شناسهٔ خبر: 45998569 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توافق بر سر تبادل هیات‌های تجاری بین ارمنستان و خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- سفر سفیر ارمنستان به بجنورد و نشست با استاندار خراسان شمالی به امضای توافقنامه برای مشارکت در زمینه بازرگانی و اعزام هیات‌های تجاری بین ۲ منطقه انجامید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا سفیر ارمنستان، عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران در بجنورد اظهار داشت: خراسان شمالی و ارمنستان می توانند روابط اقتصادی طولانی داشته باشند و هماهنگی ها در سطح بالایی برای سفر استاندار خراسان شمالی به این کشور انجام خواهد شد.

آرتاشس تومانیان افزود: آنچه مهم است تمایل متقابل طرفین به گسترش روابط است که وجود دارد و این موافقت نامه امضایی بیش نیست.

وی با تاکید بر اینکه خراسان شمالی، پتروشیمی توانمندی دارد، یادآور شد: در بازدیدهایی که امروز از برخی صنایع و بخش های استان داشتم، متوجه شدم که کشور متبوعم می تواند در زمینه پتروشیمی، کشاورزی، مواد غذایی،  فرآوری محصولات روابط گسترده ای با این استان داشته باشد.

سفیر ارمنستان افزود: ما می توانیم در زمینه فناوری اطلاعات، گردشگری فرهنگی و حتی اعزام متقابل خبرنگاران نیز با هم همکاری داشته باشیم.

تومانیان خاطرنشان کرد: همچنین شهر بجنورد می تواند با هماهنگی هایی که صورت خواهد گرفت با یکی از شهرهای همانند خود در ارمنستان رابطه خواهرخواندگی برقرار کند.

وی با بیان اینکه نهادهای دولتی هر دو طرف زمینه های همکاری بخش خصوصی کشورها را فراهم خواهند کرد، اظهار داشت: می توانیم سمینارهای تجاری برای ارتباط گیری نهادهای خصوصی دو طرف برگزار کنیم.

تومانیان تصریح کرد: در خصوص توسعه صنعت گردشگری و توریسم بین خراسان شمالی و ارمنستان نیز باید گفت که وجود برخی مسائل از جمله دوری بین ۲ منطقه، عدم وجود پرواز هوایی بین ارمنستان و خراسان شمالی و نیز عدم شناخت ارامنه از این استان، کار را مشکل کرده است که باید روی مسائل کار و پیگیری شود.

وی افزود: سال گذشته ۴۰۰ میلیون دلار مبادله تجاری بین ایران و ارمنستان صورت گرفته است که نشان دهنده ظرفیت عظیم ارمنستان برای تجارت با ایران است که باید خراسان شمالی نیز از این ظرفیت بهره مند شود.

نقش میانجیگری بجنورد در روابط تجاری ارمنستان با افغانستان

استاندار خراسان شمالی نیز اظهار داشت: همانگونه که ارمنستان می تواند دروازه ورود ما به اوراسیا باشد، شهر بجنورد نیز می تواند نقش میانجی را در گسترش روابط اقتصادی ارمنستان با افغانستان و پاکستان داشته باشد.

محمدعلی شجاعی با اشاره به توافق بین ارمنستان و خراسان شمالی در اعزام هیات های تجاری، گفت: فارغ از دیدارها و آداب و رسوم دیپلماتیک که در سطح وزارت خارجه دو کشور دنبال خواهد شد، پیگیر آن هستیم تا چند کار اجرایی در زمان مشخص انجام شود.

وی افزود: در خصوص تردد تجار بین ۲ منطقه توافق کرده ایم تا دفاتر کار و نمایشگاه دائمی برای تجار خراسان شمالی و ارمنستان در طرف مقابل ایجاد شود.

شجاعی با اشاره توانمندی ارمنستان در فناوری اطلاعات، خاطرنشان کرد: جمهوری ارمنستان پس از استقلال با برنامه ریزی های بسیار خوبی که داشته از رشد و توسعه شتابانی برخوردار بوده است.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی تصریح کرد: در واقع کشور ارمنستان پس از استقلال، روابط سیاسی و اقتصادی خوبی با ایران داشته است که در این بین حضور آقای آرتاشس تومانیان به عنوان سفیر این کشور در ایران، با عملکرد خوب کاری نشانگر آن است که دولت ارمنستان اهمیت خاصی برای کشور ما قائل است.

بازدید از برخی صنایع استان، نشست با استاندار خراسان شمالی و فعالان اقصادی استان از برنامه های سفر یک روزه سفیر جمهوری ارمنستان به خراسان شمالی بود.

نظر شما