شناسهٔ خبر: 46001826 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

گزارش دفاع‌پرس از زندگی‌نامه شهید شاخص ناجا در سال ۱۳۹۹؛

«صیادی» صید عشق الهی شد

«رضا صیادی» شهید شاخص نیروی انتظامی در سال ۱۳۹۹ بود که در اغتشاشات آبان سال گذشته در درگیری با معاندان و ضدانقلاب در ماهشهر به شهادت رسید.

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعی دفاع‌پرس: ۲۴ آبان سال ۱۳۹۸ بود که شرکت ملی فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه‌ای از افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای و آزاد خبر داد. به‌طوری که از این پس قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای یک‌هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ هر لیتر بنزین آزاد هم سه هزار تومان شده است؛ از فردای این تصمیم دولت که به اذعان اکثر کارشناسان اقتصادی نباید در آن شرایط اجرایی می‌شد، اعتراضات مردمی در اکثر شهر‌های کشور به‌ویژه کلانشهر‌ها آغاز شد و شرایط طوری پیش رفت که مجلس شورای اسلامی نیز برای بررسی این تصمیم دولت تشکیل جلسه داد. همزمان با اعتراضات مردمی که در شهر‌ها شکل گرفته بود، موجی از بحث‌های سیاسی نیز بین موافقان و مخالفان دولت در فضای مجازی آغاز شد. از طرفی در همان ایام بعضاً در محافل سیاسی اعلام می‌شد که تصمیم گرانی بنزین در جلسه سران قوا گرفته شده است و دولت فقط اجراکننده آن بوده است.

البته اینکه دولت در بامداد ۲۴ آبان سال گذشته این خبر را رسانه‌ای کرد، شاید اقدام مناسبی نبود که دولتمردان برای این موضوع نیز توجیهات خودشان را دارند که یکی از آن‌ها جلوگیری از ازدحام مردم در پمپ بنزین‌ها بود. اما به هر حال درست یا غلط، این تصمیم گرفته شده بود و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در ۲۶ آبان یعنی دو روز بعد از تصمیم سران قوا برای گرانی بنزین، اعلام کردند که همه باید مطیع قانون باشند و اگر موضوعی به قانون تبدیل می‌شود، همگان موظف به تبعیت از آن هستند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از سخنان مهم خود درخصوص گرانی بنزین فرموده بودند: «وقتی یک چیزی مصوّبه‌ی سران کشور هست، آدم باید با چشم خوش‌بینی به او نگاه کند، بنده در این قضیّه سررشته ندارم یعنی تخصّص این کار را ندارم، گفتم هم به آقایان؛ گفتم من، چون نظرات کارشناس‌ها هم در این قضیّه‌ی بنزین مختلف است، بعضی‌ها آن را لازم و واجب می‌دانند و بعضی‌ها مضر می‌دانند، بنابراین من هم که صاحب‌نظر نیستم در این قضایا؛ گفتم من صاحب‌نظر نیستم لکن اگر سران سه قوّه تصمیم بگیرند، من حمایت می‌کنم. من این را گفتم، حمایت هم می‌کنم. سران قوایند، نشستند با پشتوانه‌ی کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفتند، باید عمل بشود.»

این سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی مانند مواقع حساس و بحرانی دیگر که در کشور رخ می‌داد، موجب ایجاد همدلی و وحدت بین مسئولان و مردمی شد که به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی از این تصمیم ناراحت بودند؛ بنابراین مردمی که فقط برای اعتراض به خیابان‌ها آمده بودند، بعد از این سخنان به خانه‌های خود رفتند و به‌نوعی صف خود را از اغتشاشگران و افرادی که از هر فرصتی برای ضربه زدن به امنیت ملی استفاده می‌کنند، جدا کردند.

موضوع مهم و قابل توجه در حوادث آبان ۱۳۹۸ این بود که دشمنان قسم‌خورده این مرز و بوم که همواره به‌دنبال فرصت برای ناامن کردن شهر‌های ایران اسلامی هستند، دست از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی برنداشتند و مردم بی‌گناه بسیاری را به شهادت رساندند. طبیعی هم بود که درد افرادی که به خیابان‌ها آمده بودند، گرانی بنزین نبود؛ چراکه فردی که به گران شدن بنزین معترض است، هیچ‌گاه اموال عمومی و بانک‌ها را به آتش نمی‌کشد.

به هر حال حوادث ناگوار آبان ۱۳۹۸ با اسم رمز گرانی بنزین در کشور رخ داد و عوامل دشمن به مدت یک هفته کشور را به آشوب کشاندند، اما مدافعان امنیت و وطن که همواره سینه خودشان را مقابل بدخواهان مردم و نظام قرار داده‌اند، در این حوادث نیز به میدان آمدند و درایت و هوشیاری این توطئه دشمنان را خنثی کردند. در حوادث آبان ۹۸ عزیزانی از مجموعه ناجا، سپاه و سازمان‌هایی که وظیفه تأمین امنیت مردم را برعهده دارند به شهادت رسیدند. این عزیزان رفتند تا ملت ایران بار دیگر یکی از توطئه‌های پیچیده دشمنان را خنثی کرده و در امنیت پایدار به زندگی خود ادامه دهد.

یکی از این عزیزان، سروان شهید رضا صیادی بود که در ۲۷ آبان ۱۳۹۸ در درگیری با اراذل و اوباش در شهرستان ماهشهر به فیض شهادت رسید. در ادامه خالی از لطف نیست که نگاهی اجمالی به زندگی‌نامه این شهید والامقام که اتفاقاً به‌عنوان شهید شاخص ناجا در سال ۹۹ نیز انتخاب شده بود، بیاندازیم.

رضا صیادی فرزند حسینعلی در ۲۵ فروردین سال ۱۳۵۷ در خانواده‌ای مذهبی در شهرستان دزفول استان خوزستان دیده به جهان گشود. در دوران طفولیت توسط پدرش با آموزه‌های دینی و قرآنی آشنا شد؛ رضا صیادی دوران ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه غفاری در شوش گذراند و دوران تحصیل در مقطع دبیرستان را نیز در مدرسه امام خمینی (ره) سپری کرد. وی که در خانواده مذهبی رشد کرده بود، در همان دوران نوجوانی به انجام واجبات و اهمیت دادن به مسائل و فرایض دینی و اخلاقی معروف بود و حتی دوستان خودش را نیز به انجام این امور دعوت می‌کرد.

این شهید والامقام دوران خدمت مقدس سربازی را در ارتش جمهوری اسلامی ایران در استان ایلام گذراند و در سال ۱۳۸۲ همزمان با پایان دوران سربازی، به‌دلیل علاقه شخصی و البته توصیه پدرش به استخدام نیروی انتظامی درآمد. رضا در سال ۱۳۸۵ ازدواج کرد و درحال حاضر یک پسر و یک دختر از وی به یادگار مانده است.

وی در طول خدمت خود در نیروی انتظامی در قسمت‌های مختلف ناجا مشغول فعالیت بود که فرماندهی پلیس نوپوی استان خوزستان یکی از آنهاست. یکی از ویژگی‌هایی که رضا صیادی داشت، توجه به کار‌های محوله و تلاش برای انجام وظایف به بهترین نحو ممکن بود که بین دوستانش نیز زبان‌زد بود. صداقت، شجاعت و ولایتمداری از دیگر ویژگی‌هایی بود که رضا را در دوران خدمتش به آن‌ها معروف بود. از طرفی این شهید والامقام در کنار کارش که در حوزه تأمین امنیت مردم بود، تحصیلات عالیه را نیز گذراند و موفق به کسب مدرک لیسانس شد.

رضا صیادی همواره دغدغه تأمین امنیت مردم را داشت و در تمام کارهایش خدا را درنظر می‌گرفت. بعد از اینکه دشمنان با طراحی پیچیده‌ای، بعد از اعلام گرانی بنزین، کشور را به آشوب کشیدند، در تاریخ ۲۷ آبان ۹۸ در درگیری با معاندین ضدانقلاب در ماهشهر به آرزویش رسید و شهادت نصیبش شد. پیکر پاک این شهید شاخص ناجا بنا بر وصیت نامه‌اش در کنار مقبره پدرش در بقعه جابرابن انصاری شهرستان دزفول به خاک سپرده شد.

به گفته برادر رضا صیادی؛ این شهید والامقام همواره امام زمان (عج) را حاضر و ناظر بر رفتار انسان‌ها می‌دانست. رضا آرزوی سربازی در رکاب امام زمان (عج) را داشت و همواره می‌گفت که دوست دارم امام زمان ظهور کند و در رکابش به شهادت برسم. رضا صبح‌های جمعه دعای ندبه را ترک نمی‌کرد و تا اذان ظهور به امور خانواده رسیدگی می‌کرد و بعد به نماز جمعه می‌رفت، اما هرچقدر که به غروب جمعه نزدیک می‌شدیم حالش دگرگون می‌شد، به‌طوری که به پشت بام خانه می‌رفت و برای ظهور امام زمان دعا می‌کرد. وقتی که رضا به شهادت رسید، پدر خانواده پیکر بی‌جان رضا را در آغوز کشید و دعا کرد: «خدایا؛ راضی‌ام به رضای تو، این فرزندم را در راه خودت بپذیر و جزو یاران خوب مهدی فاطمه قرار بده».

بنابراین امثال رضا صیادی‌ها در این مملکت از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون حضور داشتند و وظیفه امروز ما این است که راه این شهیدان که همان صیانت و حفاظت از انقلاب اسلامی و پیروی از رهبر معظم انقلاب را ادامه دهیم تا به اندازه خود توانسته باشیم پاسداشت خون این عزیزان باشیم.

گزارش از احسان یعقوبی

انتهای پیام/ 117

نظر شما