شناسهٔ خبر: 46008756 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تاکید ترکیه بر تداوم حمایت از دولت وفاق ملی لیبی

وزرای خارجه و دفاع ترکیه با تاکید بر تداوم حمایت‌های این کشور از دولت وفاق ملی لیبی، گفتند کمک به آموزش نظامی نیروهای طرابلس تا زمان با‌ثبات شدن لیبی ادامه خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه بر تداوم حمایت از دولت وفاق ملی لیبی، مستقر در طرابلس، تاکید کرد.

چاووش‌اوغلو روز سه‌شنبه بعد از دیدار با «ژان کوبیس» نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی در آنکارا، گفت دو طرف درباره فرایند سیاسی کنونی جهت پایان دادن به بحران لیبی و جدیدترین تحولات حول تشکیل دولت موقت جدید در این کشور رایزنی کرده‌اند.

به نوشته روزنامه «دیلی‌صاباح»، وی همچنین در این‌باره توضیح داد: «حمایت ما برای مطمئن شدن از ثبات در کشور دوست و برادر، لیبی، ادامه خواهد داشت».

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز در اظهار نظری جداگانه گفت حمایت‌های نظامی این کشور از نیروهای دولت وفاق ملی لیبی مستقر در طرابلس، ادامه می‌یابد.

بر اساس این گزارش، آکار توضیح داد که تداوم ارائه آموزش‌های نظامی به این نیروها، به عنوان بخشی از تفاهمنامه امضاشده بین آنکارا و طرابلس در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

رسانه‌های محلی روز شنبه نیز از فرود سه فروند هواپیمای  نظامی ترکیه در پایگاه‌های دولت وفاق ملی (GNA) در لیبی خبر دادند. (جزئیات بیشتر)

پشتیبانی نظامی ترکیه از دولت وفاق ملی شامل هواپیماهای بدون سرنشین سلاح و سایر تدارکات نظامی می‌شود. بر اساس آتش بس مورد حمایت سازمان ملل متحد که در ۲۳ اکتبر امضا شد، نیروهای خارجی و مزدوران باید ظرف سه ماه از لیبی خارج شوند.

ایالات متحده چندی قبل خواستار خروج فوری نیروهای خارجی برای احترام به حاکمیت لیبی شد، اما «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در 9 فوریه گفت که خروج نیروهای ترکیه تنها در صورت عقب نشینی سایر نیروهای خارجی از این کشور مورد بحث قرار خواهد گرفت.

سازمان ملل متحد تخمین می‌زند که حدود ۲۰۰۰۰ نظامی و مزدور خارجی در لیبی به گروه‌های درگیر در این کشور کمک می‌کنند.

در درگیری نیروهای شرق و غرب لیبی، ترکیه از دولت وفاق ملی (غرب) به رسمیت شناخته شده توسط سازمان ملل متحد حمایت می‌کند. 

انتهای پیام/م

نظر شما