شناسهٔ خبر: 46002316 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

فشار بهارستان به مجمع، برای عدم تصویب FATF

فشار تحریم‌ها به قدری افزایش یافته که ایران هر نوع تقاضای طرف غربی را مشروط به برداشتن تحریم‌ها می‌کند. به نظر می‌رسد تصمیم نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لوایح باقی مانده FATF نیز همین است.

صاحب‌خبر -

روزنامه توسعه ایرانی: فشار تحریم‌ها به قدری افزایش یافته که ایران هر نوع تقاضای طرف غربی را مشروط به برداشتن تحریم‌ها می‌کند. به نظر می‌رسد تصمیم نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لوایح باقی مانده FATF نیز همین است.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هفته گذشته خبر داد که پنج نماینده دولت یعنی محمدجواد ظریف، بیژن زنگنه، فرهاد دژپسند، عبدالناصر همتی و لعیا جنیدی در جلسه کمیسیون مشترک مجمع درباره لوایح پالرمو و CFT حضور یافتند و استدلال‌های خود و دولت را مطرح کرده‌اند. او سپس گفت که بررسی این لوایح به پایان رسیده و تکلیف آن به زودی روشن می‌شود.

رضایی اما نکته دیگری را مطرح کرد که منجر به ناامیدی دولت شد. او از پیشنهادهای مجلس به مجمع درباره لوایح FATF خبر داد. حتی گفته شد که نمایندگان از مجمع خواسته‌اند که این لوایح را به مجلس بازگرداند؛ مجلسی که مخالف سرسخت این لوایح است.

در حالی که لوایح FATF از مدت‌ها در مجمع مسکوت مانده بود، حسن روحانی مدتی پیش طی نامه‌ای از رهبری درخواست بررسی مجدد این لوایح در مجمع را کرد؛ به امید آنکه گشایشی حاصل شود و مجمع این لوایح را تصویب کند اما استرداد این لوایح به مجلس به معنی پایان امید دولت خواهد بود.

نامه 200 نماینده برای رد لوایح FATF

مجمع اما تا اینجای کار با خواسته مجلس مخالفت کرده است. محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام طی گفت‌وگویی ضمن اینکه بازگشت این لوایح به مجلس را غیرقانونی و توهین به نظر رهبری دانسته، تصریح کرده که مجلس در این مورد خاص به لحاظ حقوقی نقشی ندارد. گفته او ناظر بر این نکته است که کار مجلس برای بررسی این لوایح تمام شده و حالا به حکم رهبری، تعیین تکلیف آنها بر عهده مجمع تشخیص است. این در حالی است که اعضای دیگری چون محسن رضایی در مجمع از مداخله مجلس در روند بررسی و تعیین تکلیف این لوایح استقبال می‌کنند. بهارستان اما گرچه هنوز دستش از بررسی دوباره این لوایح کوتاه مانده، راه‌های دیگری را برای اعمال نفوذ بر سرنوشت آنها امتحان می‌کند. به گفته عبدالله عباسپور، نماینده بوئین‌زهرا روز گذشته بیش از 200 نماینده مجلس در نامه‌ای به آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص خواستار رد لوایح FATF در مجمع شده‌اند. عباسپور با اشاره به آیه نفی سبیل قرآن کریم، گفته است: «هر قرارداد و توافقنامه‌ای که باعث شود غیر مسلمان و بیگانه بر مسلمان تسلط پیدا کند باید مانع از آن شد.»

انصاری: پیشنهاد این است که با حق تحفظ این لوایح را تصویب کنیم یعنی بگوییم جمهوری اسلامی ایران این دو لایحه را تصویب کند ولی رسماً اعلام کنیم تا زمانی که این امر برقرار است اقدامات خنثی‌سازی تحریم‌ها مشمول لوایح FATF نیست

تعارض اقتصاد و انتقام!

گرو‌ه‌های فشار نیز بهارستانی‌ها را پوشش می‌دهند. علاوه بر نمایندگان مجلس، نامه دیگری نیز دیروز خطاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شده که نگارندگان آن خود را جمعی از اساتید و طلاب حوزه علمیه قم معرفی کرده‌اند.

آنها در این نامه از مجمع تشخیص خواسته‌اند «لوایح FATF را تصویب نکند، تا باعث ناراحتی دشمنان و خوشحالی دوستان انقلاب شود.»

در بخشی از این نامه آمده است: «شما با تصویب این لایحه، سخنان دشمنان کشور را تایید کرده‌اید و چه طور می‌خواهید جواب خون حاج قاسم سلیمانی که هنوز انتقام سخت او گرفته نشده؛ با دشمنان و قاتلین او هم‌پیمان شوید و موضع آن‌ها را تایید کنید؟! چه طور این تناقض را جواب خواهید داد؟!»

این در حالی است که دولت تاکید می‌کند که تداوم حضور ایران در لیست سیاه FATF مراودات بانکی و به تبع آن شرایط اقتصادی کشور را سخت‌تر می‌کند. به نظر می‌رسد انتقام خون حاج قاسم سلیمانی و مسائل معیشتی در ایران، رو در روی یکدیگر قرار گرفته‌اند!

باهنر: FATF به احتمال زیاد تصویب می‌شود

مجمع هنوز تصمیم خود را برای این دوراهی اعلام نکرده، اما خبرهایی که از آن می‌رسد حاکی از این است که ظاهرا این نهاد به جمع‌بندی نهایی نزدیک است. محمد صدر در گفت‌وگوی دو روز پیش خود گفت: «در جلسه آخری که در مجمع برگزار شد با مطرح شدن اظهارات و دلایل قانع‌کننده دولتی‌ها برای مخالفان، نه به صورت صد در صد، بلکه تا حدودی در برخی از مخالفان تردید ایجاد شده است.»

محمدرضا باهنر، عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دیروز گفته است: FATF به احتمال زیاد تصویب می‌شود، ولی حق تحفظ‌ها باید در کنار این بررسی شود که امروز هم فقط حق تحفظ‌ها مورد بررسی است.»

او با بیان اینکه اشکال ما در این زمینه این است که بعضا در دنیا کسانی، تروریسم مطرح می‌شوند که ما آنها را آزادی‌خواه می‌نامیم، افزوده است: «تروریسم یعنی چه؟! در مورد تحریم، امروز تحریم ظالمانه علیه ما اعمال می‌شود و برای خنثی کردن تحریم‌ها جایی باید آنها را دور بزنیم و قوانین ظالمانه کشورهای متخاصم را نادیده می‌گیریم. اینکه چطور به پالرمو و CFT بپیوندیم که در مجامع جهانی اعلام کنیم ما علیه تروریسم هستیم و از طرفی این اهرمی نباشد تا خنثی‌سازی مبارزه ایران علیه تحریم‌ها باشد، کار فنی و دقیقی است که کمی معطلی دارد.»

بهارستان که دستش از بررسی دوباره این لوایح کوتاه مانده، راه‌های دیگری را برای اعمال نفوذ بر سرنوشت آنها امتحان می‌کند. روز گذشته بیش از 200 نماینده مجلس در نامه‌ای به آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص خواستار رد لوایح FATF در مجمع شده‌اند

تصویب با در نظر گرفتن تحریم

در جریان این کار فنی و دقیق ظاهرا برخی اعضای مجمع به این نتیجه رسیده‌اند که پیوستن به این لوایح را مشروط به برداشتن تحریم‌ها کنند؛ به ویژه که بسیاری از کارشناسان تاکید می‌کنند که به دلیل تحریم‌های آمریکا با پیوستن به FATF نیز گشایش چندانی در اقتصاد ایران حاصل نخواهد شد.

مرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص در یک برنامه تلویزیونی در این باره گفت: «سناریو‌های مختلفی پیش روی مجمع است؛ برخی کشور‌ها با تحفظ و شروطی به FATF پیوسته‌اند که ما هم می‌توانیم در مجمع تشخیص مصلحت چنین کاری انجام دهیم، یا شرط‌مان این باشد که تحریم‌ها برداشته شود و به نوعی ملحق شدن به این دو کنوانسیون را مشروط کنیم و یک راه دیگر هم این است که رأی شفاف به عدم پذیرش بدهیم و این دو کنوانسیون تشخیص مصلحت شناخته نشود.» آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، عضو دیگر مجمع تشخیص که همواره از مخالفان سرسخت FATF بوده است، دیروز موافقت مجمع با این لوایح را مشروط کرده است.

وی گفته است: هفته آینده در صحن علنی مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره FATF بحث خواهد شد و در صورت پذیرش، تصویب لوایح FATF مشروط خواهد بود. مجید انصاری، دیگر عضو این مجمع نیز در همین ارتباط گفت: پیشنهاد این است که با حق تحفظ این را تصویب کنیم یعنی بگوییم جمهوری اسلامی ایران این دو لایحه را تصویب کند ولی رسماً اعلام کنیم تا زمانی که این امر برقرار است اقدامات خنثی‌سازی تحریم‌ها مشمول این لوایح FATF نیست و جمهوری اسلامی ایران خود را ملزم به گزارش دادن به فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با خنثی‌سازی تحریم‌ها نمی‌داند. با این حق تحفظ علی‌الاصول نگرانی دوستانی که مخالف بودند برطرف می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما