این رمز ارز توسط شرکت‌هایی مانند تسلا و مسترکارت، بزرگ‌ترین رمزارز جهان می‌تواند در آغاز تبدیلی بزرگ به جریان اصلی تبادلات مالی باشد. همچنین خبرگزاری رویترز اعلام کرد که بانک گلدمن‌ساکس مجددا میز معاملات ارزهای رمزنگاری شده خود را راه‌اندازی کرده است و در آینده‌ای نزدیک خدماتی مانند معاملات آتی بیت‌کوین را نیز آغاز خواهد کرد. همچنین این بانک اعلام کرده است که بیت‌کوین می‌تواند به پولی تبدیل شود که طرفین قرارداد برای معاملات تجاری بین‌المللی از آن استفاده می‌کنند. در این یادداشت آمده است اگر کسب‌وکارها و اشخاص دسترسی سریع‌تر و بیشتری به شبکه‌های مالی داشته باشند، بیت‌کوین می‌تواند به پولی رایج برای تجارت جهانی بدل شود. بیت‌کوین که در حقیقت به‌عنوان ابزاری برای تجارت طراحی شده است هنوز در اقتصادهای بزرگ دنیا چندان مورد استفاده تجاری قرار نمی‌گیرد. نوسانات بالای قیمتی و همچنین هزینه تراکنش بالای این پول دیجیتال از جمله موانع تبدیل بیت‌کوین به ابزاری برای مبادله هستند.

همچنین در ادامه یادداشت، ریسک انفجاری سوداگرانه نیز برای این بازار محتمل شمرده شده است.

موانع و ریسک‌های پیش‌روی بیت‌کوین

در یادداشت تحلیلگران سیتی‌بانک آمده است که ریسک‌ها و موانع زیادی در برابر پیشرفت بیت‌کوین وجود دارد. در ادامه این یادداشت تحلیلگران نتیجه می‌گیرند که فشارهای متضاد این موانع و ریسک‌ها در برابر فرصت‌های زیاد بیت‌کوین سبب شده است که این رمز ارز وارد نقاط حساسی شود که هر اتفاقی می‌تواند سبب رخ دادن اتفاقی غیرقابل بازگشت شود. در ادامه این یادداشت درباره تبدیل بیت‌کوین به ارز مورد استفاده در تجارت جهانی آمده است، چنین تحول شگرفی بستگی به تغییرات در بازار بیت‌کوین دارد؛ تغییراتی که امکان مشارکت نهادی گسترده‌تر و نظارت دقیق‌تر توسط تنظیم‌کنندگان مالی را فراهم می‌کند. البته افزایش اخیر قیمت بیت‌کوین و رسیدن به ارزش بازار بیشتر از هزار میلیارد دلار، بیشتر تحت‌تا‌ثیر کاربرد بیت‌کوین به‌عنوان ابزاری برای مبادله نبوده است و تحت‌تا‌ثیر نگاه جدید بیت‌کوین به‌عنوان پوشش ‌دهنده ریسک تورم و مقصدی برای حفظ ارزش پول سرمایه‌گذاران رخ داده است.  هفته گذشته البته به‌دلیل شک سرمایه‌گذاران به حفظ قیمت بیت‌کوین در سطوح کنونی بیت‌کوین بیش از ۱۱ هزار دلار سقوط کرد. دادستان نیویورک روز دوشنبه به سرمایه‌گذاران هشدار داد که هنگام سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها به شدت مراقب و محتاط باشند.

برچسب‌ها:

نظر شما