شناسهٔ خبر: 46005977 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پالرمو در یک قدمی رای مجمع

تهران- ایرنا- روزنامه آرمان ملی در گزارشی آورده است:  قریب به ۲ سال می‌شود که لوایح دوگانه پالرمو و CFT در مجمع تشخیص نظام خاک می‌خورد و هنوز تصمیم مشخصی در خصوص آن اتخاذ نگردیده است.

صاحب‌خبر -

روزنامه آرمان ملی چهارشنبه ۱۳ اسفند با درج گزارشی وضعیت تصویب لوایح اف ای تی اف را بررسی کرد و نوشت: یک‌بار که سال گذشته پس از ماه‌ها بررسی این لوایح از سوی مجمع رد شد اما این‌بار با دستور مقام معظم رهبری این لوایح دوباره در مجمع بررسی می‌شوند و آنطور که از ظواهر امر برمی‌آید باید منتظر تغییر نظر مجمع نسبت به این لوایح و احتمالا تصویب این لوایح باشیم.

چنانکه برخی اعضای مجمع نیز در گفت‌وگوهای جداگانه‌شان با رسانه‌ها از برخی تغییرات در رویکرد مجمع‌نشینان روایت کرده‌اند. محمدرضا باهنر دیگر عضو مجمع است که در این خصوص می‌گوید: «امیدواریم مجمع نظر خوبی براساس منافع ملی، داشته باشد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: به نظر من، اف‌ای‌تی‌اف به احتمال زیاد تصویب می‌شود ولی حق تفحص‌ها باید در کنار این موضوع بررسی شود که امروز هم فقط حق تفحص‌ها مورد بررسی است.» باید دید مجمع چه زمانی نظر قطعی خود را نسبت به این لوایح خواهد داد.

احتمال تصویب

لوایح CFT و پالرمو از مجموع لوایح چهارگانه FATF همچنان در دست بررسی است. پس از نامه رئیس‌جمهور به مقام معظم رهبری در جهت بررسی مجدد این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام و دستور ایشان به مجمع، این لوایح در کمیسیون‌های تخصصی مجمع در حال بحث و تبادل‌نظر است اما هنوز هیچ‌گونه تصمیمی بر رد یا تصویب این لوایح گرفته نشده است. این در حالی است که تا چندی پیش بسیاری بر این باور بودند که با توجه چینش اعضای مجمع، سمت‌گیری فکری و نظری آنها و عدم تغییر این ترکیب در دوره جدید رد مجدد این لوایح چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. اما گویا هر چه رو به جلوتر می‌رویم این نظرات تغییر کرده و جو و فضای مثبت‌تری نسبت به حل و فصل این مساله و تصویب این لوایح در مجمع مشاهده می‌شود.

گرچه حضور برخی وزرای دولت همچون ظریف وزیر امور خارجه، دژپسند وزیر اقتصاد، جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور و همتی رئیس بانک مرکزی در جلسه اخیر مجمع و پاسخگویی به سوالات و برطرف کردن شبهات اعضا در این مهم بی‌تاثیر نبوده است. چنانکه سیدمحمد صدر عضو مجمع تشخیص اخیرا در گفت‌وگویی در خصوص مثبت‌ شدن فضا اظهار داشته است: «نه به‌صورت صددرصد، بلکه احساس می‌شود تا حدودی تردیدی در برخی از مخالفان ایجاد شده است اما در واقع به همه دلایل مخالفت‌های آنها و آن چیزهایی که مطرح می‌کنند پاسخ داده شد و مسئولان دولتی هم گفتند.» این در حالی است که اخیرا محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از پیشنهادهایی برای بازگرداندن این لوایح به مجلس و بررسی آن در خانه ملت خبر داده است.

امری که می‌توان آن را نمونه بارز دوباره‌کاری و اتلاف وقت تلقی کرد. حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه نماینده ادوار مجلس در این خصوص می‌گوید: «بازگرداندن لوایحFATF  به مجلس یعنی دور زدن قانون» هر چند که جدای از این مسائل طبق دستور مقام معظم رهبری باید این لوایح در مجمع بررسی و تعیین تکلیف شود. آنچه مسلم است آنطور که از شواهد و قرائن پیداست نگاه و رویکرد مجمع نسبت به لوایح دوگانه تا حدی تغییر کرده و می‌توان انتظار داشت که با حل دیگر پرسش‌ها و شبهات این لوایح پس از گذشت قریب به ۲ سال از نخستین بررسی در مجمع با ایجاد حق تحفض‌هایی به تصویب برسد. 

 مجمع نظر خوبی براساس منافع ملی داشته باشد

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در رابطه با حواشی اخیر در مورد تصویب لوایح اف‌ای‌تی‌اف عنوان کرد: اف‌ای‌تی‌اف اصولا یک مقابله‌نامه بین‌المللی نیست و کاری است که کشورها از مدت‌ها قبل دور هم جمع شده‌اند و تفاهم‌هایی کرده‌اند تا مبارزات، مقررات و یک قوانینی را در کشورهای خود بگنجانند و اعمال کنند و در مجموعه این کار گفته شده به نفع صلح جهانی و منافع جهانی است.

محمدرضا باهنر گفت: در این ماجرا داستانی پیش می‌آید که منافع ملی و منافع جهانی کجا با هم مغایر است و کجا با هم همسو و هم‌جهت هستند. وی افزود: پالرمو و سی‌اف‌تی ماندند که اینها هم در ارتباط با کمک به تروریسم و چیزهای دیگری است که ما هم مدعی این هستیم که بیشترین قربانی را در زمینه تروریسم در جهان معاصر و در بین بقیه کشورها داریم. تروریسمی که در کشور ما از رئیس‌جمهور، وزیر و نماینده مجلس و... را قربانی کرده و ما امروز فقط بیست‌هزار قربانی تروریسم داریم. دبیرکل حزب جامعه اسلامی مهندسان بیان کرد: اشکال ما در این زمینه این است که بعضا در دنیا کسانی، تروریسم مطرح می‌شوند که ما آنها را آزادیخواه می‌نامیم. به تعبیر مقام معظم رهبری، جای جلاد و شهید را عوض کرده‌اند آن کسی که آزادیخواه است و مبارزه اصلاح‌طلبانه دارد تروریسم خوانده می‌شود و کسی که ترور می‌کند، کشور مستقل و به رسمیت شناخته شده معرفی می‌شود.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری اضافه کرد: اینکه ما چطور به پالرمو و سی‌اف‌تی بپیوندیم که در مجامع جهانی اعلام کنیم ما علیه تروریسم هستیم و از طرفی این اهرمی نباشد تا خنثی‌سازی مبارزه ایران علیه تحریم‌ها باشد، این کار فنی و دقیقی است که کمی معطلی دارد. باهنر تاکید کرد: در مجمع هنوز درباره اف‌ای‌تی‌اف بحث می‌شود و این موضوع یک دور معطل شد و به نتیجه نرسید. ریاست محترم جمهور نامه‌ای برای رهبری مرقوم داشتند و خواستند مجمع علاوه بر اتمام وقت بررسی باز هم مساله را بررسی کند و دو جلسه است که در کمیسیون‌های مربوطه بررسی می‌شود. فکر می‌کنم ظرف ۱۵ روز آینده به صحن مجمع بیاید و امیدواریم مجمع نظر خوبی بر اساس منافع ملی، داشته باشد. 

عضو مجمع تشخیص مصلحــــت نظام تصریح کرد: به نظر من، اف‌ای‌تی‌اف به احتمال زیاد تصویب می‌شود ولی حق تفحص‌ها باید در کنار این موضوع بررسی شود که امروز هم فقط حق تفحص‌ها مورد بررسی است.

با حق تحفظ می‌توانیم منافع ملی را تامین کنیم 

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره فضای مجمع تشخیص برای رای‌گیری مجدد برای لوایح CFT و پالرمو گفت: با توضیحاتی که مسئولان ذیربط دادند و سوالات و ابهاماتی که از سوی احزاب مطرح بود، پاسخ همه سوالات و ابهامات داده شد که نسبت به گذشته نظرات برخی از اعضا تغییر کرد. مجید انصاری اظهار داشت: دولت پیشنهاد داد ما این دو لایحه پالرمو و CFT را که از دو لایحه باقیمانده از ۴ لایحه مرتبط با FATF است را با حق تحفظ تصویب کنیم

 این حق مساله مهمی است چون نگرانی عمده اعضای مجمع این بود که در شرایطی که تحریم‌های گسترده و ظالمانه یکسویه از سوی آمریکا بر کشور ایران را شاهد هستیم و از این بابت تامین دارو و مایحتاج پزشکی هم برای ما مشکلاتی دارد که ما ناگزیر برای اقدامات خنثی‌سازی این تحریم‌ها هستیم.

وی افزود: پیشنهاد این است که با حق تحفظ این را تصویب کنیم یعنی بگوییم جمهوری اسلامی ایران این دو لایحه را تصویب کند ولی رسما اعلام کنیم تا زمانی که این امر برقرار است اقدامات خنثی‌سازی تحریم‌ها مشمول این لوایح FATF نیست و جمهوری اسلامی ایران خود را ملزم به گزارش دادن به فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با خنثی‌سازی تحریم‌ها نمی‌داند. با این حق تحفظ علی الاصول نگرانی دوستانی که مخالف بودند برطرف می‌شود. معاون سابق پارلمانی رئیس‌جمهور در خصوص تاثیر نامه روحانی بر تغییر نظر اعضای مجمع تصریح کرد: نامه آقای روحانی راه را باز کرد. احساس می‌کنم با این حق تحفظ می‌توانیم منافع ملی را تامین کنیم.

نامه ۲۰۰ نماینده به رئیس مجمع 

درحالی‌که تلاش‌ها برای تصویب لوایح باقی مانده از FATF استوار است مجلس رویکرد دیگری به این موضوع دارد. در این راستا نماینده مردم بوئین‌زهرا در مجلس گفت: همه لوایح چهارگانه FATF  مصداق قاعده نفی سبیل است، زیرا این قراردادها یک قرارداد استعماری است و باعث می‌شود که یک کشور مسلمان مطیع تحت اوامر کشورهای بیگانه شود؛ از این رو درحال فشار آوردن به ایران هستند تا این لوایح تصویب شود. عباسپور با بیان اینکه مجلس با تصویب لوایح FATF  در مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالف است، تصریح کرد: دیروز ۲۰۰ نماینده مجلس با امضای نامه‌ای از آیت‌ا...آملی لاریجانی درخواست کردند که در جلسه آتی مجمع تشخیص مصلحت نظام لوایح FATF را رد کرده و مانع از تصویب شدن آن شوند.

تلاش نمایندگان علیه تصویب  FATF!

نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای تاکید کردند که با شروع بررسی لوایح ‪FATF‬ در مجمع تشخیص مصــــــلحت نظام، برخی «نشانی‌های غلط» داده شده و مشکلاتی همچون عدم راه‌اندازی اینستکس، عدم امکان انعقاد قرارداد برای خرید ایرباس، عدم امکان خرید واکسن و عدم امکان پرداخت به مربیان فوتبال و از همه مهم‌تر نوسانات و افزایش نرخ ارز، به ‪FATF‬ ربط داده شده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی نوبت دوم روز(سه‌شنبه) مجلس بیانیه ۱۹۵ نماینده مجلس در مورد تصمیم گیری برای لوایح «قواعد گروه اقدام ویژه مالی» موسوم به ‪FATF‬ را قرائت کرد.

در این بیانیه آمده است:

«همزمان با اجرای برجام توسط ایران، فشارهای پنهان و آشــــکاری بر کشور وارد آمد تا یکی دیگر از خواسته‌های نظام سلطه یعنی «قواعد گروه اقدام ویژه مالی» موسوم به ‪FATF‬ پذیرفته شود. در فضــــای جنگ تمام عیار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی، خطرناک‌ترین بخش دستورات کاملا سیاسی ‪FATF‬، پیوستن به دو کنوانسیون استعماری است: یعنی مقابله با تامین مالـــــی تروریسم موسوم به ‪CFT‬ و مقابله با جرائم سازمان یافته فراملی موسوم به پالرمو. اگر چه وزیر محترم امور خارجه در روند تصویب کنوانسیون ‪CFT‬ در مجلس دهم، به صــراحت اعلام کرد که نه ایشان و نه رئیس‌جمهور تضمینی نمی‌دهند که با پیوستن به این کنوانسیون، مشکلات حل شود و تلویحا مشکلات مالی را مستقل از ‪FATF‬ بیان کرد، اما متاسفانه با شروع بررسی لوایح ‪FATF‬ در مجمع تشخیص مصلحت نظام، برخی نشانی‌های غلط داده شد و مشکلاتی همچون عدم راه‌اندازی اینستکس، عدم امکان انعقاد قرارداد برای خرید ایرباس، عدم امکان خرید واکسن و عدم امکان پرداخت به مربیان فوتبال و از همه مهمتر نوسانات و افزایش نرخ ارز، به ‪FATF‬ ربط داده شد. اما هم‌اکنون پوچ بودن همه ادعاهای مذکور عیان شده است. پس از قرائت این بیانیه، شعارهای «ا... اکبر»، «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» نمایندگان در صحن مجلس پیچید.

نظر شما