شناسهٔ خبر: 46001803 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

آغاز واکسیناسیون ۸ میلیون سالمند از فروردین ۱۴۰۰

روزنامه جوان

طبق آخرین گزارش‌های وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت منتهی به روز سه‌شنبه ۱۲ اسفند و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۴۹۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۸۴ نفر از آن‌ها بستری شدند. در همین زمان، ۸۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۲۶۷ نفر رسید.

صاحب‌خبر -
سرویس جامعه جوان آنلاین: آنطور که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر می‌دهد، افراد بالای ۸۰، ۷۵، ۷۰ و ۶۵ سال و افراد ۱۶ تا ۶۴ سال دارای بیماری زمینه‌ای از اواخر فروردین تا تیر سال۱۴۰۰ با واکسن کرونای ایرانی و خارجی واکسیناسیون می‌شوند. وی پیش‌بینی کرد، بسته به ورود واکسن‌های تولید داخل از فروردین ماه واکسیناسیون این ۸ میلیون نفر را آغاز کنیم و تا آخر تیرماه به اتمام برسد، اما در کنار مسئله واکسیناسیون داغ‌ترین موضوع این روز‌های کشور، وضعیت سفر‌های نوروزی است؛ موضوعی که تنها دو هفته مانده به آغاز تعطیلات نوروزی هنوز به درستی تعیین‌تکلیف نشده و تنها چیزی که به مردم اعلام شده این است که سفر با خودروی شخصی به شهر‌های قرمز و نارنجی ممنوع است و برخی شهر‌های زرد مسافرپذیر هم محدودیت‌هایی دارند. این در حالی است که سفر با وسایل عمومی همچون هواپیما یا قطار و در قالب تور‌های گردشگری ممنوع اعلام نشده! حالا آنطور که معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا خبر داده، قبل از نوروز با تعیین یک بازه زمانی ۲۰ روزه، بسته‌ای شامل رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها برای اینکه مردم بتوانند برای نوروز برنامه‌ریزی کنند، اعلام خواهد شد و بر اساس شرایط بیماری در شهر‌های مختلف تکلیف سفر‌ها تعیین خواهد شد.

روز گذشته دوباره آمار فوتی‌های کرونا زیر ۱۰۰ نفر بود، اما یک روز شکسته‌شدن مرز ۱۰۰ فوتی کافی بود تا نشان دهد اوضاع شیوع کرونا در کشور شکننده‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنیم. سه رقمی‌شدن آمار جانباختگان کرونا، اما گلایه وزیر بهداشت را به دنبال داشت. سعید نمکی با اشاره به تلاش شبانه‌روزی کادر درمان در خوزستان و نگرانی از خیز دوباره کرونا با ویروس جهش یافته در استان‌های دیگر گفت: «باز هم برخی بی‌توجهی‌ها و نارفیقی‌ها ما را به سمت مرگ‌های سه رقمی برد.»

طبق آخرین گزارش‌های وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت منتهی به روز سه‌شنبه ۱۲ اسفند و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۴۹۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۸۴ نفر از آن‌ها بستری شدند. در همین زمان، ۸۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۲۶۷ نفر رسید.

شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

واکسیناسیون سالمندان در فروردین ۱۴۰۰

برنامه واکسیناسیون طبق سند ملی واکسیناسیون در حال اجراست. پس از کارکنان نظام سلامت، نوبت به واکسیناسیون سالمندان خواهد بود.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره تزریق واکسن کووید۱۹، به سالمندانی که در منازل خود سکونت دارند، گفت: «در سطح کشور حدود ۸ میلیون نفر بالای ۶۵ سال داریم که این تعداد در فاز دوم واکسیناسیون قرار گرفتند. در این فاز به ترتیب افراد بالای ۸۰ سال، ۷۵ سال، ۷۰ سال و بالای ۶۵ سال واکسن دریافت می‌کنند.»

به گفته وی پس از این گروه سالمندان، افراد ۱۶ تا ۶۴ سال دارای بیماری زمینه‌ای نیز در فاز دوم واکسیناسیون خواهند بود. رئیسی پیش‌بینی کرد تا اواخر فروردین بخش عظیمی از این گروه واکسینه شوند.

وی ادامه داد: «بسته به ورود واکسن‌های تولید داخل پیش‌بینی می‌کنیم از فروردین ماه واکسیناسیون این ۸ میلیون نفر را آغاز کنیم و تا آخر تیرماه به اتمام برسانیم.»

خیز جهانی کرونا پس از ۷ هفته

واکسیناسیون نوشداروی کرونا نیست و با وجود آنکه واکسیناسیون کرونا در بسیاری از کشور‌های جهان آغاز شده، اما «تدروس آدهانوم» دبیر کل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: «موارد جدید ابتلا به کروناویروس در جهان برای نخستین‌بار پس از گذشت هفت هفته دوباره سیر صعودی پیدا کرده‌است.»

وی با بیان اینکه افزایش موارد ابتلا ناامید‌کننده است، اما تعجب‌آور نیست، به کشور‌ها تأکید کرد که از تسهیل محدودیت‌های کرونایی به منظور مقابله با شیوع بیماری خودداری کنند.

دبیر کل سازمان جهانی بهداشت با اشاره به این موضوع که برخی کشور‌ها به دلیل تولید واکسن کروناویروس اقدام به تسهیل عجولانه محدودیت‌ها کرده‌اند، گفت: «اگر کشور‌ها برای مقابله با بیماری کووید۱۹ بخواهند تنها به واکسن اکتفا کنند، دچار اشتباه شده‌اند.»

جدی نگرفتن هشدار مجلس برای لغو پرواز‌ها

هنوز هم رعایت پروتکل‌ها بهترین نسخه‌ای است که می‌توان برای این ویروس پیچید، اما حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اجرایی نشدن پروتکل‌ها افزود: «دو ماه پیش از کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص لغو سفر‌ها به ویژه از کشور‌های اروپایی که ویروس انگلیسی در آن‌ها گردش دارد، هشدار جدی دادیم، اما متأسفانه توجه جدی به آن نشد و همین ۱۰ تا ۱۲ روز پیش یک پرواز از انگلیس داشتیم. وقتی رصد کردیم، دیدیم افرادی که اسماً قرنطینه هستند، رها شدند، صبح‌ها در شهر می‌چرخند و غذا را هم در رستوران ترمینال یا هتل صرف می‌کنند، خوب وقتی پروتکل تصویب کنید، اما این طور عملیاتی شود، هیچ فایده‌ای ندارد.»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص پیشنهاد مجلس برای اعمال محدودیت‌های نوروزی گفت: «ما اعتقادمان این است باید از ۱۵ اسفند تا حداقل ۱۵ فروردین محدودیت‌ها را اعمال کنند.»

وی با اشاره به اینکه هنوز هیچ تصمیمی در خصوص محدودیت‌های نوروزی گرفته نشده، افزود: «دکتر نمکی هم اعتقاد دارند باید محدودیت‌ها جدی انجام شود.» شهریاری از رئیس‌جمهور خواست تا سلامت مردم را در اولویت قرار دهد.

آزادی سفر در صورت رشد نکردن بیماری

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در پنجاه و نهمین نشست کمیته با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم گفت: «در این نشست پیشنهاد شد که اگر با رشد بیماری مواجه نشویم، محدودیت‌ها کم شود که مردم بتوانند سفر نوروزی داشته باشند، همچنین بنا شد افراد دارای تست مثبت در ایام نوروز کنترل شوند و در صورت جابه‌جایی ضمن جلوگیری از تردد، مشمول جریمه خواهند شد.»

وی تأکید کرد: «موارد و پروتکل‌هایی که باید رعایت شود، در ایام نوروز مشخص‌تر باشد و وضعیت شهر‌ها معلوم شود تا محدودیت‌ها برای سفر‌های نوروزی اعمال شود.»

به گفته ذوالفقاری قبل از نوروز با تعیین یک بازه زمانی ۲۰ روزه، یک بسته‌ای که شامل رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها خواهد بود، برای اینکه مردم بتوانند برای نوروز برنامه‌ریزی کنند، اعلام خواهد شد و بر اساس شرایط بیماری در شهر‌های مختلف تکلیف سفر‌ها تعیین خواهد شد.

در این جلسه همچنین با اشاره به انتخابات پیش رو اعلام شد، به دلیل اهمیت سلامت مردم هرگونه تجمع تبلیغاتی ممنوع است، اما نامزد‌ها می‌توانند از پتانسیل رسانه ملی و فضا‌های مجازی استفاده کنند.

نظر شما