شناسهٔ خبر: 46000453 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

در قالب طرح فروش فوق‌العاده اصناف اجرا می‌شود

فروش اقلام شب عید 15درصد زیر نرخ بازار

درحالی‌که کمبود و افزایش قیمت کالاهای اساسی و اقلام خوراکی به دغدغه خانوارها تبدیل شده، تشکل‌های صنفی و متولیان تنظیم بازار از برنامه عرضه این اقلام در چارچوب طرح تنظیم بازار شب عید خبر می‌دهند. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

درحالی‌که کمبود و افزایش قیمت کالاهای اساسی و اقلام خوراکی به دغدغه خانوارها تبدیل شده، تشکل‌های صنفی و متولیان تنظیم بازار از برنامه عرضه این اقلام در چارچوب طرح تنظیم بازار شب عید خبر می‌دهند. به‌گزارش همشهری، تداوم همه‌گیری و شیوع کرونا در موج چهارم، موجب تغییراتی در تنظیم بازار شب عید شده است. حذف نمایشگاه‌های فروش بهاره و تأکید تشکل‌های صنفی به تامین اقلام موردنیاز شب عید در واحدهای صنفی منتخب ازجمله این تغییرات است. در چند‌ماه گذشته نوسان نرخ ارز و مشکلات تامین مواداولیه و تولید یا واردات برخی نهاده‌های تولید دام و طیور یا روغن خام و حلب مورد نیاز کارخانه‌های روغن نباتی موجب افزایش قیمت یا کمبود و گرانی گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ و انواع روغن نباتی مایع و نیمه جامد در بازار مصرف شده است.

از رشد عرضه روغن تا توزیع میوه شب عید
دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه سهمیه ورق برای کارخانه‌های روغن نباتی درنظر گرفته شده و کل نیاز حلب روغن این کارخانه‌ها تأمین و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت، گفت: ۴۵۰هزار تن روغن خام در گمرک موجود است که برای 4‌ماه آینده کفایت می‌کند. عباس قبادی افزود: سال‌های گذشته کارخانه‌های روغن ۱۵روز تعطیلی عید داشتند که امسال مقرر شد این تعطیلی‌ها به حداکثر 3روز کاهش یابد و کارخانه‌ها با3شیفت کار کنند تا کسری روغن در بازار جبران شود. روغن مایع خوراکی به‌وفور در دسترس مردم قرار گرفته و روند توزیع روغن جامد خوراکی نیز آغاز شده و به‌تدریج فراوانی آن در بازار احساس خواهد شد.

تامین نیاز گوشت و مرغ بازار شب عید 
معاون امور بازرگانی داخلی وزارت صنعت درباره وضعیت بازار مرغ در روزهای پایانی امسال گفت: تامین نیاز بازار مرغ با ۱۰میلیون قطعه جوجه‌ریزی بیشتر نسبت به‌ماه گذشته، انجام شده و قرار است وزارت جهادکشاورزی ورودی مرغ به بازار را بیشتر کند تا التهاب برطرف شود. قبادی افزود: در بازار گوشت قرمز هم مشکل خاصی وجود نداشته و قیمت‌ها ثبات دارد. همچنین روند کاهش قیمت تخم‌مرغ در بازار قابل مشاهده است. او با بیان اینکه ذخایر مطمئنی از کالاهای اساسی در کشور وجود دارد، گفت: روند تأمین کالا و آوردن آن به قفسه‌های فروشگاهی زمان‌برخواهد شد؛ بنابراین از مردم می‌خواهیم تا به شایعات و بحث‌های روانی این روزهای بازار توجه نکنند.

توزیع سیب و پرتقال از 22اسفند
معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، با بیان اینکه ۵۰۰هزار تن پرتقال و 500هزار تن سیب در شمال کشور ذخیره‌سازی‌ شده و به‌نوبت برای ایام عید نوروز عرضه خواهد شد، گفت: به‌دلیل انباشت سیب صادرات این میوه را نیز در دستور کار داریم و مردم نگرانی در زمینه تامین میوه مورد نیاز خود نداشته باشند. قبادی در مورد تأمین میوه شب عید، افزود: ۲۰استان میوه خود را از انبارهای شمال و غرب کشور به استان‌های متبوع منتقل کرده‌اند و با جابه‌جایی این میوه‌ها، از ۲۲اسفندماه توزیع سیب و پرتقال تنظیم‌بازاری شب عید شروع خواهد شد.
دبیر ستاد تنظیم‌بازار افزود: قیمت سیب و پرتقال در همان ایام تعیین می‌شود، اما یقینا کمتر از قیمت فعلی بازار خواهد بود. او قیمت کنونی هر کیلوگرم سیب در میدان بهمن تهران را ۷ تا ۹هزار و در میادین میوه و ‌تره‌بار کمتر از ۱۰هزار تومان دانست و افزود: سیب قرمز و زرد در بازار حدود ۱۱هزار تومان به‌فروش می‌رسد؛ زیرا هزینه‌های تولید بالاست و سیب کمتر از این قیمت برای باغدار صرفه اقتصادی نیز ندارد. قبادی با اشاره به اینکه در هفته‌های گذشته شاهد افزایش قیمت موز بودیم که با واردات، این تغییر قیمتی را جبران می‌کنیم و قیمت موز در هفته‌های آینده به تعادل می‌رسد، در مورد نوسان قیمت میوه در بازار، گفت: فصل تولید با فصل عرضه متفاوت بوده و تولید برخی میوه‌ها در پاییز است، اما اوج مصرف آنها فروردین‌ماه است که بخشی از نوسان قیمت‌ها به این موضوع بازمی‌گردد.

فروش فوق‌العاده به‌جای نمایشگاه بهاره
دبیر هیأت‌رئیسه اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه به‌دلیل شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا امسال طرح فروش فوق‌العاده جایگزین برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا شده، گفت: این طرح با شعار نمایشگاهی به وسعت ایران در واحدهای صنفی منتخب از ابتدای اسفند آغاز شده و تا نیمه فروردین‌ماه سال1400 ادامه خواهد یافت. طاهر محمدی، اولویت اجرای این طرح را عرضه کالاهای پرتقاضای شب عید مانند پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار، شیرینی و شکلات، میوه، خدمات فنی خودرو و قالی‌شویی دانست و گفت: براساس دستورالعمل و ضوابط تعیین‌شده برای اجرای این طرح، واحدهای صنفی منتخب ملزم به عرضه کالا و ارائه خدمات با قیمت حداقل 15درصد کمتر از نرخ متعارف بازار هستند، اما هیچ محدودیتی برای مشارکت واحدهای صنفی در سایر رسته‌های شغلی برای مشارکت در این طرح با اخذ مجوز و رعایت دستورالعمل‌های مصوب و پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارند. 
رئیس اتاق اصناف شمیرانات درمورد توزیع مواد پروتئینی و کالاهای اساسی در چارچوب طرح فروش فوق‌العاده، گفت: گوشت، مرغ تازه و منجمد، میوه و کالاهای اساسی تنظیم‌بازاری نیز با نرخ مصوب در واحدهای منتخب توزیع می‌شود و اکنون عرضه مرغ منجمد و تازه به نرخ مصوب عرضه می‌شود و درنظر داریم تا گوشت منجمد، روغن و برنج هم عرضه شود.

تنظیم‌بازار با رویکرد مقابله با کرونا 
دبیر هیأت‌رئیسه اتاق اصناف ایران با بیان اینکه امسال طرح فروش فوق‌العاده طبق ضوابط و دستورالعمل‌های اتاق اصناف برپا می‌شود و واحدهای صنفی متقاضی باید نسبت به اخذ مجوز عرضه کالا در چارچوب این طرح اقدام کنند، گفت: با اجرای این طرح و گسترش تعداد واحدهای صنفی عرضه‌کننده مایحتاج شب عید از تجمع افراد در نقاط خاص عرضه کالا جلوگیری می‌شود و مشکلات جدی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی را شاهد نخواهیم بود؛ زیرا گستردگی واحدهای صنفی متقاضی اجرای طرح فروش فوق‌العاده از تراکم جمعیت در نقاط خاص جلوگیری می‌کند. 
محمدی، افزود: هیچ محدودیتی برای واحدهای صنفی برای ارائه درخواست و مشارکت در اجرای طرح فروش فوق‌العاده طبق ضوابط آیین‌نامه اجرایی، با صدور مجوز اتحادیه و رعایت تخفیف‌ها و پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد.

مردم با خرید مناسب بازار را مدیریت کنند 
دبیر هیأت‌رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: از مردم می‌خواهیم تا اقلام کالایی موردنیاز شب عید خود را به‌اندازه خریداری و تامین و از احتکار خانگی خودداری کنند. محمدی افزود: همانطور که تا‌کنون به جز برخی نوسانات قیمت و عرضه در تامین نیاز بازار به کالاهای مختلف مشکلی نداشته‌ایم، مردم مطمئن باشند که مشکلی در تامین کالاهای مورد نیاز آنها در ایام نوروز نیز وجود نخواهند داشت.
رئیس اتاق اصناف شمیرانات از نظارت بازرسان برای رعایت ضوابط فروش کالا و پروتکل‌های بهداشتی در واحدهای صنفی منتخب طرح فروش فوق‌العاده خبر داد و افزود: وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز براساس وظایف و اطلاعات تخصصی خود بر بازار برخی اقلام کالایی نظارت می‌کنند.

طاهر محمدی، دبیر هیأت‌رئیسه اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با همشهری: در طرح فروش فوق‌العاده، کالاهای پرتقاضای شب عید مانند پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار، شیرینی و شکلات، میوه، خدمات فنی خودرو و قالی‌شویی با قیمت حداقل 15درصد کمتر از نرخ متعارف بازار عرضه می‌شود

معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت و دبیر ستاد تنظیم بازار: توزیع یک‌میلیون تن سیب و پرتقال تنظیم‌بازاری از 22اسفند‌ماه جاری با قیمت کمتر از بازار خرده‌فروشی آغاز شده و با افزایش تولید و عرضه، نرخ روغن نباتی متعادل می‌شود

نظر شما